SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Dags att gynna självverksamheten i skogen?

61 inlägg 26733 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749560 Du har möjlighet att välja vilken månad som du vill leverera. Detta har du inte på ett uppdrag. Utan där styr tillgänglighet mer.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Vedproducent  
#749564
Tåndemåla skrev:Du har möjlighet att välja vilken månad som du vill leverera. Detta har du inte på ett uppdrag. Utan där styr tillgänglighet mer.

Frågan var hur jag ska få del av tillgänglighetspremien med leveransvirke när jag har bra vägar och mark.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749565 Innan fanns det ett kontrakt som tog med detta vet dock inte om det är så längre. Har inte kört några större mängder lev virke sedan 2016. Då hade men med en leverans plan som han ett mervärde. Men markskoningen om det är den du är ute efter får ju inte jag göra om jag avverkar själv och har en kontrakterad skördare. Det är ju samma med stampris. Det får man inte hugga åt sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Vedproducent  
#749567
Tåndemåla skrev:Innan fanns det ett kontrakt som tog med detta vet dock inte om det är så längre. Har inte kört några större mängder lev virke sedan 2016. Då hade men med en leverans plan som han ett mervärde. Men markskoningen om det är den du är ute efter får ju inte jag göra om jag avverkar själv och har en kontrakterad skördare. Det är ju samma med stampris. Det får man inte hugga åt sig själv.

Nej det är trakter med vägar och mark som är tillgängliga även med sämre väder som får tillgänglighetspremie på ett avverkningsuppdrag. Så om jag har leveransvirke liggande vid en farbar väg året runt borde jag ju inte få sämre betalt än för ett avverkningsuppdrag om vi nu pratar om likabetalt.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

phh  
#749569 Frågan som ställdes var om det skulle bli mer avverkat om priset steg för de självverksamma.

För att kunna veta det tror jag man måste veta anledningen till att skogen finns i envars ägo, Dvs om man förvärvat eller ärvt och behållet skogen för att den har en hög värdetillväxt, eller att den ägs för att den skapar arbete åt ägaren. Normalt sett borde svaret annars vara JA på frågan.
Men om man som jag ärvt den och delpensionerat sig för att koppla av i skogen har inte direktavkastningen någon större betydelse än den har för en aktie man köpt som nästan saknar utdelning men som man tror kommer stiga avsevärt i pris tills man avyttrar aktien.

Men om du känner till hur många av alla som äger skogen för att leva på den så får du svaret.

Med det sagt tycker jag att dina påståenden om skogsbolagens agerande stämmer. För min del märks det mest på att jag försöker få mer ädellöv i min skog och i det arbetet får en hel del björkmassa varje år då jag inte manuellt orkar avverka mer än 20- 25 meter årligen. Detta för att eken och boken ska komma fram utan krokar och förgreningar. Trots detta blir det avdrag vid mindre leveranser och kubben hamnar i massaved pga för låg andel etc.

Ditt påstående att skogsbrukaren blir bättre på att själv vara verksam stämmer. Det vet alla som får komma ut och känna lugnet i skogen, en plats för eftertanke, och kunna följa att åtgärderna man vidtar förbättrar skogen och träden på sikt. Särskilt Lövskogen ger allmänheten en möjlighet att se att skötsel lönar sig. Själv har jag bl a skog längs en vandringsled och de åren jag haft förmånen att vara verksam så har allmänheten mer och mer börjat gå på småvägarna där med hund eller i grupp. Det skapar i sin tur en större förståelse för behovet av att skogen sköts och att man inte ska skräpa ner under vandringen eller som ägare tillåter att avverkningen fördärvar mark eller annat under avverkningarna.

Vi behöver en större förståelse från en alltmer missinformerad allmänhet, kring skogens värden. Detta gäller kanske i synnerhet den skog som finns tätortsnära. Men även i all skog krävs en ömsesidig respekt från alla parter.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Kalle700  
#749580
Krokmark skrev:Ja, fast storlekspremien är densamma om du levererar leveransvirke eller AU, det baseras på volymen som levereras.

