Trädfällning (arborist)

Utrota asp

79 inlägg 125305 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762142 Lär er använda aspen istället. Läst om 100 år gamla brädfodringar av asp som är lika riktiga utan att ha varit målade.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
bengt.a skrev:Lär er använda aspen istället. Läst om 100 år gamla brädfodringar av asp som är lika riktiga utan att ha varit målade.

Tyvärr är det bara vår egen inskräkthet i synen på vad olika arter kan vara / bidra med i förädlingsvärde, som avgör utvecklingen / värdet i hur man förvaltar / förbättrar råvarans tot. användningsområde. Hur ställer sig gammal kunskap mot de idag gängse brukningsformerna, då vi inte ser varje arts potential, utan bara förlitar oss till industrins behov / råvaruefterfrågan o inte tänker själva !

Finns det inget "imorgon" tänk hos er övriga privata skogsägare / brukare ?

Har BAU skapat en likgiltighet i synen på alternativ ?

Vi står på randen att få restriktioner från EU via deras nya Skogsstrategi, LULUCF, CO2 inlagring ( kolsänka ) etc.
Var finns tron på en "annorlunda" / förbättrad framtid ?

r93  
#762157 Får man föryngringsavverka en lövskog?

På ngt konstigt vänster så vinklas allt att bara vi driver upp diverse lövträd så är allt frid och fröjd?

Alla våra älgtorn klär vi med asp, ruttnar aldrig, men det är ganska svårt att såga!

Om vi ska göra konstruktionsvirke, varför ska vi inte hålla oss till tall och gran?

Hur ser klentimmermarknaden ut för lövträden?

Tror man på att diverse skivindustrier och lövsågar är en guldgruva, varför inte bygga ett själv?

Det är en väldigt märklig vinkling vi har fått på forumet…….

Användarvisningsbild

HannuRöj  
bengt.a skrev:Lär er använda aspen istället. Läst om 100 år gamla brädfodringar av asp som är lika riktiga utan att ha varit målade.

😀 Jag har använt asp och har själv hundra år gamla aspbrädor i mina byggnaderna.
Bra trädslag med mycket mångsidiga egenskaper och kunskapet är kvar hur asp kan användas. Största utmaningana är vilt och röta som fastnar i rotsystemet i jorden och smittar nya rotskottet..
Har man lerig jord som inte har växt asp tidigare och investerar i stängseln får man säkert bra timmer. Kort omloppstid är en fördel, sammt att granrotröta kan rensas med lövträd.

Men det lönar sig inte producera dåligt virke. Därför ville skogsägaren utröta asparna och det skulle jag själv gjort också.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).