Motorsåg och handhållet

Motorsåg krånglar😡

43 inlägg 6338 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#742006 Prova att dela på den vita kontakten på förgasaren (lite pilligt men det går). Jag provade så på en av mina och den tände till men gick inte. Beter den sig lika dant utan kontakt med tändspolen så är det ju värt att byta tändspole.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#742012
hva555 skrev:Prova att dela på den vita kontakten på förgasaren (lite pilligt men det går). Jag provade så på en av mina och den tände till men gick inte. Beter den sig lika dant utan kontakt med tändspolen så är det ju värt att byta tändspole.

Ska testa detta, men den går väl rätt dåligt utan den sladden i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742014 Det låter som tändnings strul.
Har du ett nytt, rätt och testat stift?
För att utesluta bränslesystemet kan du mata den med en skvätt bränsle i luftfiltret.
Då suger den i sig bränsle och luft, bättre än att slå soppa i halsen då den kan klökas av det.
Händer det mer då är det bränslesystem, mindre tändsystem.
Lätt och praktiskt test.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742016 Torrt stift = inget bränsle.
Blött, fuktigt, glansigt stift = ingen gnista vid rätt tillfälle.

Matar du den då manuellt ser du mer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#742021
Mange skrev:Det låter som tändnings strul.
Har du ett nytt, rätt och testat stift?
För att utesluta bränslesystemet kan du mata den med en skvätt bränsle i luftfiltret.
Då suger den i sig bränsle och luft, bättre än att slå soppa i halsen då den kan klökas av det.
Händer det mer då är det bränslesystem, mindre tändsystem.
Lätt och praktiskt test.

Det sitter nytt stift i den med fin gnista och har även testat att mata med bränsle från sidan också det gick inte...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#742023
Kalle i skogen skrev:
hva555 skrev:Prova att dela på den vita kontakten på förgasaren (lite pilligt men det går). Jag provade så på en av mina och den tände till men gick inte. Beter den sig lika dant utan kontakt med tändspolen så är det ju värt att byta tändspole.

Ska testa detta, men den går väl rätt dåligt utan den sladden i?


Jovisst, men blir det någon skillnad när kopplar bort den? Ingen skillnad kan ju betyda ingen datalina aktiv.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742024 Har stiftet testats?
Vanligare stift är kass än tändning, fast det är nytt, därför testa.
Säger inte att det inte är tändning, vill bara påpeka vikten av att testa.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Andpers  
#742069 På videon låter det som att motorn tänder till. Jag tror därför det är något bränsle-relaterat.

Har du provat att ge gas när du rycker igång sågen? Enklast är att dra ut choken och sedan trycka tillbaka den, utan att peta på gasreglaget, innan du rycker igång. Annars kan man hålla in gasreglaget när man rycker igång.

Om inte det gör någon skillnad, så skulle jag gissa på att det läcker in luft någonstans efter förgasaren.
Nu har jag bara erfarenhet av Husqvarna 242 och 238 och där hade det antingen varit läck i packningen mellan förgasare och cylinder, eller läck i vevaxeltätningen.
Packningen mellan förgasare och cylinder kan man kolla med ögonen, medan vevaxeltätningarna är svårare att kunna se om de läcker.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#742257 Nu fungerar sågen! 😀
Vill tacka alla som medverkat med tips, blev oerhört lycklig när sågen startade. På första draget till och med vilket är otroligt bara det.
Bytte tändspole till en begagnad från skrotad såg. Det var felet. 🌲 🌲 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#742272
hva555 skrev:Prova att dela på den vita kontakten på förgasaren (lite pilligt men det går). Jag provade så på en av mina och den tände till men gick inte. Beter den sig lika dant utan kontakt med tändspolen så är det ju värt att byta tändspole.

Stämde alltså. 😀

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#742276 Där hade mitt verktyg ju funkat, kul.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg krånglar😡

uge  
#743217 Jag har en HVA såg 242g tillvnr 9450499. När den står plant på golvet vill den spilla sågkedjeolja. Jag tror det kommer från oljetanksavluftningen, den består av ett plaströr ini tanken och ett metallrör i sågkroppen, försluten i ytterändan med en saxpinne. jag funderar om det har kommit bort någon del?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Andpers  
#743282 Plaströrets öppning i oljetanken ska sitta ovanför oljans yta. På min 242:a sitter plaströrets ände fastklämd ovanför oljepåfyllningshålet, när sågen står plant. Då måste sågen ligga upp och ner för att det ska rinna ut olja ur avluftningen.

Om det ändå läcker, så borde det vara läck i plaströrets anslutning till sågkroppen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).