ollenorell skrev:Tackar för tips om klämman!
Cylindern på den här 346-NE är fin, tror knappt man kan se att kolven tagit i krom/nikasil-beläggningen.
Kolven är ju i aluminium, mycket mjukare än cylinderns beläggning, så jag gissar att beläggningen tål en liten motstötning, dock att den kanske blir lite blankare av det, vilket väl är o-bra, men många drifttimmar orsakar ju också blankhet...
Men kolvringen är ju i stål, den kan nog skära upp beläggningen ordentligt...
I det här fallet har ju inte kolvringen fastnat i gapet, och det ser inte ut som att kolvringen varit emot cynlinderbeläggningen/loppet.
Har för mig att Sven på skogsverktyg.se sålde Meteor-kolv till 346:an förut, eller så minns jag fel.
Har fått för mig att Meteor är hygglig kvalitet, och billigare än originaldelar.
Antingen polerar jag reporna litegrann på den här kolven, det är ju inte värt att kosta på för mycket egentligen när sågen fungerar om den där... Eller så får det kanske vara värt en kolv om sågen blir bra...
ollenorell skrev:Ska mäta kolven så den inte är konisk eller oval!
Och att byta kolvring som William säger är nog smart, men är kanske svårt att bara köpa kolvringen.
Köpte klämmor på Hydroscand idag, 37,6mm, de gick på med skohorn så att säga, skall testa att klämma på den efter lite rengöring, återkommer!
ollenorell skrev:Ska mäta kolven så den inte är konisk eller oval!
ollenorell skrev:Funderar på det här med kolvar.
Mahle verkar tillverkat kolvar och cylindrar åt Husqvarna och Jonsered motorsågar. De är ju etablerade och gör grejer till racing, bland annat smidda aluminiumkolvar.
Letar man billigare reservdelar finns ju kinagrejer med oklar kvalitet och billigt. Sedan finns det ju eftermarknadsdelar som är bra också, men billigare än original Husqvarna.
På bilden är en Meteor-kolv till en 550mk1 jag tänkte rädda mest på skoj för att det är kul att testa, samt att jag aldrig haft någon nyare såg.
Har även bild på den större Husqvarna original Mahle-kolven till en Husqvarna 55:a som jag köpte ihop med cylinder av en Husqvarna ÅF en gång.
Kolvarna är ju till olika sågar, men kan man dra några uppenbara slutsatser?
Är det smidda kolvar, eller är det gjutaluminium bara?
Kanske inte finns motorsågar med smidd kolv...
Har för mig skogsverktyg.se sålde fler Meteor-kolvar förut, typ till 346?
Meteor-kolven till 550mk1 kostade 379kr, det är ju lagom på en skruttsåg som kan skära igen.
Williamm skrev:Mahle är nog gjutet.
Wiseco gör smidda kolvar till såg. Och de är oftast dyrare än original.
Används typ bara när man trimmar en såg, för att få ut nyttan av att köra en smidd kolv.