Jag kollade detta med Södra för ett par år sedan och då räckte det att skriva AU-kontrakt på 200 m3fub gallring (sammanlagt alla sortiment) för att få första nivån på storlekspremie men om du säljer leveransvirke måste du leverera minst 300 m3fub av resp sortiment för att erhålla samma premie. Så levererar du 200 m3fub massaved och 200 fub timmer får du ingen storlekspremie om det är leveransvirke men hade du sålt det som AU får du storlekspremie.
Tillgänglighetspremie för bra bärighet och bra vägar kan man bara få på AU och inte leveransvirke vilket är väldigt konstigt. På timmer får du apteringstillägg på AU men det får du inte på leveransvirke. Så det är högre premier och mer gynnsam storlekspremie på AU än leveransvirke.
För att erhålla gallringspremien som Södra tog bort 31/12 2021 räckte det att skriva ett AU kontrakt för att få den oavsett när virket sedan avverkas men på leveransvirke var du tvungen att ha virket anmält och klart för leverans senast 31 januari. Så vi självverksamma är ganska motarbetade och har inte samma villkor som de som säljer AU till Södra.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Krokmark  
#749592
Kalle700 skrev:
Krokmark skrev:Ja, fast storlekspremien är densamma om du levererar leveransvirke eller AU, det baseras på volymen som levereras.

Jag kollade detta med Södra för ett par år sedan och då räckte det att skriva AU-kontrakt på 200 m3fub gallring (sammanlagt alla sortiment) för att få första nivån på storlekspremie men om du säljer leveransvirke måste du leverera minst 300 m3fub av resp sortiment för att erhålla samma premie. Så levererar du 200 m3fub massaved och 200 fub timmer får du ingen storlekspremie om det är leveransvirke men hade du sålt det som AU får du storlekspremie.
Tillgänglighetspremie för bra bärighet och bra vägar kan man bara få på AU och inte leveransvirke vilket är väldigt konstigt. På timmer får du apteringstillägg på AU men det får du inte på leveransvirke. Så det är högre premier och mer gynnsam storlekspremie på AU än leveransvirke.
För att erhålla gallringspremien som Södra tog bort 31/12 2021 räckte det att skriva ett AU kontrakt för att få den oavsett när virket sedan avverkas men på leveransvirke var du tvungen att ha virket anmält och klart för leverans senast 31 januari. Så vi självverksamma är ganska motarbetade och har inte samma villkor som de som säljer AU till Södra.


Att vissa premier inte utgår ligger ju till viss del i att Södras entreprenörer inte utför jobbet och därför blir det ingen sysselsättning på de grupperna.
Att bärighet inte utgår är enligt mig konstigt.
Men diskussionen handlade om att virkespriset skulle vara lägre på leveransvirke vilket det inte är, pga att Södras medlemmar påpekat och motionerat om att vi vill ha kvar det sortimentet till samma pris.

31/1?
Vinterhugget leveransvirke ska väl vara klart vid väg 15/3.
Övrigt leveransvirke får du leverera när du vill men det får inte vara avverkat mer än 6 veckor sedan. (osäker på om 6 veckor stämmer)

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Krokmark  
#749593
Skogsola skrev:Likabehanlingsprincipen är just bara en princip. Ingen regel så den kan de rucka på efter behag. Tycker nog ändå att Mellanskog är hyfsat reko med leveransvirke. Klen- och normaltimmer får läggas ihop. På uppdrag så ska det delas.


Nej, så är det inte.

I 6 kap. 13 § LeF, framgår att styrelsen eller någon annan ställföreträdare för föreningen inte får företa avtal eller åtgärder ägnade att ge otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. Detsamma gäller för föreningsstämman.
https://lagen.nu/1987:667#K6P13S1

Detta gör att Södra varken kan eller får ge någon annan varken medlem eller icke medlem högre pris än det som är satt i prislistan för att det är en stor post eller för att vinna en stor avverkning gentemot andra aktörer.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749601
Krokmark skrev:Detta gör att Södra varken kan eller får ge någon annan varken medlem eller icke medlem högre pris än det som är satt i prislistan för att det är en stor post


Nej, så är det inte. Södra har avdrag på små poster (under 10 fub) och tillägg på större poster (över 1000 fub tror jag).

