SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 75457 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Sjögården  
#747561 Även om man i grunden tycker att Södra är ett bra och välskött företag är det nyttigt att debatten förs.
Det gör det också inom medlemsleden och också i slutna rum.
Jag är dock lite förvånad över att en del debattörer inte läst på orsakerna till att Södras medlemmar valde att rädda sin industri genom att först tvingas lämna över styret till staten och sedan köpa tillbaka alltihop med rätt stora kapitalinsatser för den enskilde skogsägaren.
Det i sin tur ledde till Södramodellen med ett stort kollektivt kapital ihopsamlat av många års vinster som medlemmarna behållit i företaget.
Detta i kombination med ett ökad individuellt kapital i form av insatser och senare emitterade insatser har gett ett finansiellt starkt företag som över tid ger en stabilitet till skogsgården.
Affärsupplägget har skapat ett behov att ersätta dem som år efter år levererat sitt virke med en bra avkastning på sitt insatskapital.
Det passar inte alla utan en växande andel trivs bättre med att stå helt fria och gör affärer för dagen med den som betalar bäst.
Och inget fel i det.
Men att drivkraften i att ha en stark massaindustri ägd av skogsbrukarna i södra Sverige var det som drev på hela uppbyggnaden av det Södra vi ser idag är det ingen tvekan om.
Och då är en lite dyr massavedsaffär i Estland inte en stor sak i det hela… 😉

Elmia

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
GSSE skrev:DEN STORA FRÅGAN I ÄMNET TYCKER JAG TROTS ALLT INTE ÄR PRISET I DEN HÄR AFFÄREN, UTAN VARFÖR SPÄDER MAN PÅ ÖVERUTBUDET SITT ORDINARIE VERKSAMHETSOMRÅDE?

Överutbudet gäller knappast björk. På barrsidan ser det annorlunda ut just nu.

Användarvisningsbild

GSSE  
#747570 De köpte ju även barrmassaved....

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#747572 Södras dotterbolag i Lettland, SODRA Mežs, köper massaved enligt prislista. Där erbjuder Södra nu lettiska skogsägare ett pris av 65 Euro per m3fub för björkmassaveden enligt deras sajt. Det motsvarar ett pris om 676 kr/m3fub till dagens Eurokurs (10,40). Det är oklart om priset avser fritt hamn i Skulte eller om det är pris vid bilväg. Men dra av 70 kr för transport till hamnen så är skillnaden fortfarandfe +50% i Lettland jmf med i Sverige.

Tittar man runt i Europa så kanske 600 kr fubben är det korrekta marknadspriset idag för björkmassaved givet tillgång och efterfrågan? Utrymme för rejäla prishöjningar i Sverige med andra ord.

TS
Användarvisningsbild

edlundp  
#747576 Torbjörn, hittar du liknande från andrarskogsägarföreningar såsom Norra ocoh Mellanskog?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#747577 Södras finska systerorganisation Metsä har också dotterbolag i Lettlandmed en prislista för massavedsköp i Lettland. De betalar enligt senaste prislistan (22 januar1 2022) 63,40 Euro/m3fub vilket omräknat till svenska kronor blir 659 kr/m3fub. (pris i hamn?).

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
edlundp skrev:Torbjörn, hittar du liknande från andrarskogsägarföreningar såsom Norra ocoh Mellanskog?

Nej, jag har inte sett några spår av att de skulle ha köpt massaved i Baltikum. Det skulle ju vara ganska förvånande. De borde ju snarare sälja dit för att få upp det svenska priset.

TS
Användarvisningsbild

edlundp  
Torbjörn Johnsen skrev:
edlundp skrev:Torbjörn, hittar du liknande från andrarskogsägarföreningar såsom Norra ocoh Mellanskog?

Nej, jag har inte sett några spår av att de skulle ha köpt massaved i Baltikum. Det skulle ju vara ganska förvånande. De borde ju snarare sälja dit för att få upp det svenska priset.

