Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49968 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

valtra121A  
#73378 hej på er!
jag har ett smidigt o lättflyttat ekipage tycker jag iaf, en vanlig skogsvagn med 6,5 meters kran o breddat lastutrymme. lastar ca 20 m3, har kört snart 4000 m3s med den. har ett nisula 280 E aggregat i kranen.

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

stegmaster  
#73389
valtra121A skrev:hej på er!
jag har ett smidigt o lättflyttat ekipage tycker jag iaf, en vanlig skogsvagn med 6,5 meters kran o breddat lastutrymme. lastar ca 20 m3, har kört snart 4000 m3s med den. har ett nisula 280 E aggregat i kranen.


Bilder. :)

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

gundbypojken  
#73402 vad får man ge för 280E

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Kai  
#73426 lite bilder vore trevligt.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

valtra121A  
#73639 ska se vad ja kan ordna, har lite bilder men inte på rätt ställe ännu tyvärr... jag hyr aggregatet av en granne som inte har tid att använda det. det var han som kläckte iden att ha den på mitt ekipage!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

_Espen  
#74409
gundbypojken skrev:vad får man ge för 280E


Rundt 120 - 130 000 i svensk mener jeg vi betalte

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

gundbypojken  
#74456 ok tack

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Henka  
#74975 Bracke´s C.16 är ju ett alternativ till alla klippar!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

erikb  
#75519 hej! en bekant till mig har en likadan maskin som du skotarlasse 840.2 med 9,3m kran, funderar på att montera på ett Nisula 280 klipp. men jag undrar om man måste skaffa fram fler hydralfunktioner för att kunna använda alla funktioner så som ackumelering tillt upp och ner? eller kan man typ ta funktioner från grind fram och bak eller boggi lyft? och klarar verkligen maskinen att hålla ett 280kg tungt aggregat på 9.3m?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#75595 Hej erikb! Nisula har eget ventilpaket, ni behöver bara en tryck och en returslang plus manöverkabel.
Vikten är inget som helst problem. En aktiveringsventil går åt för att pumpen ska leverera flöde vid tex klippning eller tiltning. Gripfunktion monteras på ordinarie gripslangar. En stor fördel med Protec rotator.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

erikb  
#75611 tack för alla info skotarlasse. jag funderade på lite över poduktionen, använder du dig av ackumelering? såg en tidigare diskusion om att du kunde köra 12-13 m3s i timmen, är det ungefär ett lass i timmen? verkar i så fall som du har bra snurr på grejorna. vad ger mest, att köra lagom stora björkar eller risiga granar?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#75668 Hej erikb och GOD JUL!
Lagom stora björkar är det bästa, granar lastar sig inte lika bra, blir för mycke luft i lasset.
Använder acken mycke när det är klent. Klipper och samlar på backen tills ja får ihop en lagom gripfylla.
Lastar 12-20 m3s beroende på hur bra material det är.
Kör normalt 6-7 lass på en 8 timmars dag.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

erikb  
#75701 god jul! och det var mycket intressant att höra, det verkar ju gå att få i mycket ,mer m3s än vad jag trode var möjligt. ha det bra!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Henka  
#75811 Tycker dock att ni ska strunta i funderingar på att hänga klippar på skotare, bäst är nog att klippa med skördare och lägga i hyfsade högar och flisa direkt..
Kan ju annars fråga sig varför de inte sitter skördar agg på skotare? En skotare ska man bara skota med!

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75818 Vad tror ni om den här?
http://www.blocket.se/haparanda/Energik ... m?ca=7&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).