Seb macahan skrev:Många Same traktorer byggdes med omvänd förarplats och många Same Explorer är förberedda för mekaniskt dubbelkommando. Finns tom instruktioner hur det ska sitta och plåtar att lossa för att få plats med stag och fotutrymme. De är dessutom "äkta" fyrhjulsbroms original. Dessutom väldigt fina terräng egenskaper. Same, Lamborghini och vissa Deutz är i princip samma traktor. Hur det är med Deutz och Lamborghini med o vända förarplats vet jag dock inte.
En Same Explorer har jag ägt och den håller jag högre än ganska många Valtra modeller i samma årgång. Förutom ljudvolymen som är kass på Same då de är luftkylda. Men det är mitt bästa tips på "billig" traktor med vändbar stol och dessutom 4wd.
Kan instämma i att Same (och Lamborghini) har haft riktigt rymliga skogsanpassade förarhytter. Vi var och kollade på en beg Same (tror att det var en Explorer 80 eller 90) med stepnose och lastare och skogshytt för ett antal år sedan. Det som fällde den affären var att originaldraget medförde löjligt dålig frigångshöjd under hitchkroken. Hade den varit utrustad med skogsdrag så hade det kanske stått en Same på gården under några år istället för en Valtra 6200.
Nu är vi nog kraftigt off topic i förhållande till trådrubriken.
Billiga, enkla maskiner med vettig hytt att fixa vändbar stol i hade nog lett mig i riktning mot lite större BM eller Ford från sent 70-tal eller 80-tal (hytten bör vara rätt högbygd för att få bra plats för fötter och ben).
MVH
Alias
-Mark Twain