lör 15 jan 2022, 20:57#743867
Var boggin bör sitta beror till stor del på vilka längder som ska lastas. Är ju bra om man inte får negativt kultryck när man lastat fullt.
Bör nog inte vara några större problem att flytta boggin. Se till att insexnyckeln bottnar i hålet. Att smörja och värma först om de rostat är inte fel heller. Det kan vara bra med draghjälp eller tryckhjälp, det senare mer vanskligt att få till säkert, från en annat traktor för att att flytta boggin, speciellt då den suttit still länge, inte säkert det räcker att bara blockera hjulen på vagnen. Det är väldigt noga att dra så rakt som möjligt i förhållande till centrumröret. Drar det på sned nyper hylsan i innerröret och du kan släpa både traktor och vagn runt byn med låsta hjul.
När du flyttat boggin är det mycket viktigt att dra åt ordentligt samt efterdra några gånger.
Manöverboxen är bra att placera där det känns naturligt och ergonomiskt.
Om du har lust och möjlighet så rekommenderar jag att bygga med låsande reläer så att drivningen aktiveras med ett knapptryck och sedan stoppar så fort bromsen aktiveras eller stoppknappen trycks in.
JohannesG - Bredda "bakvagn" till skogsvagnAnnars är det väl lite upp till var och en om man vill ha knapp eller vippbrytare, fast eller återfjädrande. Jag föredrar vippor om det inte är enligt ovan med reläer. Vippa omöjliggör att mata spänning till både fram och back samtidigt, ventilspolarna mår inte bra av sådan behandling.
Återfjädrande brytare är jobbigt när man vill köra ramstyrningen samtidigt med drivningen. Fast brytare kan bli dumt när man vill stanna tvärt, då finns risk att vagnen fortsätter innan man hinner stoppa denna.
Finns inte möjlighet att justera drivningens hastighet så är det som du säger, hitta en växel som passar.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II