Traktorer och processorer

Traktorgrävare, köpråd

20 inlägg 6312 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#761059 Hej alla!

Håller på att sälja mitt hus och skall bygga nytt mitt i skogen. Marken ja tittar på att köpa är ett kalhygge där de precis avverkat all skog. Så ja tänkte köpa en traktorgrävare att bereda marken för tomt samt husbygge 😀

Budget på grävare är max 300 tusen. Vill ha nå lite kraftigare så kanske 8.5 ton och uppåt.

Nån som kan rekommendera va det kan finnas för vettiga märken, modeller? Vill såklart ha så problemfritt och inte allt för komplicerad maskin 🙃

Tacksam för tips 👍 😀



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761062 Min son som kör grävmaskin kallar vanvördigt traktorgrävare för
arselkliare.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

tallen100  
#761072 Jo en traktorgrävare kräver lite mer körplanering, men i gengäld så har den ett bredare användningsområde.
Senast redigerad av tallen100 tor 16 jun 2022, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#761075 Ja jo så är det säkert... Något tips på vettig maskin med bra tillgång till beg delar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Sture Andersson  
#761081 Om man bara ska gräva så är ju en runtomsvängande maskin helt överlägsen. Men nu ska ju du bygga och då ät ju det helt rätt med en traktorgrävare som du kan flytta massor och material med ,köra bort stubbar ,sten och dylikt .Nått som är viktigt är ju att du får med mycket skoper och även gafflar ,så du slipper köpa till det.Lyftarm till front lastaren är ju inte fel ,när man ska bygga ,lyfta upp takstolar . Sen skulle jag nog ta en smidig maskin inte för stor .

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#761084 Jaså en mindre smidig? Tä kte att en lite mindre kanske inte skulle orka med stubb å sten men 🙂 jag har ingen som helst erfarenhet av va en maskin klarar av så jag är jätte tacksam för tips 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761086 Vet inte vilken du har i tankarna, hydrema 805/807, 906/908 väger ca 8,5-9ton
Volvo 646 väger ca 11 ton o 6300/EL70 lite till.
Ska den vara smidig ska du iaf titta på en midjestyrd och inte dinosaurierna från 70 talet

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761089 Jag trodde jag ville ha en traktorgrävare, men nu undrar jag inte om en vanlig grävare vore bättre ändå. Vad för grävare är lika stark som en EL70, en 8-tonnare kanske? Kanske bara är grönare gräs på andra sidan, vem vet. Nåja, den står med vatten i oljan nu, så det gör ingen skillnad. 🙃

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761090 https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /101537835

Oftast inte elspak på dessa.
Senast redigerad av Mangan tor 16 jun 2022, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

alias  
#761091
gnisten83 skrev:Vet inte vilken du har i tankarna, hydrema 805/807, 906/908 väger ca 8,5-9ton
Volvo 646 väger ca 11 ton o 6300/EL70 lite till.
Ska den vara smidig ska du iaf titta på en midjestyrd och inte dinosaurierna från 70 talet


646/616 var väl inte midjestyrda, utan mer traditionell "traktorgrävare" jmf övriga förslag ovan som väl kan definieras som modernare "grävlastare"?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761092 Näe, 646 är ett stadig rätblock med skopa i varje ända.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#761096 Tack för alla tips 🙂 ja ja flura på en midjestyrd.

Finns de bra med reservdelar till hydrema?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761131 646an var mer med som en viktjämförelse.
Finns fler midjestyrda som Lännen o Huddig.
Har själv en Hydrema 807 som då kostade 100’+ moms, användbar till mkt men är de mkt rent grävjobb är en runtomsvängande effektivare
Hydremas 805-808 är väl lite väl gamla så vissa delar är de nog lite skralt med men 900 serien är nyare

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

brassel  
#761143 I hemmaskogen har jag kört med Valmet 705 och 6300 och Möre grävaggregat ( ej frontlastare)
Ok pysselkombo till typ körskador, enklare dikesrensningar och mindre ytor markberedning tycker jag.
Köpkikar ev lite på tex en
Kubota kx060-5
https://kuk.kubota-eu.com/constructionm ... kx060-5-2/

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761489 Köp en 20-30 tons grävmaskin och en 840-841 baklastare, då bör det gå att få undan massor samt planera ut.
https://www.blocket.se/annons/skane/cat ... /101256795
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 0/98712928

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).