SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 75455 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Erre  
#748424 Jepp. Varför levererar billig bulkvara? Röj eller ta till ved. Orkar kroppen å maskiner finns så är det nog det vettigaste.

Senaste tidens import är ju inget nytt.
Det har hållt på i många år. Men visst kan man ta upp det. Kanske ringa förtroende valda som ska föra medlemmarnas talan. Så får dom lyfta det högre upp.

Jag är inte ens med i södra. Så mig kvittar det.
Jag gillar konkurrens. Tror inte att det hade varit bättre i min region med enbart södra kvar.
Men det är min åsikt

Elmia

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Iskog skrev:Klart debatten blir infekterad när man har vi som försöker förtjäna pengar på våra virkesförsäljningar och den andra sidan som ser skogen främst som nöje med full fokus på utdelning från diverse industrier, två helt olika synsätt på vad som är bäst för en själv helt enkelt.

Vi och dom, alltså? Vi, som är kloka och gör som man skall, och de som är dumma och inte alls gör som vi?

Mmm, förstår att debatten blir infekterad.

Användarvisningsbild

Jrp  
Erre skrev:Jepp. Varför levererar billig bulkvara? Röj eller ta till ved. Orkar kroppen å maskiner finns så är det nog det vettigaste.

Senaste tidens import är ju inget nytt.
Det har hållt på i många år. Men visst kan man ta upp det. Kanske ringa förtroende valda som ska föra medlemmarnas talan. Så får dom lyfta det högre upp.

Jag är inte ens med i södra. Så mig kvittar det.
Jag gillar konkurrens. Tror inte att det hade varit bättre i min region med enbart södra kvar.
Men det är min åsikt

Men om jag inte gör en tidig första gallring med en stor maskin i min gran då finns det ju inga vägar att använda vid nästa gallring! Haha!!

Användarvisningsbild

Erre  
#748432 Okej. Så du får inte betalt i en andra gallring?

Känns dumt.

Eller var du ironisk? 🤔

Användarvisningsbild

Jrp  
#748434 Du missförstod mig. det är häromkring av de som använder sig av södras skogsbruksmodell ett argument för gallring tidigt med stora maskiner att vägarna ska ändå göras, tyvärr hamnar ju då allt uttag i vägen och skiftet blev ju inte gallrat.
Jag kör själv hårt med röjsågen och gallrar om det behövs med p25 och bison 6000, för att bygga kapitalet i min egen skog istället för södras massabruk.

Användarvisningsbild

Erre  
#748435 Då är jag med. 👍.
Inget större än en H8 kommer in i min skog i en första gallring. Passar bra om den väljer väg före stam. Så kan jag köra ut med traktor å vagn.

Sörlänningen  
Erre skrev:Ja!! Exakt.
Men får man det genom import å att hålla nere priserna här? Svar ja. Ur ett industri perspektiv gör man ju det.
Svårare är det inte. Så billig råvara som möjligt gynnar södra ur ett industri perspektiv.
Men får man inte igen det på efterlikviden eller insats emissionerna så är det inte mycket värt för en medlem.
Eller?

Verkligen. Medlemmarna som helhet har verkligen fått det, problemet är ju att som Södra har valt att göra det överpremieras nya medlemmar något lite dåliga år, medan gamla medlemmar överpremieras mycket väldigt bra år. Jag har ett gammalt medlemskap, så jag fick en hel årslön i utdelninge efter 2018 och lär väl få något liknande i år. Det är bra. Men nya medlemmar med små insatser får ganska lite sådana toppår. Det är ett bra argument antingen för högre priser eller högre efterlikvid.

Användarvisningsbild

Erre  
#748437 Å inga södra mallar. Kan räcka ibland att enbart ta upp väg.

träis  
#748439 Skulle vara intressant att veta vad importen kostar över tid inte ett enstaka tillfälle. Torbjörn kanske har statistik tidigare år.

