Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

11 inlägg 6771 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

Fredrik Reuter  
#743345 Videon nedan visar på ett koncept som skulle kunna vara framtidens skördare och skotare i skogen. Det är det statliga forskningsorganet SCION i Nya Zeeland som tagit fram konceptet och gjort en förklarande animation på hur de tänkt. Det är flera armar som ska jobba i lag och likt en apa ska varje arm kunna svänga från stam till stam och påbörja avverkningen längst in på avverkningsområdet.

Tanken är troligtvis att de ska kunna jobba helt autonomt och i synk med varandra. Den arm som är längst ut fäller ett träd och ger sedan roten till nästkommande arm. Denna drar då stammen och första armen agerar kvistningsaggregat. De andra armarna i kedjan förflyttar sedan stammen ner till avlägg där den sista armen apterar stockar av stammen och placerar, i detta fall, stockarna direkt på en timmerbil.

Förutom avverkning visar videon också att de ska kunna mäta skog digitalt, gallra och kunna jobba med en linbana.

Vad tror du, är detta framtidens avverkningsteknologi?

Video:





   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

BjörkenPer  
#743350 Ligger nog rätt långt in i framtiden isf 😉

I mina ögon ser det ut som att de har missat bränsletank/batteri samt motorernas placering på armarna. Hydrauliska armar som klättrar mellan träd är nog inte omöjligt, men det blir nog rätt otympligt när man lägger till de komponenterna. Därtill blir hävstångskraften rätt rejäl att jobba med då armarna kommer jobba i 90 grader från deras fästpunkt på trädstammarna, vilket i sin tur kommer utsätta trädstammarna för en rejäl påfrestning och åtminstone skada barken på kvarstående träd.

Men, det tordes förhindra markskador och därmed minska risken för rotröta. Man kanske ska se det som att skadorna på stammarna kommer kompenserar av mindre rotröta i beståndet? Hur utbrett det är med markröta i Nya Zeeland har jag ingen aning om dock 🤣

Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

totte  
#743352 Det värsta är att de tycks vara allvarliga. Annars liknar det ett enda stort skämt.

Avatar Fallback

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

AKKAMAAN  
#743528
totte skrev:Det värsta är att de tycks vara allvarliga. Annars liknar det ett enda stort skämt.

Det sa "man" också om engreppsskördare i gallring runt 1980...

Avatar Fallback

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

AKKAMAAN  
#743533
Fredrik Reuter skrev:Vad tror du, är detta framtidens avverkningsteknologi?

"If you can't dream it you can't make it..."

Avatar Fallback

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

tallen100  
#743546 Håller med totte.

För övrigt Påminner det en del om tomteverkstan i kalle ankas jul😅
Vad jag vet så finns ännu inte rutig färg i burk att måla shackbrädor med....

Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

machonisti  
#743558 Jämfört med en motorsåg är ett huggaraggregat en ren tomteverkstadsprodukt!

Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

skogsjan695xl  
#743666 Ja dom hittar då på allt möjligt. Frågan är hur dom löser att ta bort dom sista träden bara.

Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

Karl-magnus  
#782582 Det känns som den konceptet känns inte så troligt enligt mig, jag tror mer på det som airforestry håller på med video nedan. Men det känns som airforestry har inte så hög kapicitet som klorna från träd till träd.




Användarvisningsbild

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782601 Spännande med nya ideer, det vore ju synd att stoppa innovationer innan de hunnit testas åtm.

Avatar Fallback

Re: Är robotarmar framtidens skördare och skotare?

Hema  
#782695 En stor risk är väl olägliga motorstopp och vad som händer om ett träd knäcks. Det är säkert möjligt, men det kräver mycket utveckling och utvärdering. Frågan är om det kan bli lönsamt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).