Motorsåg och handhållet

En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

48 inlägg 4018 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#756784 Precis, de slangklämmor jag hade var såklart för breda...
Den gamla 346:an verkar haft klämma i plast, och på "new edition" i metall, kanske hade Husqvarna problem med plastklämman...

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

DalslandsAnders  
#756804 Dom hade problem med klämman.
Jag brukar sätta klämman från 372, eller från Stihl 361 m.fl
Dom är av typen slangklämma, o kostar inte många kronor.
Det där med skurna cylindrar är ju ett ämne.
Det slängs nog enormt många skurna cylindrar, som hade gått att rädda.
Har testat en hel del, o har en del i produktion, som varit skurna.
Är det inte alldeles för djupa skador, så går det väldigt ofta att använda.
Även om man inte får bort alla repor, o kompet blir något lägre, så funkar det riktigt bra!

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#756810 Tackar för tips om klämman!

Cylindern på den här 346-NE är fin, tror knappt man kan se att kolven tagit i krom/nikasil-beläggningen.
Kolven är ju i aluminium, mycket mjukare än cylinderns beläggning, så jag gissar att beläggningen tål en liten motstötning, dock att den kanske blir lite blankare av det, vilket väl är o-bra, men många drifttimmar orsakar ju också blankhet...

Men kolvringen är ju i stål, den kan nog skära upp beläggningen ordentligt...
I det här fallet har ju inte kolvringen fastnat i gapet, och det ser inte ut som att kolvringen varit emot cynlinderbeläggningen/loppet.

Har för mig att Sven på skogsverktyg.se sålde Meteor-kolv till 346:an förut, eller så minns jag fel.
Har fått för mig att Meteor är hygglig kvalitet, och billigare än originaldelar.

Antingen polerar jag reporna litegrann på den här kolven, det är ju inte värt att kosta på för mycket egentligen när sågen fungerar om den där... Eller så får det kanske vara värt en kolv om sågen blir bra...

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#756842 Den här typen av klämmor klämmer man ju drivknutsdamasker på bilar med, engångs.
De verkar tillräckligt smala.
Ska se om jag antingen får köpa en drivknutsdamask på Biltema typ, eller om de går att hitta på Hydroscand eller liknande.
Bilden är från Würt, men 21mm verkar max, och insuget är större.

Anders tips om Husqvarna 372-klämma, eller från Stihl 361 m.fl är också bra!
Skogsverktyg.se har insugsdamaskerna till båda sågar, men inte klämman

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Klyv Bixby  
#756843 Kolla Adbildelar lr Mekonomen, sådana engångs klämmor sitter ju lite var stans på bilars kylsystem osv.

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Williamm  
#756847
ollenorell skrev:Tackar för tips om klämman!

Cylindern på den här 346-NE är fin, tror knappt man kan se att kolven tagit i krom/nikasil-beläggningen.
Kolven är ju i aluminium, mycket mjukare än cylinderns beläggning, så jag gissar att beläggningen tål en liten motstötning, dock att den kanske blir lite blankare av det, vilket väl är o-bra, men många drifttimmar orsakar ju också blankhet...

Men kolvringen är ju i stål, den kan nog skära upp beläggningen ordentligt...
I det här fallet har ju inte kolvringen fastnat i gapet, och det ser inte ut som att kolvringen varit emot cynlinderbeläggningen/loppet.

Har för mig att Sven på skogsverktyg.se sålde Meteor-kolv till 346:an förut, eller så minns jag fel.
Har fått för mig att Meteor är hygglig kvalitet, och billigare än originaldelar.

Antingen polerar jag reporna litegrann på den här kolven, det är ju inte värt att kosta på för mycket egentligen när sågen fungerar om den där... Eller så får det kanske vara värt en kolv om sågen blir bra...

Polara kolven., Cylindern om det ser ut att behövas. Och byt kolvring så kommer den gå som ny.
Kolven ser inte så dålig ut.

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756854 Repor under portarna påverkar väldigt lite på prestationen. Kolven behöver vara hyfsat slät och jämn så oljefilmen gör sitt. Bör vara lika tjock på kjolen på in och utblås.
Ringen ska gå lätt i spåret.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#756929 Ska mäta kolven så den inte är konisk eller oval!
Och att byta kolvring som William säger är nog smart, men är kanske svårt att bara köpa kolvringen.

Köpte klämmor på Hydroscand idag, 37,6mm, de gick på med skohorn så att säga, skall testa att klämma på den efter lite rengöring, återkommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Williamm  
#756941
ollenorell skrev:Ska mäta kolven så den inte är konisk eller oval!
Och att byta kolvring som William säger är nog smart, men är kanske svårt att bara köpa kolvringen.

Köpte klämmor på Hydroscand idag, 37,6mm, de gick på med skohorn så att säga, skall testa att klämma på den efter lite rengöring, återkommer!

