Traktorer och processorer

Installation av skördaraggregat Arbro 350

15 inlägg 3498 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Installation av skördaraggregat Arbro 350

Callen  
#748600 Hej, vi har ett oanvänt Arbro 350 skördaraggregat som vi köpte in för över 10 år sedan och som vi först nu försöker installera. (Har tidigare kört med ett äldre aggregat av samma modell). Firman som var återförsäljare försökte hjälpa oss i sommar men lyckades aldrig få igång aggregatet på ett bra sätt. Nu har de slutat med Arbro och hänvisar bara till tillverkare i Finland.
Finns det någon här som har tips på vart vi kan vända oss? Nåt företag som kan detta i Sverige?
Kanske även nån som har kopplingschema eller installationsguider?
Tacksam för alla tips vi kan få!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748601 Vad innebär det att du har för problem och vilken styrdator har den?

Användarvisningsbild

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Callen  
#748620 Det är en massa strul, stegmatningen funkar dåligt, ibland nollställer den inte efter vi kapat, ibland öppnas armarna upp utan att man givit nåt kommando. Det konstiga är att den kan fungera bra ett tag emellanåt. Dessutom tål inte skärmen kyla (helt svart tills värmen gått upp i hytten).
Vi har försökt kolla kopplingar osv men svårt att se några fel.

Det står EPEC 4W30 på datorn.
Den gamla datorn till gamla aggregatet strulade typ aldrig (tror det hette nåt med Abromat)

   TS
Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748621 Jag har haft både Arbromat (enklast) o Arbromit som är lite mer skördardator men inte epec
Epec o arbromit ( Motomit) har flera likheter som canbus ut till aggregatet men ändå inget jag jobbat med tyvärr.
Dock kan jag säga att låg spänning ut till Arbron kan göra att de inte fungerar alls

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748634 Kan denna principlayout stämma med undantag för skärmen?
Epec var uppe för ett litet tag sen där den inte nollade vid kapning.
Verkade som diametermätningen var problemet där.
Men har du kollat givarna för slag o svärd hemma funkar som dom ska samt pulsräknarna för längd o diametermätning?
När oljan blir varm brukar jag behöva gå in o ändra öppningstiderna på klon annars öppnar de för mkt.

Användarvisningsbild

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Callen  
#748641 Stort tack för alla tips samt bild! Ska ta det vidare och snacka lite mer med farsan som kan detta bäst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748647 https://docplayer.se/44868057-Epec-4w30 ... ioner.html
I slutet finns elschema med, sen hur den är vet jag ej

Användarvisningsbild

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Callen  
#789094 Hoppar på denna tråd igen, (då vi av av en rad olika händelser inte kom vidare med att försöka få ordning på aggregatet förra våren). Vi har fortfarande inte hittat någon som kan Epec 4w30-systemet än och vi har allt mer landat i att vi kanske skulle försöka byta ut hela styrdatorn till ett annat/nytt. Systemet verkar allmänt komplicerat och upplevs betydligt sämre än systemet till vårt tidigare aggregat (Arbromat), tex funkar inte displayen vid kyla mm. Mätningen känns dock bättre o mer korrekt.

Någon som kan rekommendera var man få tag på ett nytt system/styrdator som passar/funkar ihop med ett skördaraggregat Arbro 350? Och gärna någon som är en fena på att installera dessa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Fredi  
#789120 Denna firma i Finland reparerar Epec i varje fall. https://www.jaletron.fi/product/1885/4w ... lay-repair
Minns jag inte fel så äger Ponsse firman som hade Epec förut hör med dom om dom kan hjälpa? Jag grejade lite med Epec för ca 15 år sedan och tyckte de var enkla och bra mätsystem. Dock har jag inte någon elschema eller dylikt till dessa. Månne dessa har värme i displayen som vissa andra, har du den kabeln kopplad isåfall?? Kan vara en orsak till att den inte vaknar som kall
Här hittar du nån som kan Epec
https://epec.fi/contact/#after%20sales% ... %20service

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789130 Hjälpte en kompis med byte från Arbromit till Arbromat vilket var endel stök då de blir en 25ledare till Arbron istället en buskabel
Han hade dessutom palleter typ skördare så dom skulle med byggas om.
Möjligen skulle pulsräknaren till längdmätningen bytts med då den gav för lite pulser för att gå att justera bra.
En ny styrningen köptes av Bepart i Valdemarsvik

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Forestboy  
Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Forestboy  
#791201 Hej, vad har ni för ked och svärd på era aggregat?

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791393 Har kört med dessa från swedol innan, finns dom än?
Senast blev de Iggesund 1,6mm.
Kedjan är en 404 med 57 drivlänkar från oregon, står SH på nån annan.

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

Forestboy  
#791572 Okej, samma här men börja fundera om 2,0 mm ked skulle vara starkare, för har krökt några kedjor. Funderar att det förorsakat 3 st svärd haveri i år. Trissan spruckit på svärden. Eller vad kan det bero på?😳

Avatar Fallback

Re: Installation av skördaraggregat Arbro 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791580 För lite smörjning? Nåt enstaka svärd har topptrissan gått på annars har jag krökt desto fler 😥
För några år sen så försvann 1,6mm svärden ett tag.
Då köpte jag 2mm svärd o kedjor men de har aldrig blivit monterade för 1,6 svärden kom tillbaka o kedjor hade många utav

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).