tis 19 apr 2022, 09:42#756117
Hej,
Det har varit en tuff vinter för vår skog i Värmland med mycket vindfällen och toppbrott. Senaste snöfallet med 30 cm tung nysnö innebar den 3:e tuffa smällen för skogen denna vinter. I söndags tog iallafall vintern slut i och med att vi såg sädesärlan på gårdsplan och det är ju våren per definition kommen - skönt! Inga mer bakslag nu, tack!
Nu när vi jobbat i skogen under påskhelgen så började jag fundera hur vi kan bli mer effektiva i skogen. Vi jobbar gärna tillsammans "2 och 2" och tar det i "vår takt" med fokus på att ha det trevligt tillsammans och frekventa kaffepauser. Men nu när det varit så väldigt mycket att göra så har effektiviteten ändå blivit en fråga. När jag menar öka effektiviteten så är förutsättningen att vi fortsatt ska hålla oss nära varandra för att ha det "trevligt". Jag funderar egentligen mest på om vi borde investera i någon maskin eller utrustning för att öka nyttan.
Vår maskinuppsättning är en traktor med skogskärra inkl. kran (och vinsch). Utöver det har vi en ytterligare äldre traktor (Volvo BM 430) som vi idag mest använder för att transportera oss och utrustning. Känslan när vi kör i skogen är en av oss blir "stillaståendes" medan den andra lastar på virket med skogskärran. Även när vi vinschar in stockarna blir den ena personen också mindre produktiv. När man fäller och kvistar är det full fart men det är ju ändå den mindre delen av tiden. Frågan är vad som borde till för att få upp effektiviteten. Vad har ni för tips?
Jag tänker att en lunningsvinsch till andratraktorn skulle kunna vara ett bra sätt att få upp farten. Volvon är klart mindre än den andra traktorn och skulle kunna komma åt det mesta virket så att den andre kan nå det med kranen. Vad tror ni om det?
En annan tanke är att köpa in komradio så att man kan kommunicera enklare med varandra. Ganska ofta som kranförare har man behov av enklare hjälp från den andre ("är detta massa eller timmer?" "kan du såga av grenen", etc) men man får ju vråla till varandra för att budskapet ska nå fram. Det finns ju bra hörselkåpor med komradio och kanske kan det vara något. Men dom kostar ju en hel del (Hellberg local: 6000-7000 kr/st). Vad tror ni om det?
Har ni andra tips eller kommentarer?
//A