Skogsverktig har kolvringar av bra kvalitet efter mått. Din ska ha 44,3mm.
Hva-handlaren kan ta hem. Det är inga problem!

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757169
ollenorell skrev:Ska mäta kolven så den inte är konisk eller oval!

De flesta kolvar är lite ägg formade och blir runda i drift temp. Kan vara bra att veta om du mäter. Att veta vilka mått de bör ha är lite svårare och beror lite på modell och variant.
De expanderar av värme och formas så de är runda i optimal drifttemp.
Fram till 90 nånting hade många A, B, C kolvar i olika form och expansion.
Viktigt man parade rätt annars kunde det gå vilt till.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#760359 Intressant det där med kolvar Mange!

Det blev så att jag satte ihop sågen igen med ny cylinderfotspackning eftersom cylindern hade glappat loss.

Det är lite dålig kompression, hänger man sågen i snöret rullar det ut en hel del, så skall det ju inte vara när det är bra kompression.
Vevhuset kommer väl kontamineras med förbränningsrester också när det inte tätar så bra mot cylinderväggen längre...

Tänkte köra ett tag och se vad jag tycker om den.
Det är en bekants såg, han vill inte kosta på sina gamla skrotsågar. Men han tycker det är roligt när jag får igång dem...

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#760368 Funderar på det här med kolvar.
Mahle verkar tillverkat kolvar och cylindrar åt Husqvarna och Jonsered motorsågar. De är ju etablerade och gör grejer till racing, bland annat smidda aluminiumkolvar.

Letar man billigare reservdelar finns ju kinagrejer med oklar kvalitet och billigt. Sedan finns det ju eftermarknadsdelar som är bra också, men billigare än original Husqvarna.

På bilden är en Meteor-kolv till en 550mk1 jag tänkte rädda mest på skoj för att det är kul att testa, samt att jag aldrig haft någon nyare såg.

Har även bild på den större Husqvarna original Mahle-kolven till en Husqvarna 55:a som jag köpte ihop med cylinder av en Husqvarna ÅF en gång.
Kolvarna är ju till olika sågar, men kan man dra några uppenbara slutsatser?
Är det smidda kolvar, eller är det gjutaluminium bara?
Kanske inte finns motorsågar med smidd kolv...

Har för mig skogsverktyg.se sålde fler Meteor-kolvar förut, typ till 346?
Meteor-kolven till 550mk1 kostade 379kr, det är ju lagom på en skruttsåg som kan skära igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Williamm  
#760370
ollenorell skrev:Funderar på det här med kolvar.
Mahle verkar tillverkat kolvar och cylindrar åt Husqvarna och Jonsered motorsågar. De är ju etablerade och gör grejer till racing, bland annat smidda aluminiumkolvar.

Letar man billigare reservdelar finns ju kinagrejer med oklar kvalitet och billigt. Sedan finns det ju eftermarknadsdelar som är bra också, men billigare än original Husqvarna.

På bilden är en Meteor-kolv till en 550mk1 jag tänkte rädda mest på skoj för att det är kul att testa, samt att jag aldrig haft någon nyare såg.

Har även bild på den större Husqvarna original Mahle-kolven till en Husqvarna 55:a som jag köpte ihop med cylinder av en Husqvarna ÅF en gång.
Kolvarna är ju till olika sågar, men kan man dra några uppenbara slutsatser?
Är det smidda kolvar, eller är det gjutaluminium bara?
Kanske inte finns motorsågar med smidd kolv...

Har för mig skogsverktyg.se sålde fler Meteor-kolvar förut, typ till 346?
Meteor-kolven till 550mk1 kostade 379kr, det är ju lagom på en skruttsåg som kan skära igen.

Mahle är nog gjutet.
Wiseco gör smidda kolvar till såg. Och de är oftast dyrare än original.
Används typ bara när man trimmar en såg, för att få ut nyttan av att köra en smidd kolv.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#760373 Edit: William hann före 👍

Vid tillverkningen av smidd kolv körs ju ett pressverktyg ner.
Därför kan ju inte hålrum/fickor i kolven skapas, för då skulle man ju inte kunna få upp pressverktyget.

Titta under kolvbultens genomborrning, hålrummen. Det måste vara en gjutning va?
Det går ju att injektionsgjuta aluminium med, det är väl så alla intrikata gjutningar till vevhushalvorna åstadkoms...

Bild från youtube som visar en process för att tillverka smidda kolvar:

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#760375
Williamm skrev:Mahle är nog gjutet.
Wiseco gör smidda kolvar till såg. Och de är oftast dyrare än original.
Används typ bara när man trimmar en såg, för att få ut nyttan av att köra en smidd kolv.

Just det, nu när du säger det har jag för mig att Ironhorse på Youtube sätter en Wiseco-kolv i en trimmad såg någon gång... 😎
Måste kollas!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).