Skotare

Projekt Volvo sm 462

25 inlägg 17858 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt Volvo sm 462

sthil  
#70840 Hejsan jag har en nyinköpt gammal skotare som jag skulle vilja måla upp med lite med färg o omtanke.
undrar bara om det finns någon som vet var man får tag på bm gul? och kanske en bild på hur dom såg ut original. Jag har en sm 462 -75.Mvh Robert :smile:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

skogsjan695xl  
#70847 Lantmännen maskin har garanterat sån färg, sen går det beställa på Olsson i Ellös.

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#70852 Tänkte köra av den med högtrycken o en rejäl avfettning först.Tittade på olsson och där
fanns den. tackar för det går det lägga upp bilder här på forumet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

totte  
#70863 Går fint att lägga upp bilder: Dels kan du skicka bilagor till dina inlägg, rulla ner en bit när du håller på och skriver så hittar du en flik/knapp som heter "Ladda upp en bilaga" så får du bläddra fram en bild på din dator, med knappen "Browse", när du gjort det så klicka "Bifoga filen", sen kan du upprepa det om du vill köra in fler.

Sen kan du också gå in och göra ett eget album i "Bilder" som du hittar på forummenyn i överkanten och ladda upp en mass bilder där, och så finns där ju flera gemensamma album där du också kan lägga bilder.

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#70904 Nu har pärlan börjat återfått sin forna lyster fan den börjar bli så snygg att man kan ragga lite på
statoil med den. :grin: stod ute i snöblandat regn och tvagade den i ca 3 timmar för att få den hyffsat ren.
men vad gör man inte för en gammal klenod.nu har jag börjat måla upp ramen bakom grinden mera målning i morgon när den har torkat upp riktigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

totte  
#70985 Väntar med spänning på när den blir färdig, då vill vi ha bilder från alla sidor, såna här gamla järnhögar är jättekul att se i gott skick :grin:

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71008
sthil skrev:Nu har pärlan börjat återfått sin forna lyster fan den börjar bli så snygg att man kan ragga lite på
statoil med den. :grin: stod ute i snöblandat regn och tvagade den i ca 3 timmar för att få den hyffsat ren.
men vad gör man inte för en gammal klenod.nu har jag börjat måla upp ramen bakom grinden mera målning i morgon när den har torkat upp riktigt

Maskinen i bakgrunden vill vi gärna se en bild på :smile: Ny färg gör massor för utseendet :grin:

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71083 Vad behöver man göra för underarbete med en sån färg? Kan man slabba på den på en gång eller är det blästring/slipning?

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#71121 Jag har tvättat den med hetvatten från högtryckstvätten och ett riktigt bra avfettnings medel som jag
vräkte på i omgångar då får man bort det mesta av fett och färgflagor.sen har jag målat direkt på gamla färgen. Stakarna och grinden målas med hammerlite svart. Har även tagit bort bukplåtar och tvättat under
motor och vxl lådan då vi bytte en bromsklocka under som läckte luft.Men har man tillgång till bläster så vore ju det kanon.

Den som står bakom på bilden är en gammal valmet 892? skördare som det ska plockas delar av och skrotas.
Det kommer mera bilder lite senare men det tar lite tid mellan varven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75096 Hur går det fler bilder vill vi se.......

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

David Grahn  
#79176 Du kan ta kontakt med någon färgleverantör av tex tecnodur eller temadur färg som är en hög kvalitet produkt, två komponent polyrutanfärg som håller sig skapligt blank och inte solbleker sig lika mycket som en en komponentfärg.
Det finns färdiga recept till många maskiner.

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#81057 jodå allt går bra jag har fått tag på oljefilter till växellådan o motor+dieselfilter som ska bytas med oljor.Har även fått tag på verkstadshandbok och instruktionsbok till den.
Det blir förmodligen ett ryck med den till nästa helg då den även ska bli färdigmålad.kommer mera bilder på den då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#88018 Här kommer en bild till på den så snart är den klar för att ge sig ut i skogen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

totte  
#88019 Snyggt! Pärlan lyser vackert i solskenet, mycket trevligt att se ytterligare ett gammalt järn som räddats från förgängelse.

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#88021 Lite mera bilder på den kommer lite i fel ordning bara

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).