fre 29 okt 2021, 10:20#733399
Fredrik Reuter skrev:Höglandserik skrev:Måste man inte hålla isär olika begrepp och för att det här ska bli en vettig debatt och inte bara en ”skogsindustrin är dum”-tråd? Exempelvis:
1. Vi lever i en utvecklad ekonomi. Att råvarupriser faller över tid är naturligt och beror på att man kan producera dem billigare. Så även skog.
2. Industristruktur. Sverige har av tradition satsat på storskalig och högteknologisk industri.
3. Lönekostnader. Alla människor i Sverige har en hög levnadsstandard. Att hålla på med mycket handpåläggning i skogen blir för dyrt av lönemässiga skäl.
4. Marknaden. Trenden går mot bulk, marknaden för specialsortiment är stadigt minskande.
Det som skogsägaren kan hoppas på är en bättre marknad för trävaror. Minskad tillgång på skog (alltså ”avverkningsstrejk” eller att skog avsätts för naturvård) leder till inte högre råvarupriser mer än på kort sikt. Strypt tillgång på råvara gör bara att skogsindustrin flyttar någon annan stans, typ Ryssland.
Allt ovan hade stämt om skogsägarna i Sverige haft ett liknande virkespris som liknande nationer. Nu har vi inte det och vi har under 2021 t.o.m. enligt statistiken blivit omsprungna av Norge. --> 57% högre pris för grantimmer i Finland
r93 skrev:Skogsbrukets motståndare tackar nog i alla fall för artikeln!
Väldigt intressant att man kan vinkla det till att det skulle vara negativt att marken blir mer värdefull.
Se ovan r93. Däri ligger kärnan. Vi måste våga fundera och diskutera varför, eller vill du inte ha bättre lönsamhet i skogen?
Jodå! Givetvis så vill jag ha bättre lönsamhet, men likt bönderna så är vi längst ner i kedjan, väldigt många ska ha betalt på vägen.
Trenden kommer gå i riktning att de mindre försvinner & blir uppköpta av de stora.
Att priserna inte är högre är helt enkelt för att dom inte behöver betala mer, virket kommer, vi är för bra på att producera skog i Sverige!
Detta är vad JAG tror, jag vet inte, men
Vi går mot mycket tuffa tider som skogsägare, vi blir attackerade från alla håll.
Bolagen betalar dåligt, media vill stoppa skogsbruket.
Mindre insatta skogsägare har sopat ner varenda granbestånd pga barkborre.
Andra "icke verksamma" har ju tagit ner bestånden för att slippa betala när 20 meter baggaträd ska ur skogen.
Lägg där till situationen i stort med ekonomin, skenande energipriser, nästa år kommer matpriserna att skena, konstgödsel har ökat från 8:- kg till 25:- plussa på dieselpris på det så är det knappt lönt för bönderna att så i vår.
Räntan kommer att höjas.
Bolagen vet detta, så dom kramar ut det som går nu, för dåliga tider står runt hörnet.
Vad jag har hört av de jag känner som jobbar i skogen så efterfrågan på sågat klingat av rejält, Vida bygger lager bland annat, vet inte om det är sant.
Själv så ger jag upp nu, inspektorn kommer på tisdag nästa vecka så ska vi titta på mitt finaste bestånd som jag hade tänkt spara tills jag verkligen behövde pengar, men nu vågar jag nog inget annat.
Pengarna kommer nog att gå till att tanka bilen i alla fall.
...