mån 07 feb 2022, 13:45#747455
Helt rätt, alla led ska tjäna på höjda virkespriser. Vinsterna från förädlat måste skickas nedåt i systemet för att nå skogsägare och entreprenörer så att skogsbruket kan bedrivas uthålligt och duktiga entreprenörer vågar satsa och utveckla sitt företag och sin personal.
Hur har prisbilden förändrats när man tagit in utländskarbetskraft? Har verkligen skogsägaren fått billigare plantering och röjning eller har vinsterna från den sänkta kostnaden gått åt annat håll?
Som leverantör till StoraEnso eller andra bolag som kör med utländskarbetskraft och billigare maskiner skulle jag aldrig acceptera att betala samma avverkningskostnad, då det är ganska enkelt att räkna fram hur mycket billigare det blir med äldre maskiner och billigare arbetskraft. Eller förresten jag tror inte jag skulle sälja dit ändå även om det innebär en lägre avverkningskostnad, detta av ren princip.
Hur många tror att Stora Enso kommer kunna erbjuda billigare avverkningar med denna lösning och att skogsägaren kommer dra nytta av prissänkningen?
Sedan tycker jag ofta man glömmer bort det viktigaste, kvalitén på arbetet som utförs. Som skogsägare betalar jag gärna lite mer i avverkningskostnad för att få en entreprenör som verkligen brinner för skogen och skogsbruk och förstår hur en gallring ska utföras, en entreprenör som har råd att utbilda och utveckla sina anställda så de förstår vikten av det arbete de utför. Det är ganska billigt att t.ex betala 10kr/m3fub om man undviker att få ett söndergallrat bestånd där lövandelen höjts trots målet var att sänka den, där all volym är uttagen i stickvägar och det är ogallrat mellan, där de träd man ville ha kvar är avverkade eftersom det är där kubiken finns och det är dessa man jagar i gallringen.
Plantering är samma sak, betalar gärna mer för att få en bra föryngring. Det är ju här man lägger grunden för framtida bestånd och kommande generationer och tillväxten på sin fastighet. Även här finns det skräckexempel och det är bra mycket billigare att betala lite mer istället för att bråka och ligga på för att få arbetet korrigerat, eller att få en föryngring som måste återplanteras efter ett par år eller stödplanteras.
Har sett för många skräckexempel och allt handlar om att hålla ner kostnader och att det ska gå så fort, det är så dåligt betalt så det slarvas för att få det att gå ihop, det finns inte pengar eller tid för kvalitetskontroll av objekt så dessa exempel kommer sällan fram då uppföljningen är minimal i förhållande till volymen utfört jobb.
En sak är säker så länge jag har två ben som fungerar kommer jag inte låta något bolag plantera en kvadratmeter på min skog. Jag är inte sugen att ta risken att få min plant levererad i en kåpsläpvagn som är travad full med lådor och intryckta huller om buller så plantorna blivit skadade och toppskott avbrutna, jag är inte intresserad av plantörer som fyller mesen och trycker in extra lådor mellan raderna och skadar plantorna, jag är inte intresserad av att hela arealen inte blir planterad och man missar släntar eller omarkberedda fläckar för att det ska gå snabbt. Jag är intresserad av att lägga grunden för en ny fin skog som ska ersätta den jag avverkat.
Ett tips till alla är att var på plats när plantörerna kommer, skulle dom dyka upp med ett kåp eller gallersläp med lådorna bara inkastade och inte med ett plantställ, eller bära plantlådorna på sättet ovan så kör hem de på direkten. Annars kommer ni få en föryngring med skadade plantor och troligen sämre överlevnad.
Duktiga entreprenörer måste få tjäna pengar, skogsägaren måste få tjäna pengar. Jag tror att man får fram duktiga entreprenörer som brinner för att driva företag och sköta skog genom att betala bättre. De flesta är dessutom lokalt förankrade och har en yrkesstolthet att upprätthålla på orten så de vill utföra ett bra arbete och göra fina jobb. Tyvärr är detta något jag tror man tappar med snabbutbildade skördar/skoterförare eller utländska plantörer som är här på säsongsarbete, allt i syfte att pressa dagens entreprenörer ytterligare och sänka kostnader.
Kvalitén på jobben kommer bli lidande och det är väl den största risken jag ser med allt som händer just nu kring prispress och virkespriser som hålls låga. Kommer vi verkligen ha lika fina skogar i framtiden där tillväxten, virkesförrådet och kvalitet är prioriterat, eller kommer vi få leva med sämre skogar där arbetet ska utföras billigt och vi satsar på bulk och accepterar att man inte utnyttjar markens fulla potential?
/Rytter (ej WR)