Användarvisningsbild

Iskog  
Mangan skrev:
Iskog skrev:Klart debatten blir infekterad när man har vi som försöker förtjäna pengar på våra virkesförsäljningar och den andra sidan som ser skogen främst som nöje med full fokus på utdelning från diverse industrier, två helt olika synsätt på vad som är bäst för en själv helt enkelt.

Vi och dom, alltså? Vi, som är kloka och gör som man skall, och de som är dumma och inte alls gör som vi?

Mmm, förstår att debatten blir infekterad.

Grattis, du förstod poängen 😤

Användarvisningsbild

Sjögården  
#748580 Det är tillåtet att tycka vad man vill om Södra och kritisk kan man vara även om man som jag är i grunden positiv till att vara medlem i ett kooperativ som har en stor förädlingsindustri.
Allt kan bli lite bättre.
Är inte alls kritisk till att Södra importerar massaved för att fylla upp industrins behov när det fattas råvara så länge det är bra för medlemmarnas ekonomi.
Jag funderar dock över dagsläget.
Södra kan inte prioritera vindfällen och toppbrott när industrin behöver massaved i bruken då kapaciteten på avverkningen sjunker drastiskt när alla vindfällen ligger utspridda.
Vad är bäst ?
Att ta skadad skog först och hålla bruken mätta med importved under tiden eller köra för fullt på gallringslagret och låta vindfällena ligga till det lugna sig?
Hur man än vänder sig är ändan bak 😉

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#748588 Även denna problematik skulle kunna hanteras av en virkesleverantörsorganisation!

Virkesleverantörsorg:

”Nu när vi måste fokusera på att få ut vindfällen ser vi att priserna i maj måste öka på dessa sortiment. Däremot har vi handlat upp detta partiet med massaved och timmer i baltikum som ni får köpa istället! Priset för det vindfällda virket och importvirket kommer ligga på samma nivå eftersom kostnaderna för att få fram det svenska virket ökar.

Industrin:

”Säger ni det så”

😉

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#748981 Jag har lagt in en rättelse i startinlägget och uppdaterat siffrorna. Jag fick tyvärr felaktiga uppgifter om måttslaget från våra källor men har nu dubbelkollat med Estniska stadsskogsbruket som bekräftar att deras virkeshandel sker i m3fub och inte m3fpb. Det ger lite lägre priser men faktum kvarstår att rubriken fortfarande stämmer och att Södra betalade mer än dubbelt så mycket för björkmassaved i Estland än till medlemmarna i Sverige.

TS
Användarvisningsbild

Rookien  
#749441 Hade dom höjt massaveden lite så hade gallringstakten ökat och dom hade haft råvara. Det borde även kunna höja till entreprenörer så dom kan investera osv. Sen kan man ju diskutera i landet PK Sverige som har sånt miljöfokus hur "rent" import virke är. Både i naturhänsyn och hur transporter påverkar. Men det är väl samma som när Göteborg skeppar in regnskogsflis från Amazonas. Nog borde det finnas energi att avverka i Sverige för tillgodose behovet. Jag själv hoppas utvecklingen av skogsråvara gå framåt så det öppnas nya användningsområden så det inte är självklart att massaved ska bli just massaved. Mer områden och mer intressenter borde på sikt driva upp priser.

bgsentr  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har lagt in en rättelse i startinlägget och uppdaterat siffrorna. Jag fick tyvärr felaktiga uppgifter om måttslaget från våra källor men har nu dubbelkollat med Estniska stadsskogsbruket som bekräftar att deras virkeshandel sker i m3fub och inte m3fpb. Det ger lite lägre priser men faktum kvarstår att rubriken fortfarande stämmer och att Södra betalade mer än dubbelt så mycket för björkmassaved i Estland än till medlemmarna i Sverige.

Har du funderat på timmerpriset?
Södra köper stora mängder timmer av sina medlemmar till ett pris som idag borde varit dubbelt så högt. Och sedan säljs detta vidare till Vida mfl sågverk, förmodligen med ett litet påslag eller som en form av byte mot massaved.
Var hamnar den vinsten? Jo i Canada hos Canfor!
Timmerpriset kanske vore mer befogat att höja?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).