Nu hänger jag inte med. Varför skulle det skilja sig mellan Norra och Södra då båda har ägarintressen i massabruk?

//Peter

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#747580 Om Metsä i Husum behöver importera massaved så kan de ju göra detta via sitt eget dotterbolag utan att gå via Norra som väl knappast har någon köporganisation i Baltikum. Norra äger ju ingen egen fabrik utan är delägare (aktieägare) i ett av Metsäs massabruk och leverantör av (billig) svensk massaved.

TS
Användarvisningsbild

Rytter  
Torbjörn Johnsen skrev:Södras dotterbolag i Lettland, SODRA Mežs, köper massaved enligt prislista. Där erbjuder Södra nu lettiska skogsägare ett pris av 65 Euro per m3fub för björkmassaveden enligt deras sajt. Det motsvarar ett pris om 676 kr/m3fub till dagens Eurokurs (10,40). Det är oklart om priset avser fritt hamn i Skulte eller om det är pris vid bilväg. Men dra av 70 kr för transport till hamnen så är skillnaden fortfarandfe +50% i Lettland jmf med i Sverige.

Tittar man runt i Europa så kanske 600 kr fubben är det korrekta marknadspriset idag för björkmassaved givet tillgång och efterfrågan? Utrymme för rejäla prishöjningar i Sverige med andra ord.

Fast det viktiga är ju att man får en bra efterlikvid och vinstdelning har jag fått lära mig i denna tråd. Så många tycker nog inte det är konstigt att lettiska skogsägare får bättre betalt för dom stackarna får ju ingen efterlikvid.

Bara för att få en jämförelse, vad kostar det att få denna massa hela vägen till industri när man importerar kontra köper lokalt. Skulle vilja se ett estimat i kostnad för södra där man jämför inköp+transportkostnad (till industri) för lokalt samt importerat virke. Så man kan se ifall diffen blir större eller mindre, ger ju en indikation hur mycket utrymme det finns på prishöjningar då den faktiska kostnaden för södra att få detta till industrin borde vara intressant.

Går detta att skatta på något sätt?

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#747585 Skulle Södra släppa 4:e kvartalsrapporten imorgon? Kan ju bli lite intressant läsning.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#747586 Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog
Har detta något att göra med virkesleveranser till Husum? 🤔
Förr kom baltiska virket mest till Metsä Fibre Raumo som är ägt av Metsäliittos medlemmar i Finland.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:
GSSE skrev:DEN STORA FRÅGAN I ÄMNET TYCKER JAG TROTS ALLT INTE ÄR PRISET I DEN HÄR AFFÄREN, UTAN VARFÖR SPÄDER MAN PÅ ÖVERUTBUDET SITT ORDINARIE VERKSAMHETSOMRÅDE?

Överutbudet gäller knappast björk. På barrsidan ser det annorlunda ut just nu.

Södra höjde löv- och barrmassavedspriset för mindre än ett år sedan. Dessutom tillkom en gallringspremie, som sedan förlängdes över hösten och nu har man ytterligare höjt lövmassaveden.

Verkar märkligt om det skulle finnas ett överutbud?

Bosse1  
#747589 Jag kan förstå de trogna leverantörerna som står med hyggena att det svider nu när priserna snart når rekordnivåer.
Sen vad orsaken till de låga priserna beror på,det blir inte brist om man hugger till varje pris !
Ska industrin gå runt på barkborre ,stormvirke och generationsväxling? Det blir lite ryckigt det.Höj så blir det lite flow.
Hur många kubik ska jag hugga för en månadslön som Magdalena?? Eller kubik mot flippa burgare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747593 Ja, du ser ju själv hur många vi är på Skogsforum som inte bryr sig om det lönar sig när de jobbar i sin skog. Skogen skall skötas, även om man får betala för det. Klart att inte priserna går upp då. Sågverksägarna blir glada! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).