Skotare

sliten hydraulpump?

26 inlägg 29196 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

orre  
#69840 Har man varit och skruvat i hydrauliken och ett annat problem (eller flera) kommer strax efter så är chansen mkt stor att det beror på föroreningar i systemet.
Finns det möjlighet så cirkulera oljan (tank-pump-filter) några minuter utan att aktivera en massa funktioner. (alternativt kör rotator 1-2 minuter)(eller på en skördare matningen fram )
Chansen är då stor att smutsen fasnar i filtren och inte i ventiler mm.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75535 någon som vet var man kan hitta en servopump till maskinen? varken koppom, alftaprodukter eller vmd hade :sad: Fler firmor :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

mareka  
#239936 Någon som vet var denne Janne Öhman bor som Novis?? nämner. Söker man på t.ex Hitta.se finns det ju ett hundratal......
Finns det någon Forum-medlem som kan mycket eller en del om systemet ifråga vore jag tacksam att bli kontaktad

Användarvisningsbild

Re: sliten hydraulpump?

Kse  
#239941 Vad sitter det för motor i den? Jag har haft ett helt gäng med servopumpar till Kockum 850, där sitter det ju en Scania D8 men servopumpen kan ju vara lika även om det är en annan motor.
Kolla modell eller ta en bild på servopumpen, jag ska gräva lite i gömmorna.
Har sålt bort de mesta Kockumgrejerna men jag kan ha kvar en servopump.

På 850 hände det ibland att det fastnade nått i sliden i servopumpen, då blev systemet orkeslöst men slutade oftast helt att fungera. Man måste då ta isär själva sliden , det räcker alltså inte med att bara ta lös den.

Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

mareka  
#240046 Tack Kse för svaret. Motorn är en Ford 2725E tror jag. Hydr- o servopump har jag inte tittat på än (jag har bara haft maskinen ett par dgr). Ska försöka öppna hytten i dagarna. Hydrauliken la av när jag kopplade isär brytarkontakten från anslutningen. Det gick nämligen inte att att koppla från kranfunktionen vare sig med knappen (med kransymbol på) eller via stolgränsläget. Vad är det som ska kopplas bort då egentligen. Brytarkontakten funkar dock av/på när jag testar den separat. En "expert" jag talade med misstänkte att hela hydr.pumpen stängdes av - varken styrning eller kranfunktioner funkar nu med undantag av rotatorn som går åt ett håll endast. Drivs den på annat vis????

Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

ulfgustav  
#240074 Om jag minns rätt så satt väl servopumpen på dessa bak på kompressorn

Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

mareka  
#240128 Tack ulfgustav för svaret. Jag har letat efter servofiltret i dag och trodde först det satt i ramen mitt för bränslefiltren men blev väldigt konfunderad eftersom slangarna går till kompressorn!

Användarvisningsbild

Re: sliten hydraulpump?

Kse  
#241316 Jag hittade en servopump i förrådet, passar förmodligen inte då den är gjord för Scaniamotorer.
Återfinns även på Scanialastbilar från -70 och -80 talet.
image.jpg
image.jpg

Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

mareka  
#241650 Tack för bilderna. Verkar ej vara samma. Vet inte än vad riktiga feletär. Mycket grums i botten hydr.tanken. Kanske skit mm boven här också!

Avatar Fallback

Re: sliten hydraulpump?

Jsag00  
#285950 Hej Kse
Är ny här på forumet. Har inte någon skogsmaskin men en Parca 854 som lider av ett av de två parcaåkommorna; trög styrning.
Motorn är en scania d8r41 och jag tror att styrservopumpen har nr 7646955208.
Har du kvar din pump? Om ja, har du fler bilder på den?

Användarvisningsbild

Re: sliten hydraulpump?

flmmaskin@gmail.com  
#763558
Kse skrev:Jag hittade en servopump i förrådet, passar förmodligen inte då den är gjord för Scaniamotorer.
Återfinns även på Scanialastbilar från -70 och -80 talet.
image.jpg
image.jpg

👍 Jag behöver en sådan pump sitter på En Svedala Arbrå med Scania motor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).