Föryngring

Storlek planteringsrör?

5 inlägg 2276 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek planteringsrör?

forest.  
#758169 Vad ska det vara för rör till 90 plant täckrot sägs 55mm rör utv. eller fastnar plantan?

Har 48 och 60mm rör inv. blir 60 för stort?

Ska planteras på o markberedd hygge är en G28 hur många plant /ha delvis stenigt? Borde även komma naturlig gran



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Storlek planteringsrör?

jannee  
#758196 Ring i stället och fråga den/de som säljer de plantor DU tänker köpa.
48 mm är i vilket fall som helst för smalt, gjort för norrländska tallplantor.

Användarvisningsbild

Re: Storlek planteringsrör?

Rohdin  
#758218 Vi planterar S90 (svenska skogsplantors stora täckrot)
Vi planterar SuperPot (norrplant SCA) stora täckrot.
Med 55rör.

Enda skillnaden med 60 rör är att du får lägga lite mer tid på att få en bra tilltrampning av plantan så lite mindre "effektivt".

G28 skulle jag säga går från 1800-2500/hektar i snitt beroende på markägare önskemål

Avatar Fallback

Re: Storlek planteringsrör?

forest.  
#758230
Rohdin skrev:Vi planterar S90 (svenska skogsplantors stora täckrot)
Vi planterar SuperPot (norrplant SCA) stora täckrot.
Med 55rör.

Enda skillnaden med 60 rör är att du får lägga lite mer tid på att få en bra tilltrampning av plantan så lite mindre "effektivt".

G28 skulle jag säga går från 1800-2500/hektar i snitt beroende på markägare önskemål


så ni får lätt ner 1800-2500/ha. i grönrisplantering ? tycker det är svårt att hitta så många punkter när det är mycket ris

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek planteringsrör?

Rohdin  
#758253 Beror väl helt på,
Har man kört ut grot är det ju betydligt enklare.

Sen är det nog med plantering som med röjning man tar lite för lite vid en röjning och tänker lite för av mycket på plantering punkt val vid plantering på egen mark.

Tycker många gånger vid uppföljning 3-5år efter utförda plantering att många punkter man tycker borde dött lever fin fint medan plant på "perfekta" punkter har stryket med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).