Stampep skrev:Flikar in lite här, om man fäller nu och kapar och klyver under februari/mars funkar det att lägga in i vedboden direkt eller "måste" veden torka utomhus? Mest orolig för mögel, kökspanna och möglig ved känns inget bra 🤔
halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.
th skrev:halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.
TS verkar bo här på västkusten och då är den metoden inte att rekommendera 😎
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?
fri skrev:mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Det bästa är att klyva veden nu, björken förlorar mycket på att ligga i välta ett år