Skogsekonomi

Varför är priserna så låga i Sverige?

4 inlägg 2554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför är priserna så låga i Sverige?

Fjällskog  
#735997 Såg nyligen ett reportage om smuggelvirke i Rumänien, ett fattigt land på balkan med omodern skogsindustri. Där låg priset på deras smuggelvirke på 100 euro kubiken, drygt 1000 kronor kubiken. Liknande priser har jag sett i Tyskland innan pandemin slog till och efterfrågan gick rakt upp.

Då svensk skogsindustri betalar så dåliga priser ur ett globalt perspektiv så tänker jag att det vore bättre att all svensk råvara skeppas/går med tåg till kontinenten. Vad skulle kostnaden vara att transportera 1000 kubik virke från Luleå till Hamburg är min fråga, är kostnaden under 500.000 kronor så gör leverantören fortfarande en vinst som prissättningen ser ut i dagsläget.

Hur kommer man i kontakt med utländska köpare både i Finland och Tyskland för det här kan inte fortsätta då vi lever i en global marknad men trots detta betalar inte svensk industri världsmarknadspriser utan vi leverantörer subventionerar svensk industri.

TS
Landshypotek Bank

Re: Varför är priserna så låga i Sverige?

ujja  
#736004 Men det är ändå tokigt att inte vidareförädla i Sverige, att exportera råmaterial känns fel. Frågan är väl varför inte ens skogsägarföreningarna med medlemsägda sågverk kan betala en bra ersättning för virket?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ujja skrev:Men det är ändå tokigt att inte vidareförädla i Sverige, att exportera råmaterial känns fel. Frågan är väl varför inte ens skogsägarföreningarna med medlemsägda sågverk kan betala en bra ersättning för virket?

De är helt enkelt för dåliga på att skapa förädlingsvinster.
I min region har vi Sveriges högsta virkespriser men ändå de lönsamaste sågarna. Självklart ska vi köra virket över gränsen om vi får bättre betalt där. Varje exporterat billass har större betydelse för prisbilden än varje inlämnad motion till skogsägarföreningen.

Bosse1  
#736075 Är det inte så enkelt att nån har glömt att prissätta varan som man säljer :wink:

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).