MatsLe skrev:Ser om jag kan får en bild på sågen...
Alla Jonsereds fabrikers sågar hette Raket fram till att elux köpte motorsågs märket Jonsered.
www.chainsawcollectors.se
MatsLe skrev:Ser om jag kan får en bild på sågen...
Tosca skrev:Sen handlar det här med drivmedelstyp delvis om hur man vill betala, batterisåg kostar mer att köpa, men man behöver inte köpa så många dunkar bensin innan det går jämnt upp.
MatsLe skrev:Mange: På vad sätt är användare av batterisågar missnöjda, är kvaliten dålig? drifttid? styrka? pris kan jag förstå - batterierna är dyra, men visst på sikt kanske man kan få igen en del i lägre sopparäkning.
Ska försöka bifoga en inzoomad bild (sågen är 20 mil bort...)
MatsLe skrev:anersimyra: Sladdsåg till vedbacken har jag, det är något mer mobilt som behövs 😀 Förstått att du är nöjd med 540i - är det något som krånglat? är batterisågarna driftsäkra?
Ok, då går HVA 435 bort. Stihl 241 - den kanske de hade inne så jag kan klämma på den.
Mange: På vad sätt är användare av batterisågar missnöjda, är kvaliten dålig? drifttid? styrka? pris kan jag förstå - batterierna är dyra, men visst på sikt kanske man kan få igen en del i lägre sopparäkning.
Ska försöka bifoga en inzoomad bild (sågen är 20 mil bort...)
Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.
Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....
536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm I rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring.
I andragallring får dock 540i XP ta över.
/Niklas
anersimyra skrev:Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.
Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....
536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm I rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring.
/Niklas
I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepas.. 😀
Niking skrev:Mange! Vad är det egentligen för batterisågar som dina klagande kunder de facto köper? Makita? Biltema? Jula? Rusta?
Du kan ju inte dra alla batterisågar över samma kam.
/Niklas
Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.
/Niklas
I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepas.. 😀
Problemet är väl möjligtvis att de trådar, där dessa inlägg återfinns, tenderar till att låsas rätt fort. 😉
/Niklas