Föryngring

Förslag på trädslag?

20 inlägg 4466 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förslag på trädslag?

Jrp  
#746404
Martin_Gustaf skrev:
Jrp skrev:Jag satte ca 1ha ekebo 5 på g30 de åt och fejade rådjuren upp andra året vågar inte sätta de igen utan hägn kanske om man bor på fastigheten och kan ha god uppsyn över de. Hybridlärk är ett träd som jag uppskattar mer o mer är väldigt trevligt med skiftande årstider istället för ständigt grönt, också varit uppskattat av viltet. Finns många försök med gran o lärk blandat om man vill ha inspiration. Om man ska blanda kanske man ska ha nät runt lärken. Bifogar bild på mitt blandbestånd med gran björk lärk, först planterat lärk mycket uppskattad av viltet, stöd planterade med gran och själv sådd björk


Du hade inte viltbehandlat? Mycket rådjur här i trakten så om det blir förädlad björk kommer jag viltbehandla. Stängsel går bort för mig, i alla fall som jag tänker nu, dels för kostnaden men också för att jag inte vill stänga eventuella naturliga vägar för viltet. Bor också på fastigheten och jagar en del själv + att båda beståndet ligger relativt nära gården och vägar.
Kul att se en bild!


Nej jag hann inte viltbehandla när jag kom med sprutan på hösten år 2 var det mesta förstört. Bor inte på fastigheten, det var på båda sidor längs med vägen upp till grannensgård tänkte det skulle bli fint med björk där men nu blir det nog blandskog ska utvärdera nu till våren om jag måste stödplantera med något..

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Förslag på trädslag?

TrädHåkan  
#746688 Det var en del intressanta förslag. Kolla om det finns möjlighet att få bidrag till stängsling eller om du kan sätta upp ett hägn själv. Hybridlärk som amträd är suveränt. Man stamkvistar dem hårt och planterar något annat mer skuggtåligt under. Lite beroende på markförhållanden får man välja. Gillar man exotiskt barr så är Douglasgran och jättethuja mycket intressanta. Päron, tyskoxel eller ädellöv blir ruggigt bra under lärkskärm.
Björk är annars ett bra alternativ där utvecklingen går mot bättre avsättning för timmer. Om du markbereder ytligt och heltäckande i juli sommaren efter avverkningen så bör du få till en bra naturlig föryngring av björk. Om du planterar ekebo 5 så kan du se den naturliga föryngringen som kvalitetsdanare och säkerhet. Då kan du knappast misslyckas med att få fram en fin ungskog av björk. Sedan är det bara att röja och gallra fram det högkvalitativa beståndet succesivt.
Poppel och hybridlärk kan gå men det blir lätt problem med rådjursfejning på så små områden. Det bör vara ett par hektar eller mer.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Förslag på trädslag?

Torbjörn Johnsen  
#746691 Många intressanta förslag. När vi gjorde vårt lövhägn tror jag att bidraget (ädellövskog) i stort sett täckte både hägnmaterial och plantkostnad vilket ju inte är så illa. Men det måste kontrolleras hur villkoren ser ut nu. Plantera förädlad björk låter som en klok idé tycker jag och då antingen inom hägn eller med viltbehandling tills de kommer upp ur riskzon. Finns det ett hägn går det ju även att plantera en hel del annat smått och gott i lövväg bara för att det är intressant och trevligt med variation.
Här hittar du tråden om vårt lövskogsprojekt:
Skogsforums lövskogsprojekt

Användarvisningsbild

Re: Förslag på trädslag?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746718 Du tar upp problem som röta toppbrott barkborrar
Med tall och lärk slipper du barkborrar
Med Björk Douglas så slipper du röta och barkborrar
Med alla andra trädslag klara du nog det mesta utom snön. G32 är en mellan bonitet i ert område så asp ek mm får bort
Så man får nog välja vilken risk man vill lägga.
Ädellöv med bidrag så har du låst upp marken med ädellöv enligt lag.
Mitt tips är blanda en exot med en annan exot eller gran och tall.
Doglas-lärk 30/70
Doglas -gran 30/70
Douglas-tall 50/50

Eller bara Björk
Samt Björk -fågelbär80/20
Det är mina förslag utan fler uppgifter om marken. Är det brunjord/podsol
Är det fuktigt friskt torrt?

Användarvisningsbild

Re: Förslag på trädslag?

Martin_Gustaf  
#747010
Tåndemåla skrev:Du tar upp problem som röta toppbrott barkborrar
Med tall och lärk slipper du barkborrar
Med Björk Douglas så slipper du röta och barkborrar
Med alla andra trädslag klara du nog det mesta utom snön. G32 är en mellan bonitet i ert område så asp ek mm får bort
Så man får nog välja vilken risk man vill lägga.
Ädellöv med bidrag så har du låst upp marken med ädellöv enligt lag.
Mitt tips är blanda en exot med en annan exot eller gran och tall.
Doglas-lärk 30/70
Doglas -gran 30/70
Douglas-tall 50/50

Eller bara Björk
Samt Björk -fågelbär80/20
Det är mina förslag utan fler uppgifter om marken. Är det brunjord/podsol
Är det fuktigt friskt torrt?



Det är frisk mark. Jordmånen har jag inte undersökt men det ska jag göra.

Tack för intressanta förslag. 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).