Mange skrev:De håller jämförelsevis längre om kedjorna är rena när de filas.
Annars inte.
Pferds har lägre skär i filen vilket gör att de fylls med skit fortare.
De har däremot bättre matreal o slits/viks inte så lätt.
Jag har ett par trix ni kan testa...
Rena grejer...
Tvätta filarna, ni kommer att bli förvonade hur många det är liv i, men fulla med skit.
Cellulosa tinner, Aceton etc funkar bra.
Efter tvätt om det är lite halvtaskigt bett, låt de stå 3-4 tim i vinäger.
Ger 20/30 filningar till o kanske en runda till....
Torka filen mellan tänderna, fila en tand ta ett tag på nästa, dra filen genom en trasa, fila resten av tanden.
Jag har filat över 60 filningar med samma fil som mest.
Jag kör med "NICHOLSON´s" sortiment, och tycker att de är helt ok.
Mest till röjklingor och sågblad numera.
Sågkedjor smutsar mycket riktigt ner filarna rätt så duktigt ute i fält tack vare blandningen av olja/kåda/spån som ibland förenas till ett
hartsliknande ämne om det varit mycket friktion = hög värme på kedjan.
Samma problem är det egentligen med slipskivorna till maskinslipen som "lägger igen" och börjar blånera tänderna istället för att slipa
om man kör skitiga kedjor.
Man kan ju iofs "riva" skivan stup i kvarten för att få bort smutsen, men det sliter ju i sin tur onödigt mycket på skivan.
Jag tvättar därför kedjorna i "Smart Washer´n" före slipning, men det går även bra att lägga dem i blöt i andra preparat.
Efter slipning lägger jag dem i ett "gejdoljebad" och sedan får de hänga och droppa av sig inna de
förpassas i tätslutande plastpåse,,,, styckevis!.
Filarna rengör jag med filkarda/CRC Bräkleen och tryckluft så friskar man upp dem ett par repor till.
Har även ett preparat till som funkar bra till filrengöring, men jag kommer inte ihåg namnet i skrivande stund.
Det luktar iaf som "ren 40 %íg sprit" men är förpackat på sprayburk.
Vinägerbad? ,,, hmmm, undras om jag inte hört talas om detta förut?.
Inget som jag provat iaf, men man vill ju inte "dö nyfiken", så det får man nog testa.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.