Sågverk (mindre)

Såga grovt i Logosol bränner svärdet?

18 inlägg 5138 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såga grovt i Logosol bränner svärdet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Klyv Bixby skrev:Vet inte om det är rätt men jag har gärna 28" även när 20" hade räck till, just för att ha mer yta som ska värmas upp. Gör säkert lite för spånkastningen oxå 🤔

Jag tror inte att svärdslängden inverkar så mycket på slutresultatet. Med ett elsågverk får jag samma resultat med ett 20"-svärd oavsett stockdiameter. Några gånger har jag räknat fel och stocken varit lite för stor och svärdet har inte ens gått helt igenom men det gör ingen skillnad på resultatet. För riktigt stora stockar kan ett 24" svärd behövas men det är ingen skillnad i resultat med ett längre svärd med samma kedjetyp.

Däremot kör jag alltid kedjan 3-4 sekunder efter ett färdigt snitt i en grov stock för att få dit lite extra olja och kyla lite extra. Kanske ytterligare någon sekund om stocken inte är färsk och kedjan kyls sämre under sågningen. Elsågverket har likadan oljepump som en Jonsered 2094 såg.
OBS: Alltid max på oljepumpen, bara dumsnålt att spara 😎

Som tidigare sagt är det inte dumt att kila. Det brukar räcka med en kil i toppändan men för 5m-stockar och grova stockar brukar jag komplettera med två kilar från sidan efter ca 3m

Woodmizer sågverk

BjornL  
#746410 Jo, forum blir ju bättre informationskällor om man uppdaterar trådar när man löst problem, så:

Sågen började låta mer från drivningen och jag kom till slut underfund med att låsskruven till remskivan till oljepump och drev hade lossnat och därför satt hjulet löst på axel:
1643653636_c5bda00d-13cd-45ee-964d-03c15d0b4d58.jpeg
1643653636_f425d290-f2ca-44a8-9f46-00a20ea38cf9.jpeg

Logosol som är ett företag med fantastisk kundservice pratade almsågning med mig en halvtimme och skickade sedan ny axel.

Varför är jag inte säker på men nu drar sågen mer olja och när jag sågade rotstocken ur samma träd igår blev varken kedja eller svärd mer än ljumma. Ja, och så vibrerar inte sågen heller förstås. Skönt!

TS
Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#746543 Skönt det verkar löst sig, å bra med återkoppling 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).