sön 08 jan 2023, 08:27#787666Lastvikten på skogsvagnar är inte samma som på skotare. Med några få undantag finns det ingen logik mellan angiven lastvikt och faktisk lastvikt på dessa. Men det har ändå blivit en metod att jämföra storlek.
Det man får jämföra är faktisk grindarea, Vimek 870 NG har då ungefär samma area som det vi brukar kalla 12tons vagn (runt 2,7m², och sedan finns de som är både mindre och större).
Farmas skotare är troligen aningen större än Vimeken om man går på angiven lastvikt, men det vet vi inte säkert ännu.
Diskussionen om traktor kontra skotare behöver vi inte ta här då det är helt utanför ämnet. Att jag nämnde det vara bara en storleksjämförelse då jag ofta får uppfattningen att många tror att dessa två nya skotare är stora och klumpiga.
Då vill jag med traktorjämförelsen visa att de är i en storlek som länge varit och fortsatt är mycket vanligt förekommande bland skogsbönder, men då i form av skogsvagn efter traktor.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II