Skotare

Bränsleförbrukning på skotare

20 inlägg 7803 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Bränsleförbrukning på skotare

ribban01  
#760301Va drar era skotare när ni kör ut virke?
Miniskotare, vanlig skotare, atv, traktor etc
Säg gärna vilken maskin ni kör också😎😀👌🏻🚜💨💨

TS
Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning på skotare

hlb  
#760319Valtra a75 2008. Junkaari 9 t griplastarvagn. 3-4 l/tim blankdiesel.

Användarvisningsbild

Heavy_D  
#760331Snitt ca.4,5L+adBlue. Traktor Valtra N155 Active, vagn Kesla 124H (550/45-22,5 däck) Kran Kesla 314. (Ej LS hydraulik)

Töre  
hlb skrev:Valtra a75 2008. Junkaari 9 t griplastarvagn. 3-4 l/tim blankdiesel.

Jag har en Valmet 605 har aldrig kollat förbrukningen på den,men känslan är att den drar mer än 3-4 liter/tim
får kolla det,jag tror inte min turbo funkar ,har funderat på det förut om det kan höjja förbruknungen.

Användarvisningsbild

hlb  
#760357Kan nog höja med trasig turbo. Detta är ju snäll körning när man lastar och kör inne i skogen .Med slåtterkrossen och grov klöver, kan jag komma upp i det dubbla. Dropparna äe ju dyra numera.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760385hlb, du har väl separat pump på den traktorn? Tänker mig att det snabbt halverar förbrukningen med rimliga varvtal jämfört med att ligga på arbetsvarv vid all körning.

Användarvisningsbild

Heavy_D  
Heavy_D skrev:Snitt ca.4,5L+adBlue. Traktor Valtra N155 Active, vagn Kesla 124H (550/45-22,5 däck) Kran Kesla 314. (Ej LS hydraulik)

Med reflektion på busholles inlägg kanske jag skall förtydliga att det är kranen som saknar LS hydraulik, traktorn har det däremot.

Användarvisningsbild

hlb  
#760392Nej, ingen extern pump, bara traktorns 55l/min. Kör 1000 rpm när jag kranar. Har stor grip, prog 25, så det behöver inte gå så fort.
Med bara tre cylindrar har varvtalet inte så stor betydelse på bränsleförbrukningen, mer då effektuttaget.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#760524Ca 4,5 l/h New Holland tl90A med driven 12t. Vagn och extern pump, ca 10fub/h om det går bra 😉

Användarvisningsbild

hlb  
Ängagärdet skrev:Ca 4,5 l/h New Holland tl90A med driven 12t. Vagn och extern pump, ca 10fub/h om det går bra 😉

Efter slutavverkning, med 2-300 m skotningsavstånd ligger jag också på ca 10 m3fub/tim, men i gallring lägre. Ibland halva lass för att inte orsaka körskador.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#760550Jag btukar gå in i gallringar som är gjorda med normal skotare å kika på vägbredd, blekor och körskador, sen kan jag köra rätt oömt med min skjuts å ändå ha ett fint slutet och jämförelsevis oskadat bestånd!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7606233 fub/h vid gallring om det är välbrosslat och kort väg att köra, med min MF-135 och vajerkran. Men då skall det gå väl. Traktorn går på tomgång hela tiden, kan den dra 1l/h?

Slutavverkning ungefär samma.

Användarvisningsbild

hlb  
#760659Är väl samma 3-cyl perkinsdiesel som i BM 430. Den drog tom på asfalt och med halvfart, ca 20 km/tim, 1 liter/mil. Detta skulle ge 2 l/tim i skogen. Tror du ligger där ungefär, men vet inte exakt. Luftkylda Deutz hade något bättre verkningsgrad p.g.a. högre arbetstemperatur.

Användarvisningsbild

machonisti  
#760665Har en gammal grävmaskin med en deutz 6:a, den tar otroligt lite för att vara stor motor.
Gräver förstås långsamt också!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hlb skrev:Är väl samma 3-cyl perkinsdiesel som i BM 430. Den drog tom på asfalt och med halvfart, ca 20 km/tim, 1 liter/mil. Detta skulle ge 2 l/tim i skogen. Tror du ligger där ungefär, men vet inte exakt. Luftkylda Deutz hade något bättre verkningsgrad p.g.a. högre arbetstemperatur.

Har köpt 53 liter på vinterhalvåret, tror allt gick i traktorn plus kanske lite till. Säg 70 liter och jag körde ut 115 fub men det vart inte särskilt effektivt. Men runt 1,5 liter/fub kanske kan stämma?

Jag får försöka mäta förbrukningen någon gång.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).