ons 06 jul 2022, 20:21#763123
Badbollen skrev:Leder inte Älgfoderodlares sätt att sköta skogen till några intäkter? Förstått det som att han är restriktiv med att avverka, men det beror väl också på att hans skog också består att ganska mycket ung skog?
Jag tror inte så många fler än vi själva, har koll på hur mycket som är ung skog o inte. Av de ca. 65 ha vi har tot., så är mindre än 10 % idag ungskogar. Vi har inga oplanterade hyggen eller kalmark. Den största delen är nog, täta medelålders Tall / blandskogar. Har gjort några ha med Björkskärmar genom åren där vi har rikligt med Granunderväxt för att söka nya tillväxtmöjligheter av blandbestånd.
Volym / areal är min huvudsakliga produktionside med i främst blandbestånd.
Och; - Nej, få eller inga intäkter från skogsbruket i dagsläget. Dels för att jag från tidigare avverkningsuppdrag från bolag, blivit botad att göra något i den vägen igen. Men också för att jag under det sista året fått uppleva överhuggningar o intrång från bolag, trots idoga försök att få dem att förstå att fel kan komma att uppstå om de INTE sköter sin del. Och det gjorde dom inte. Förlorat förtroende mao.
Sen behöver man ju bara läsa här på SFo för att bli botad från att avverka eller gallra till de svenska industribolagen !
Så våra främsta planer nu är egen vidare förädling o försäljning till rätt marknad i framtiden. Därför söker vi även få så hög kvalitet o volym / träd som marken kan producera, innan uttag. "Less for more" helt enkelt. Ingen bulkråvara till "rabattpriser" från våra fastigheter. Värdeökning på rot.
Genom låga kostnader på vägen till denna förändrade framtid, samt hög tillväxt. Ser jag bara goda möjligheter i detta.
Vi har den sitsen att vi inte behöver intäkter från våra skogar för att klara oss. Men värdet / volymen av skogen den dag vi börjar, kan då vara så otroligt mycket högre. Och skog har inte bråttom, så varför skulle jag då ha det ? Det ger mig all den tid jag behöver för att utveckla det vi har till optimala värden. O vi är på mycket god väg !
Är det svar på dina funderingar "Badbollen" ?