ons 03 nov 2021, 21:11#733992
Jag vill inte alls ha någon maxtak för hyggesstorlek, för de som i så fall sätter det i pränt har inte en aning om hur olika förhållandena kan vara.
Vad jag är glad över att ha en granne som har ett skifte på ca 200.000 ha där jag ligger som en ö i Sveaskogs jätteskifte med mina 243 ha om jag räknar med en tjärn och impediment. Jag vill sköta mitt med avsende på hur bestånden ser ut, vad gäller utbredning, ålder mm.
De 5 ha jag talade om att jag röjde i mitt förra inlägg ligger på den mark jag fick köpa till av Sveskog år 2009, då jag redan hade ett skifte där. Där har sveaskog tagit mycket bra hänsyn då de avverkade, lämnat många äldre rätt grova sälgar även grövre asp och en del grövre björk, planteringen av granen gjordes 2001.
Och dessa 5 ha ligger nu på mitt, men hygget var säkert 20 ha eller mer samt med ett annat rätt stort hygge med några års skillnad i ålder gränsande. Så visst är det stort och man har haft en känsla av fjäll med bra sikt mot bortom liggande bärg.
Ett fantastiskt bra produktionsområde att bedriva skogsbruk i, med många större entreprenörer både vad gäller lastbilstransporter och grus timmerbilar och grupplastare samt skördare och skotare. De jag har nyttjat hintiintills är Sveaskog, och de kan sin sak!
Min gran går tex till Älvsbyhus, Massaved till Smurfit Kappa, osv.
Och det behövs husbyggnationer här i Norrbottens län, för det är väldigt stora satsningar som ligger i piplinen vad gäller malmbrytning, samhällsomvandling, och stålverk samt vätgasfabriker.
De som söker arbete och bor i södra delen av landet kommer om allt faller väl ut och ej stoppas av Cementbrist och överprövningar och underkännande av 5000 sidors inlagor som inför miljöprövning som för Cementa har stora möjligheter att finna jobb här uppe i en region som är bidragande vad gäller produktion och skatteintäkter till samhället.
Skall det punkteras så får vi nog ett samhälle med allt svårare motsättningar i vårt land med stigande arbetslöshet och fattigdom.
Var positiv!
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680