Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya Pace batteriserie

11 inlägg 2129 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758025 Nu har tydligen Husqvarna kavlat upp ärmarna ordentligt och släppt en helt ny batteriserie, kallad Pace. Den fanns med på den senaste Swedol live (12/5 2022).
https://swedol.customer.eclub.se/link/- ... tK6TAHN2FA

Än så länge har Husqvarna bara släppt en motorkap för 300 eller 350 mm skivor, Husqvarna K1 Pace. Här är skivorna extra smala för förbättrad kapeffektivitet. Dessutom hade kapen även ett unikt snabbstopp. https://www.husqvarnacp.com/ae/machines ... 970445801/

De nya Pace-batterierna är tydligen på 93,6V och finns i två utföranden:
B380X på 4,0 Ah och väger 3,2 kg.
B750X på 8,0 Ah och väger 5,3 kg.

Till detta finns även två laddare framtagna:
C900x Pace på 900 W
C1800X Pace på 1800 W.

Än så länge finns bara kapen, men vi kan säkerligen förvänta oss att det även släpps nya röjsågar och motorsågar, som går med Pace-batterier.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Arvid0  
#758029 Jag har kört en del med dewalts 54V stenkap. Och till betongmarksten funkar den bra så länge man inte ska mata på timvis. Tunn klinga på den med som slits väldigt fort jämfört med en av standardbredd. Men värt att slippa rycka igån en bensinkap om det som sagt inte är så mycket som ska kapas.

Husqvarna-maskinen är mycket rejälare på pappret så där är jag mest skeptisk till klingslitaget. Ergonomiskt ser den ut att vara bra.

Med 94 volt känns det som att de bör kunna driva en rätt rejäl motorsåg men hur tung blir den att hantera. Kedje eller kling-röjsåg och sen ha batteripacket på ryggen däremot 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758052 Nope, inget ryggbatteri + navelsträng i skogen, om jag får råda. 👎

Sedan är ju sågens balans minst lika viktig som dess vikt.

Men Pace-serien kan nog bli ett intressant alternativ i framtiden, skulle jag tro.

Sedan är ju frågan om när Husqvarna gör sitt spänningsbyte mellan 36 V och 94V? Sker det vid 50 kubik, 60 kubik eller 70 kubik (på motorsågarna).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

anersimyra  
#758056 Husqvarna har en smidig liten kap som tar bli 200/300 batterier vilken hade passat perfekt vid nästa veckas sjöentreprenad men dessvärre är den för högt prissatt för att jag tänker investera..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑😬

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758057 Jag tror att Swedol nu har en drive på den kapen, Anersimyra.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Arvid0  
#758058
Niking skrev:Nope, inget ryggbatteri + navelsträng i skogen, om jag får råda. 👎

Sedan är ju sågens balans minst lika viktig som dess vikt.

Men Pace-serien kan nog bli ett intressant alternativ i framtiden, skulle jag tro.

Sedan är ju frågan om när Husqvarna gör sitt spänningsbyte mellan 36 V och 94V? Sker det vid 50 kubik, 60 kubik eller 70 kubik (på motorsågarna).
/Niklas


Säkert över 6 kg med skärutrustning rejäl pjäs att släpa på oavsett balans.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758059
Arvid0 skrev:
Niking skrev:Nope, inget ryggbatteri + navelsträng i skogen, om jag får råda. 👎

Sedan är ju sågens balans minst lika viktig som dess vikt.

Men Pace-serien kan nog bli ett intressant alternativ i framtiden, skulle jag tro.

Sedan är ju frågan om när Husqvarna gör sitt spänningsbyte mellan 36 V och 94V? Sker det vid 50 kubik, 60 kubik eller 70 kubik (på motorsågarna).
/Niklas


Säkert över 6 kg med skärutrustning rejäl pjäs att släpa på oavsett balans.


Tja, jag valde en gång bort en 576 XP till förmån för min 560 XP för att den förstnämnda var för tung och klumpig.

Men jag vidhåller vad jag sa angående balans, inte minst när det gäller röjsågar!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

anersimyra  
#758065
Niking skrev:Jag tror att Swedol nu har en drive på den kapen, Anersimyra.
/Niklas

Köpsuget var svårt men med tanke på de få kap av kätting jag behöver göra så kan köpet tyvärr inte motiveras i dagsläget. Annars var maskinen riktigt lätt och smidig med en riktigt bra fart på klingan och hade passat ypperligt vid ett lite större jobb som hade krävt ett flertal kap under en hel arbetsdag.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758069
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jag tror att Swedol nu har en drive på den kapen, Anersimyra.
/Niklas

Köpsuget var svårt men med tanke på de få kap av kätting jag behöver göra så kan köpet tyvärr inte motiveras i dagsläget. Annars var maskinen riktigt lätt och smidig med en riktigt bra fart på klingan och hade passat ypperligt vid ett lite större jobb som hade krävt ett flertal kap under en hel arbetsdag.


Jo, den hade varit trevligt att ha, på den tiden man fick hugga avvägningsfixar i jordfasta stenar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Brakbrakaren  
#758083
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jag tror att Swedol nu har en drive på den kapen, Anersimyra.
/Niklas

Köpsuget var svårt men med tanke på de få kap av kätting jag behöver göra så kan köpet tyvärr inte motiveras i dagsläget. Annars var maskinen riktigt lätt och smidig med en riktigt bra fart på klingan och hade passat ypperligt vid ett lite större jobb som hade krävt ett flertal kap under en hel arbetsdag.


Jo, den hade varit trevligt att ha, på den tiden man fick hugga avvägningsfixar i jordfasta stenar.
/Niklas


Ursäkta OT. Högg ni topp i stenen istället för att borra i dubb? (Är i mätyrket nu. Kul att höra hur saker gjordes förr).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya Pace batteriserie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758098
Brakbrakaren skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Köpsuget var svårt men med tanke på de få kap av kätting jag behöver göra så kan köpet tyvärr inte motiveras i dagsläget. Annars var maskinen riktigt lätt och smidig med en riktigt bra fart på klingan och hade passat ypperligt vid ett lite större jobb som hade krävt ett flertal kap under en hel arbetsdag.


Jo, den hade varit trevligt att ha, på den tiden man fick hugga avvägningsfixar i jordfasta stenar.
/Niklas


Ursäkta OT. Högg ni topp i stenen istället för att borra i dubb? (Är i mätyrket nu. Kul att höra hur saker gjordes förr).


Jo, det var främst höjdfixar för diverse sänkningsföretag. Och ofta på plana jordfasta stenar eller berghällar.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).