jannee skrev:Det har pratats om att nyttja vindkraftverken för att producera vätgas, men det lär EU ha sina dubier om.
M.a.o. något vi kan glömma.
hlb skrev:Tyvärr är det dålig verkningsgrad vid utvinning av vätgas och också vid omvandling till el i en bil. Dåligt x dåligt = riktigt dåligt, men har man råd att slänga bort massor av energi, så är det ju fullt möjligt.
hlb skrev:Varför inte jämföra med en elmotor som har över 95%. Hela processen från att utvinna vätgas till att man har kraften ut på hjulen är , vad jag har fått fram, i samma härad, som en modern common rail diesel.
hlb skrev:Tycker nog att när man utvecklar ny teknik, bör man ta ett steg framåt. En modern bilutvecklare har väl inte T-forden som förebild.
hlb skrev:Mja. Den som körde Mercedes 200D på 70-talet och nu BMW diesel tycker nog att utvecklingen varit helt OK. Idag är verkningsgraden på en dieselmotor ca 50 %, men förbjuder politikerna utvecklingsarbete med dieselmotorer, kommer den naturligtvis att avstanna.
hlb skrev:Personbilsdieslarna ligger också på runt 50% idag. Personbilsmotor med en blandning av diesel och bensin klarar 55%, men finns inte i serieproduktion.