Bioenergi

Kraftvärmens möjligheter

11 inlägg 5506 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftvärmens möjligheter

Johan på hästbacken  
#738454
1639151565_bild_1_7.jpg
Just ny producerar kraftvärmeverken i Sverige 2045 MW el, vindkraften producerar 1893MW
Värmekraften har tekniskt sett förmåga att ge 4800 MW el i redan befintliga anläggningar. Vad är det som hindrar att dubbla produktion av värmekraftselen. Råvaran finns iallafall i södra sverige, inga problem att ta fram mycket mer grot.
Verkningsgraden ligger skrämmande lågt på de kraftvärmeverk som byggdes för 20-30 år sedan kanske bara 30% el.
Idag kan moderna anläggningar ge 45% eller mer.
Med en satsning på uppdaterade värmekraftverk och konvertering av befintliga värmeverk till kraftvärme skulle ringhalsreaktorerna 1och 2 kunna ersättas med fossilfri el



   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

hfab  
#738458 Jag tror inte att någon vågar satsa på kraftvärmeverk i dagens politiska kaos.

Det anses inte som miljömässigt hållbart att elda någonting för att få varken värme eller el.

Skog ska bara användas till byggnationer. Restprodukter av skog får inte förekomma.

Ingen produktion får släppa ut rök.

Sen får ingenting konkurera med skogsindustrin om råvara

Svårt läge.

Personligen hade jag gärna sett en stor satsning på kraftvärmeverk, då jag tror att utvecklings möjligheterna är mycket goda.

Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

norrskog  
#748616 Tror det kommer bli ändring på detta efter valet då folket kommer införa direktdemokrati. Ska vi bli självförsörjande på vår skog när det gäller el och värme? Ja eller nä ?
Senast redigerad av norrskog tis 15 feb 2022, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748666 Måste väl finnas ett utbyggt fjärrvärmenät för att få avsättning för värmen. Men åtminstone ett fliseldat kraftvärmeverk i varje (minst) halvstor svensk stad borde det finnas utrymme för.

Vet att man planerar bygga ett nytt verk vid Älvsborgsbron i Göteborg iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Kraftvärmens möjligheter

Elis76  
#748678 Norra Skogs industrier sprider värme i lokalsamhället

Inom ett år kommer ny lokalproducerad fjärrvärme att levereras till samhället Kåge i Västerbotten för att tina upp i vinterkylan. Värmen kommer från en ny biobränslepanna som installerats i Kåge sågverk som ett led i att bidra till en mer klimatsmart och effektiv värmelösning. Norra Timbers industrier, som bedriver industri och marknadsförsäljning åt Norra Skog, vill delta i utvecklingen av närliggande samhällen.

Detta görs i partnerskap med Skellefteå Kraft i en win-win-situation där Norra kan utnyttja sin överskottsvärme och köra över det i fjärrvärmesystemet.

Många bäckar små . . . . . .

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/nyheter/sprider-varme-i-lokalsamhallet?type=news

Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

norrskog  
#748706 Ser bra ut. Fler borde följa efter er .

Användarvisningsbild

Re: Kraftvärmens möjligheter

Johan på hästbacken  
#748786 Växjö energi VEAB producerar värme kyla och el i kraftvärmeverket Sandviksverket. Nu planeras ytterlgare ett steg för produktion av flygbränsle. VEAB, flygbolaget KLM Södra med flera andra intressenter ingår I projektet. En förstudie är klar och visar att det är möjligt att ta fram 16000 ton bränsle per år från sågspån och Grot.
Det finns stora möjligheter att få ut mycket mer från skogsråvaran om vilja och skatteregler är långsikiga. En modernisering av nuvarande kraftvärmeverk skulle öka elproduktionen rejält samtidigt som stora mängder flytande bränslen kan produceras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftvärmens möjligheter

skogshare  
#748821 Någon som vet vilka möjligheter som finns att utnyttja tillförd spill- och processvärme i värmekraftverk/kraftvärmeverk?

Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748905
skogshare skrev:Någon som vet vilka möjligheter som finns att utnyttja tillförd spill- och processvärme i värmekraftverk/kraftvärmeverk?


Jag arbetar på ett massabruk och där har det byggts kulvert till tre samhällen, längst bort nästan två mil bort.
Som jag förstått det så växlas bara värmen och lagras i en stor ackumulatortank (5600 m³), sedan antar jag väl att tempen spetsas upp med den egna värmeproduktionen.

En nackdel är väl att man måste ha resurser att producera samma mängd värme själv.
Efter tio års prickfri leverans så kan det ju bli nåt generalhaveri på bruket mitt i vintern.

Nu planeras detta:
https://www.ja.se/artikel/2229490/stor- ... rebro.html

Vad som inte nämns där är att de holländska växthusen till stor del värms med (rysk?) naturgas, så utöver efterfrågan på närproducerat och kortare transporter så vill man göra sig fri från en del gasberoende.
Men även här krävs ju någon form av reservvärme, vid ordinarie årsstopp t.ex så produceras ju ingen värme på en vecka eller drygt.

Användarvisningsbild

Re: Kraftvärmens möjligheter

Elis76  
#749270 Norra Skog investerar även i en ny tredje biobränslepanna vid Sävar Sågverk utanför Umeå inför en utökad produktionen från 300.000 m3sv till 500.000 m3sv. Detta möjliggör ytterligare fjärrvärmeleveranser till Umeå Energi.

https://www.norratimber.se/om-oss/information-och-press/aktuellt/savar-sag-varmer-hushall

Även i Hissmofors tillför Norra Skog överskottsvärmen från biobränslepannorna till fjärrvärmenätet i Krokoms kommun i samarbete med Jämtkraft.

https://www.svd.se/svenska-sagverk-ger-kommunerna-varme
Senast redigerad av Elis76 sön 20 feb 2022, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kraftvärmens möjligheter

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749279 Tänk om det är ett fågelbo i grothögarna när de ska flisas. Då blir det kallt i Umeå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).