Skotare

Varmgang øsa 250

6 inlägg 2010 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Varmgang øsa 250

magne med gremo  
#753031Hei, jeg har en øsa 250 prod nummer 3340.
Byttet pump til kran hydraulikk enda går den varm. Godt over 60 grader ved avlessing.
Hvor kan felet vara?

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Varmgang øsa 250

Cat554  
#753067Er 60 grader varmere enn en kan forvente, da? Det blir jo noe varme når den er i arbeid...
OH

magne med gremo  
#753082Synes det er mye, hogstmaskina er knapt lunken etter noen timer.
Hvor varm blir cat?

TS

AKKAMAAN  
#753106Över 60°C är inte normalt.
60°C är en temperatur som börjar kännas obehaglig när man lägger handflatan på tanken
Är det tempmätaren i nivåglaset på tanken så kolla om tanken känns het...
Om det verkar uppstå hetta när du lastar av så skulle jag misstänka en läckande kolvtätning...
Den goda nyheten är att du vintertid kan använda lite snö för felsökning en. På morgonen när maskinen är kall lägg lite pudersnö (om det finns) på ventilpaketet och hydraulpumpen och lyftkolven. Där snön först smälter har du troligen felet/orsaken. Har du ingen snö så kan du känna med handflatan var det uppstår värme eller att du skaffar en IR beröringsfri temp mätare.
Om du misstänker lyftkolven tätning så häng ett knippe virke i gripen och se om kranen sjunker.
Det kan också vara nåt som stryper i slangen till lyftkolven. Kolla att inte slang är klämd eller har ett veck...

magne med gremo  
#753141Tror det er sentralen. Skal sette på tempmåler på inn og ut. Sjekke om det er temp forskjell.

TS

magne med gremo  
#753534Kommer faktisk varmere olje fra pumpe enn ut fra sentralen. Naturlig nok kjøling pga sylindere.
Hva i all verden lager den varmen? Ny pump.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).