Föryngring

Ersättning per planta

17 inlägg 5744 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ersättning per planta

IngelaEva  
#758514 Hej,
Vad betalar ni era tonåringar per gran- eller tallplanta när de hjälper till med planteringen en helg? Har googlat men får upp så olika löner.
Mvh, Ingela



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Mattsjo  
#758523 Jag gav 1 krona per planta till min dotter.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Mellberg  
#758525 Beror helt enkelt på hur många plantor ni vill att dom skall sätta... Testa med 5 kronor plantan :D

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Erre  
#758530
Mellberg skrev:Beror helt enkelt på hur många plantor ni vill att dom skall sätta... Testa med 5 kronor plantan :D

Erbjöd mina grabbar 5 kr. Ser hellre att dom tjänar pengar än att leja ut det.
Tyvärr är dom lite för unga nu. Men det var roligt att ha med dom så dom fick testa på.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

machonisti  
#758558 Första dagen är alla med för att till sist ensam sätta de sista. Oavsett gaget 🤣

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

IngelaEva  
#758566 Här planterar de först och får veta lönen sen... Känner igen det där med att man var ganska ensam på hygget på söndagskvällen 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

woodstar  
#758572 Här får dom en liknande nivå på sitt ackord som dom skulle haft som anställda på ett bolag. Sedan klart att pappa hjärtat vart fall avrundar uppåt. Helt beroende på intresse att få sista plantan i marken.

Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

alias  
#758593 Man får väl fundera över hur lättplanterad marken är (harvad sandhed eller grönrisplantering i ytblockig terräng är väl ytterligheterna) och även vad det är för plantor vi talar om - om det är tal om en liten täckrotsplanta eller en stor barrotsplanta påverkar ju ackordet även för proffsplantörerna.

Timpeng är väl det som är enklast om det är svårbedömt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

jannee  
#758605 Om plantan INTE överlever/tar sig har "nog" en viss betydelse om eller när man erbjuder ersättning och hur hög den bör vara.
En optimalt och rätt satt planta är värd betydligt mer än de 6 kronor den kostar, medans en slarvig satt planta, som senare dör är MINST 6 kronor bortkastade pengar.
I mitt tycke bättre betala/tim och få jobbet ordentligt genomfört än ackord och resultatet blir dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Erre  
#758611 Jag tycker nog inte det är värt att leja ut plantering när det ser ut så här.
1653156123_img_20220520_225659_416.jpg

Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

jannee  
#758615 Vad jag sett på bilder du Erre tidigare visat på vad som markberetts måste du letat noga för att hitta ett sådant stenhelvete :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Erre  
#758617
jannee skrev:Vad jag sett på bilder du Erre tidigare visat på vad som markberetts måste du letat noga för att hitta ett sådant stenhelvete :grin:

😁
Är min brors bild. Han har lejt för plantering.
Som vanligt så måste man göra allt själv för att det ska bli riktigt gjort.

Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

alias  
#758622
Erre skrev:Jag tycker nog inte det är värt att leja ut plantering när det ser ut så här.
1653156123_img_20220520_225659_416.jpg


Var det ett hygge med mycket ovanligt sten och lite jord (fotot antyder att det är lite luftigt mellan stenarna), eller gjorde plantörerna knepigare val av planteringspunkter än man hade kunnat förvänta sig?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

Erre  
#758623 Jag tror att dom var inställda på att sätta varannan meter oavsett.
Bättre att hoppa över en om det ska bli som på bilden.
Enbart nerstoppad mellan ett gäng stenar.

Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

alias  
#758624
Erre skrev:Jag tror att dom var inställda på att sätta varannan meter oavsett.
Bättre att hoppa över en om det ska bli som på bilden.
Enbart nerstoppad mellan ett gäng stenar.


Jo, att hålla ett exakt förband är ju helt ointressant om det inte är sannolikt att plantan kan överleva och växa där.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).