Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 77426 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756089 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:13, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756153 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756157 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756210 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756299 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756379 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756383 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Knagge  
#756420 Hej jag har lite funderingar kring självgallring. Du stamkvistar mycket och en del av det gör du väl för att undvika självgallring.
På tallmarker kör jag med fröträd markberedning 1-2 lövröjningar sen slutröjning när talltopparna är högre än 4 m så älgen inte kan nå dom .

En del av tallarna jag röjer ner vid slutröjningen är fruktansvärt fula krokiga grovkvistiga och mycket sprötkvist.
Efter slutröjning stamkvistar jag en del.
Jag gör sedan 2 gallringar en ca 20 år efter slutröjning och en till 40 år efter slutröjning.

Hur mycket självgallring tror du man får om man struntar i sistagallringen. För jag vet att den är ett risk projekt särskilt granen man lämnar både vindfällning och gbb angrepp.
Skogen jag har ligger i Jönköpings län lingonmarker bonitet ca T26

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756429 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Knagge  
#756436 Tackar för svaret . Det är som alltid att man måste anpassa sig efter marken beståndet växer på .
Anledningen till frågan var att jag sett en del bestånd som efter sista gallringar aldrig riktigt kommer igång igen utan granen dör i gbb en del träd blåser ner . Så det det som är kvar blir en trasig restskog med dålig tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756441 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756446 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#757029 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Mellberg  
#757068 Har odlat plantor för många år sedan och det gick bra. Minns dock inte längre, riktigt hur jag gjorde.

Plantor skall ha ljus, vilket normalt innebär att odla under lämplig belysning. Måste skyddas för nattfrost om du odlar utomhus.

Använd alltid såjord och lägg inte i något gödsel. Behöver du längre fram gödsla finns vanlig blomnäring att tillgå när det gäller så här små plantmängder. Du ger alltså näring i samband med bevattningen, om det behövs.

Vattna inte för mycket heller och täpp aldrig igen dräneringshålen.

Men lycka till med dina plantor även om det misslyckas i år, ett annat år kan det gå bättre om du följer mina enkla råd 👍 .

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#757096 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:16, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).