Traktorer och processorer

Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

92 inlägg 51241 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748754
Uvskogen skrev:Har fått en möjlighet att köpa en Valtra N113 HT5 med lastare. Den är en 2015 som gått 7000 timmar.
Den har bl.a:
* turbinkoppling
* twintrac
* skogstank och bukplåtar
* framaxelfjädring
* Nyservad 7000 timmars (stor service)

Den har gått i entreprenad men "snäll" sådan. Ingen riktig skogskörning.
Vad är ett bra pris för en sån (ska ge ett bud)?
Är antalet timmar något att oroa sig för?

Jag ska ha den till samma syfte , entreprenad och transport men väldigt lite skog (som det ser ut nu)

Den går som en dröm och har all utrustning jag kan tänka mig, men å andra sidan så jämför jag med min Ford 5640 från - 94


- På plussidan är ju bra utrustning
- På minussidan har den ju ganska många timmar i förhållande till årsmodellen.

Jag är ingen expert på värdering och vet inte skick på traktorn, däck osv. Men buden kanske kan börja på runt 400'? Sen om den är riktigt fin, välservad osv kan den säkert vara värd drygt 100' till. Skulle den stå på Lantmännen kanske de skulle lägga ut den för 695 😀

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

alias  
#748760
björken skrev:
Uvskogen skrev:Har fått en möjlighet att köpa en Valtra N113 HT5 med lastare. Den är en 2015 som gått 7000 timmar.
Den har bl.a:
* turbinkoppling
* twintrac
* skogstank och bukplåtar
* framaxelfjädring
* Nyservad 7000 timmars (stor service)

Den har gått i entreprenad men "snäll" sådan. Ingen riktig skogskörning.
Vad är ett bra pris för en sån (ska ge ett bud)?
Är antalet timmar något att oroa sig för?

Jag ska ha den till samma syfte , entreprenad och transport men väldigt lite skog (som det ser ut nu)

Den går som en dröm och har all utrustning jag kan tänka mig, men å andra sidan så jämför jag med min Ford 5640 från - 94


- På plussidan är ju bra utrustning
- På minussidan har den ju ganska många timmar i förhållande till årsmodellen.

Jag är ingen expert på värdering och vet inte skick på traktorn, däck osv. Men buden kanske kan börja på runt 400'? Sen om den är riktigt fin, välservad osv kan den säkert vara värd drygt 100' till. Skulle den stå på Lantmännen kanske de skulle lägga ut den för 695 😀


7000 h på en Valtra är ju inte jättemycket (jmf. X05-, X55-, Mezzo- & Megamodellerna). På en maskin med skapligt mycket elektronik så kan det vara en fördel om den nyttjats kontinuerligt (jmf. förekomst av elfel på gamla skördare som står still längre perioder).

Någon som har koll på ungefär vad nypriset kan ha legat på med aktuell utrustning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

JohannesG  
#748761 För transportändamål är turbin en nackdel, drar mer bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748762
JohannesG skrev:För transportändamål är turbin en nackdel, drar mer bränsle.


Men det fanns en knapp att koppla ur den med, borde väl göra skillnad?

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

JohannesG  
#748767 På de äldre (6000 serien) står det uttryckligen i instruktionsboken att det slirar ca 2% vid max varvtal på motorn. Och mer ju lägre varv man har, det är ju själva funktionen.
Men de kanske har en lösning så momentomvandlaren går att låsa på de nyare. Det har jag inte koll på.
Senast redigerad av JohannesG tor 17 feb 2022, 06:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Bert1  
#748779 Har varken hört talas om nån knapp för att koppla bort turbinen (hur det nu skulle funka)
Eller att den går att låsa
Det går ju att experimentera med oljemängden i den för och få den mjukare/hårdare men det påverkar bara på lägre varv
Senast redigerad av Bert1 tor 17 feb 2022, 00:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748783
Bert1 skrev:Har varken hört talas om nån knapp för att koppla bort turbinen (hur det nu skulle funka)
Eller att den går att låsa
Det går ju att experimentera med oljemängden i den för och få den mjukare/hårdare men det på verkar vara på lägre varv

Ja nu är jag som sagt ingen som kan något om Valtra. Men nör jag provkörde den ordentligt idag så fanns det två lägen. Ett där "turbinen" låg i så den drog när man stannade och man var tvungen hålla bromsen för att den inte skulle gå framåt. Sen finns det en knapp man slår om, då stannar den i friläge när man bromsar, den drar inget alls då.
Men det kan mycket väl vara något annat.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Erre  
#748796 Lock Up?

Finns på hjullastare bla

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

JohannesG  
#748798 Du kanske förväxlar det med N Auto funktionen? Då ska traktorn frikoppla automatiskt när man bromsar eller går under ett visst varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748800
JohannesG skrev:Du kanske förväxlar det med N Auto funktionen? Då ska traktorn frikoppla automatiskt när man bromsar eller går under ett visst varvtal.


Så var det nog!

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Bert1  
#748802 Såg där var en n103 ht5 m lastare 4000t nåt utan fjädring å skogsutrustningen för 449på blocket

Avatar Fallback

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748813 Det man kan tänka på är ju att N113 och större har Adblue vilket inte de mindre N103 och N93 har. Om det är ett problem eller fördel får man avgöra själv.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748847 Nu är den köpt! 😀

Avatar Fallback

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748892
Uvskogen skrev:Nu är den köpt! 😀


En bild vore verkligen på sin plats 🚜

Användarvisningsbild

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748993
björken skrev:
Uvskogen skrev:Nu är den köpt! 😀


En bild vore verkligen på sin plats 🚜


Javisst, får den på tisdag, återkommer då! 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).