Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning i skärgården

45 inlägg 11970 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

plax  
Finnetfel skrev:De är ju bara pudersnö vi fått, nog funkar de med fyrhjuling skulle jag tippa. Skottar alltid skogsbilvägen med fyrhjuling och har aldrig mött snö som jag inte fått undan. Med vintern vi har nu tar det nog inte länge förrän isen är tjock nog. Vart i Österbotten finns du?

15- 20 meter brett skulle behöva hållas snöfritt för att få en väg som håller.
La ut på fb idag för att se om det är nån annan som skulle vilja passa på denna vinter. Blir vi flera som jobbar för en väg blir det lättare.

Det är i Petalax som jag håller till.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

terva  
#740885 Vad som är bäst att göra för att få en så lång isväg billigast är nog en bra fråga. Att ploga upp är det bästa men all snö som ska bort gör ju att isen inte växer vid sidan av vägen. Den snön kommer också att bli så tung att den trycker ner isen under sig. Att packa ihop snön där vägen ska gå tror jag är det bästa. Packad snö isolerar ganska så dåligt så bara det blir kalt så växer nog isen. Väderprognosen har ju lovat att det ska bli lite på plus till fredag. Är ju bra bara det då skulle bli så många plusgrader att snön på vägen då skulle smälta lite så den blir våt. Blir bra då sen när kölden kommer på nytt.

Lycka till med dit projekt.

Mvh terva

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740929 Militärövning på 1985. Kall vinter. Pumpades upp vatten för isväg över Klarälven. Jag slapp köra över 611:an för en bil innan hade bara hytten ovanför ytan på bortre landsidan.
Det är ju strömt och trots allt nedlagt arbete och koll så tunnade isen av underifrån och gav sej efter ett antal körningar.

Man måste ha koll på vattentemperaturen också. Det måste vara kallt i vattnet och skiktat sej för långvarigt pålitlig is. Exvis tidig hård kyla, som i år på Runn, ger snabbt tjock is men den blev osäker för vattnet var inte helt skiktat och nerkylt.
Strömmar äter också tjock is underifrån som sagt. Sen får man inte köra för fort heller.
Jag vet 2 som kört genom is, dels med en BM218 och en med en parkmaskin.
Parktraktorn kom in på ett isflak, tjock is som hade spruckit i ett olyckligt litet flak som inte bar traktorn. "Det kantrade framåt och jag ställde mej på sätet och kröp ur takluckan upp på fast is". "Jag såg hur baklysena lyste och försvann ner mot botten". Jag blev bara blöt nertill och gick hem". En av Runnis ploggubbar berättade. https://runn-is.net

Användarvisningsbild

plax  
#741734 👍 Tack för era funderingar.
Var idag nu med skotern och kollade in skiftet.
1641227010_20220103_123516.jpg
1641227042_20220103_123711.jpg

Började även packa vägen så isen slipper att växa.
1641227052_20220103_133021.jpg
1641227090_20220103_152911.jpg

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#741783 Det bästa är nog att köra ned snön. Tyvärr utlovas mer snö så det blir många färder än.

Användarvisningsbild

plax  
#741807 Jo det blir nog många turer. Men bra att köra nu när det är lite varmare och vattnet håller på att stiga.

TS
Användarvisningsbild

lodin92  
#741819 Vad skulle det kosta att leja typ en kranman p25 processor och skota med atv och hydraulisk kranvagn som lastat en skoter med virke. På platten måste ju en skoter få med sig mycket.

Användarvisningsbild

plax  
#742870 Packandet av snön har nog gett effekt 😀
Idag gjorde jag nya mätningar och 33cm på tunnaste stället nu. De flesta mätställena visade 37-40cm.

Denna vecka blir det varmt och hård blåst med stigande vattenstånd. Borrade många hål på de grundare ställena så jag får upp vattnet ovanpå isen utan att pumpa.
Nästa vecka blir det att slunga bort den snö som man får bort och börja vattna på den del där det behövs.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#744991 Hur är isläget, plax? 🤔

Användarvisningsbild

plax  
HannuRöj skrev:Hur är isläget, plax? 🤔

Hade inte borren med idag när vi (familjen) var ut och grillade korv.
Ca 40cm är det och sörjan har frusit ihop. Får hoppas att prognosen stämmer att det blir minusgrader från onsdag och framåt. Isåfall kanske man kan gå vidare med projektet och börja förbereda för att vattna.
Avvaktar med huggningen ännu.
1642956261_20220123_142848.jpg

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#745009 😀 Trevligt att höra.
Entligt bilden isolerar snön inte så mycket, så bärigheten ökar även pga väggbredden ökar.

👍 Förvånads kallt lovar nästa veckans prognos faktiskt.

Användarvisningsbild

plax  
#745284 Var och kollade isläget idag. 40-42cm på alla ställen som jag borrade.
Kollade även bredvid det som jag har packat med skoter. Där var det 34cm.

Imorgon kommer det mera snö så jag väntar till torsdag med att slunga upp vägen och så blir det att börja vattna.
1643119982_screenshot_20220125-161100_chrome.jpg

Prognosen ser gynnsam ut 👍

TS
Användarvisningsbild

plax  
#745767 Premiärturen på isvägen igår ledde till extrajobb 😥
$matches[2]

Försökte först dra framåt med 2st dragblock
$matches[2]

Blev att byta taktik och låsa en stock i bakhjulet för att lyfta traktorn. Kvällen kom emot men bakhjulet var iallafall upp.
Idag blev det fortsättning med att bygga bäryta. 4 gånger blev det att ta omtag med låst stock före framhjulen också kom uppklättrandes.
1643389911_20220128_112615.jpg
1643389930_20220128_123326.jpg

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#745770 Väit itt o man ska gill elå itt.
Men fråg vem du vill, kör i röluggen å du får problem 👍

Användarvisningsbild

machonisti  
#745772 Menar inget illa, men:
Du har hamnat i samma trubbel som de flesta vintermuddrare. Sjön håller men stranden ger vika.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).