Sågverk (mindre)

Brytare rotationsriktning sågbord

17 inlägg 4519 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Brytare rotationsriktning sågbord

Elmhult  
#750004Vi håller på att skruva ihop ett Norwood sågverk. På den förra sågen hade vi eljusterbar höjd på klingan. Ämnar bygga detta på denna såg med. Men vad i hela friden heter strömställaren som byter faserna så motorn ändrar riktning?
Har googlat i en halvtimme nu men kommer inte fram till något. Det ska vara en återfjädrande brytare till en trefas elmotor. Någon som vet vad jag menar och kan kanske länka in en korrekt brytare?

Tacksam. 🌳

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Brytare rotationsriktning sågbord

Heavy_D  
#750005Skruvade ihop ett i helgen som gick, i min instruktionsbok stod det att man skulle skifta 2 kablar på motorn om den gick åt fel håll.

Elmhult  
Heavy_D skrev:Skruvade ihop ett i helgen som gick, i min instruktionsbok stod det att man skulle skifta 2 kablar på motorn om den gick åt fel håll.

Jo, det vet jag. Vi har inte kommit så långt ännu dock. Vad vi försöker göra är att ersätta veven som höjer och sänker sågbordet med en elmotor. Varvid vi behöver en återfjädrande brytare för fasvändning. Men ingenting vettigt kommer fram när vi googlar. En sökning på fasväxling ledde in till en sida om psykologiska vändningar. Och där är vi inte ännu, men kanske snart... 🤣 🤣

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750010Den är visserligen inte återfjädrande men funktionen finns där.

https://www.elbutik.se/searchresults.html?SEARCH=1&q=fram+back&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0&f=%5B%22hierarchies%3ASnabbk%C3%B6p%24%22%2C%22hierarchies%3AElf%C3%B6rdelning%5C%5C%20%5C%5C%26%5C%5C%20Automation%24%22%5D

Användarvisningsbild

Heavy_D  
Elmhult skrev:
Heavy_D skrev:Skruvade ihop ett i helgen som gick, i min instruktionsbok stod det att man skulle skifta 2 kablar på motorn om den gick åt fel håll.

Jo, det vet jag. Vi har inte kommit så långt ännu dock. Vad vi försöker göra är att ersätta veven som höjer och sänker sågbordet med en elmotor. Varvid vi behöver en återfjädrande brytare för fasvändning. Men ingenting vettigt kommer fram när vi googlar. En sökning på fasväxling ledde in till en sida om psykologiska vändningar. Och där är vi inte ännu, men kanske snart... 🤣 🤣

Haha, ja, man hinner både med några "ramsor" och klia sig i huvudet. Men skall ni då ha 3-fas även till höj/sänk?

Elmhult  

Tack, men återfjädrande är ett krav.

TS

Elmhult  
Heavy_D skrev:
Elmhult skrev:

Haha, ja, man hinner både med några "ramsor" och klia sig i huvudet. Men skall ni då ha 3-fas även till höj/sänk?

Ja, vi fick tag på en liten nätt trefasmotor som passar bra.

TS
Användarvisningsbild

Heavy_D  
#750022Ok. Då är jag med, vet dock tyvärr inte vad brytaren du söker heter.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750024En fram och backomkopplare är det egentligen du söker men när du vill ha den återfjädrande mot 0 läget är de inga standardgrejer.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750034Bygg ett litet manöverskåp med kontaktorer och tryckknappar i så fall. Det blir en kontaktor för vardera riktning så det är inte speciellt komplicerat.

#750040När du bygger med kontaktor, även om du har en 3 läges vippa till styrningen är att lägga manöver till framkontaktorn genom en nc kontakt i backkontaktorn o visse versa så du inte kan få bägge att dra samtidigt

Elmhult  
gnisten83 skrev:När du bygger med kontaktor, även om du har en 3 läges vippa till styrningen är att lägga manöver till framkontaktorn genom en nc kontakt i backkontaktorn o visse versa så du inte kan få bägge att dra samtidigt

Tack för tipsen! 🌳

Vi kommer beställa en brytare vi hade på gamla sågen. Det var en enkel brytare utan kontaktorer. Väldigt lite belastning så kontaktorer blir överkurs. Dessutom förlorar man nog fingertoppskänslan om man ska gå genom kontaktorerna vid finjustering av bladet.

TS

#750056Ska du ha fingertoppskänsla måste du ha en liten frekvensomformare så du kan justera hastigheten 😉

Elmhult  
gnisten83 skrev:Ska du ha fingertoppskänsla måste du ha en liten frekvensomformare så du kan justera hastigheten 😉

Men så lyxiga ska vi inte vara. Vi ska köra med klicklicklicklicklickklic,fan klicklicklickk!!! 🤣 😎 🌳

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750091En sån här kanske?

https://www.garo.se/sv/proffs/produkter ... nc-230v-3m

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).