Jakt och Fiske

Avtal jakt - avtalstid

8 inlägg 3135 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avtal jakt - avtalstid

Skogsgurra  
#756888 Jag har, under slutet av 2021, tagit över en fastighet från mina föräldrar. De arrenderade ut jakten med följande text:
"Arrendeperiod Arrendeperioden omfattar 1/7 2016 – 30/6 2021.

Uppsägning Uppsägning av avtalet skall ske senast 6 månader före utgång av arrendeperioden."

De sa inte upp arrendet under 2021. Min fråga, blir det automatisk fem år till som gäller eller kan jag säga upp avtalet tidigare? Jag funderar nämligen på att justera priset.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Avtal jakt - avtalstid

Bax  
#756889 Det vanliga är att avtal då förlängs 1 år i taget om inget annat är skrivet.

Avatar Fallback

Re: Avtal jakt - avtalstid

Skogsgurra  
#756902 Vad är det som avgör om det är "det vanliga"? Kan man hänvisa till något praxis eller dylikt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avtal jakt - avtalstid

Arvid0  
#756903
Skogsgurra skrev:Vad är det som avgör om det är "det vanliga"? Kan man hänvisa till något praxis eller dylikt?


Är inte arrendet registrerat (jaktarrenden registreras inte vad jag vet) så följer det heller inte med vid en försäljning om det inte framgår vid kontraktskrivning. Så det står dig fritt att teckna nytt arrende. Du kan ju vara snäll och meddela att i år kör ni på som tidigare men att det blir ändring nästa år. Oftast löser sig sådant här om man inte är orimlig och som fastighetsägare har man alla möjligheter att förstöra jakten om man är tillräckligt oense. Så de flesta vill hålla sig på god fot med fastighetsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Avtal jakt - avtalstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756917
Skogsgurra skrev:Vad är det som avgör om det är "det vanliga"? Kan man hänvisa till något praxis eller dylikt?

I jaktlagen 16 paragrafen står det ( https://lagen.nu/1987:259#R6 ):

Vid upplåtelse på viss tid som är minst ett år, skall avtalet alltid sägas upp för att det skall upphöra att gälla vid avtalstidens utgång. Avtalet skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp senast sex månader före avtalstidens utgång.

[S2]Om ett avtal som avses i första stycket inte sägs upp inom rätt tid anses det förlängt på tid som motsvarar upplåtelsetiden, dock längst fem år.

[S3]Ett avtal som slutits på obestämd tid skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast sex månader efter uppsägningen.

Edit: Således verkar det ju bäst som markägare att inte ha någon avtalstid alls för då har man alltid 6 månaders uppsägningstid.

Avatar Fallback

Re: Avtal jakt - avtalstid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773711
th skrev:
Vid upplåtelse på viss tid som är minst ett år, skall avtalet alltid sägas upp för att det skall upphöra att gälla vid avtalstidens utgång. Avtalet skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp senast sex månader före avtalstidens utgång.

[S2]Om ett avtal som avses i första stycket inte sägs upp inom rätt tid anses det förlängt på tid som motsvarar upplåtels


Någon som vet vad som gäller sen? Ett treårigt avtal som gick ut 2016 utan att sägas upp gäller till 2019. Men om det inte sägs upp 6 månader innan det går ut 2019, förlängs det ytterligare 3 år till 2022, 205 och så vidare eller är det bara en gång det förlängs?

Avatar Fallback

Re: Avtal jakt - avtalstid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773748 Förlängningar av detta slaget rullar tills vidare utan bortre gräns.

Avatar Fallback

Re: Avtal jakt - avtalstid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773760 Verkar ju mest logiskt, men såg inte någonstans där det var tydligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).