Avverkning (slutavverkning)

Förvaring av klave vid manuell avverkning

22 inlägg 9710 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Förvaring av klave vid manuell avverkning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745554 På Husqvarna 3 serie och motsvarande Jonsered så fanns möjlighet att mäta med kåpan över bromsen. Har för mig att det var angivelse för 12, 14 och 16cm.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:På Husqvarna 3 serie och motsvarande Jonsered så fanns möjlighet att mäta med kåpan över bromsen. Har för mig att det var angivelse för 12, 14 och 16cm.

Blir ju lika som att syfta med måttband. Man vill gärna klava för att få ut max timmer.

isteskog  
#745650 Har klaven till vänster bakom krokhölstret i ett hölster för kilhammare. Är då inte så mycket i vägen tycker jag. Hugger ju timmer ner till 14 på bark så en klave vill man då ha! 😎

Användarvisningsbild

Ltjas  
#755340 Jag har en talmeter i fickan ist. Där har du ju diametern direkt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ltjas skrev:Jag har en talmeter i fickan ist. Där har du ju diametern direkt.

Då kan man ju lika gärna ha klaven innanför bältet. Ner i fickan och rota känns bökigt.

Avslutat-05  
plax skrev:Är det nån som har nått tips över bra placering av klaven?
Har tröttnat på att leta under ris var jag lämnade den senaste gången.
Använder husqvarna flexi bälte men inte kommit på nått bra ställe där den hålls utan att komma iväg när man kvistar.

Om du har ett huggarbälte med visst antal öglor så Gör du en Ögla till å gör ett fäste för Klaven ? En snara eller ett hölster är inte så svårt att skapa med en bärs å en eftermiddag :-)

Användarvisningsbild

Hodal  
#821546 Jag har ett hölster för massavedsaxen med två öglor, där måttbandet hänger i den övre och klaven är nedstoppad i den nedre. Har tappat klaven någon enstaka gång, men tycker att det funkar bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).