För andra än medlemmar finns det ingen sådan princip.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Krokmark  
#749604
Mangan skrev:
Krokmark skrev:Detta gör att Södra varken kan eller får ge någon annan varken medlem eller icke medlem högre pris än det som är satt i prislistan för att det är en stor post


Nej, så är det inte. Södra har avdrag på små poster (under 10 fub) och tillägg på större poster (över 1000 fub tror jag).

För andra än medlemmar finns det ingen sådan princip.


Man betalar inte mer än vad prislistan säger oavsett medlem eller inte.
Att man har avdrag för under 10 fub, det tillämpar i princip hela branschen.
Storlekspremien är inte så högt ipö som 1000 fub, det får man betydligt tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Seb macahan  
#749605 För att inte krångla till Södras prislistor tillval etc.
Givetvis hade nog många ökat sitt självverksamma ganska mycket om priserna hade varit något annat. Ska erkänna att jag i höstas lejde bort ganska mycket gallring, trots att jag tycker det är roligt att göra själv och har ganska bra grejer för ändamålet. Men när inte ledig tid räcker till och ekonomin i leveransvirket ser ut som det gör så var det ett ganska lätt val. Och till och med när det ska göras på ledig tid så får man räkna med kalkylatorn både en och två gånger för att motivera all typ av körning med maskin i skogen. Till syven och sist måste man tänka lite affärs ekonomi ändå. Hur kul det ändå är. Givetvis är det så att inga bolag vill ha oss i skogen (inkluderat Södra).
Ju mer "bolag" som sköter desto mindre arbete och obekvämligheter för dom. På sikt sänker vi dessutom kunskapsnivån och makten att "klaga o gnälla". Tack o lov för bolagen, så minskar skaran ständigt på de som tar sig tiden att sköta sin skog själva. De engagerade och pålästa har ju alltid en benägenhet att kunna hitta fel och brister.
Sedan tror jag att den stora problematiken i självverksamhet inte är den dåliga lönsamheten. Det är en del, men den största delen är nog att det är en generationsfråga. Vi tappar varje decennium arbetskraft som vill arbeta fysiskt över huvud taget. Än mindre göra det för en struntsumma.
Skogen är som vi vet ett ganska slitigt och skitigt arbete. Trots fina maskiner och bra hjälpmedel.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749607 Höjda priser tjänar skogsägaren på, oavsett om han hugger själv eller om han låter någon annan göra det. Tror inte ett dyft att det skulle öka graden av självverksamhet nämnvärt. Men givetvis skulle det komma in mer virke.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Camaro1969  
#749608 Nej blir väl svaret på frågan om 100:- till skulle göra att jag levererar mer.

500 för massa och 1000 för timmer låter rimligt

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749619 Diskussionen ovan är mycket intressant. En del hänvisar till listan och att den gäller lika för alla och det är visserligen sant men vi har premier, kampanjer, tillägg och avdrag för marknad, gallring, läglighet, volym, markklass och vägar.

Fram till årsskiftet hade vi gallringpremie, från februari fick vi marknadspremie på visst löv.

De inköpare jag pratat med om leveransvirke brukar inte vara motståndare men problematiken är samma för alla och det är att nästan hela volymen anmäls den 14/3 och det förstår jag inte är helt lätt att hantera.

Prissättningen måste bli mer dynamisk så det kommer virke ur skogen på ett sådant sätt att det funkar för industrin och premier måste vara lika för både leveransvirke och AU.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Sjögården  
#749621 Vi får nog vara realistiska , det finns mycket bra maskiner som knappt används då skogsägarna har för lite tid och kunskap alternativt blivit äldre.
Känner många skogsägare som vare sig röjer, planterar, sköter vägar eller inventerar vindfällen och barkborreskador.
Att då få igång en ny våg av självverksamhet vid avverkning och gallring är nog bara att drömma om.
Är nog i grunden ett bra betyg till effektiva och kunniga entreprenörer som verkligen kan sin sak.
För egen del gör jag allt som går att göra på två ben i skogen och det räcker gott…. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).