Avverkning (slutavverkning)

Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet?

35 inlägg 13273 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet?

Fredrik Reuter  
#733308 Det så kallade artskyddet, som ska se till att varken fridlysta arter skadas eller att deras livsmiljöer förändras, regleras i artskyddsförordningen. Drygt 300 av de fridlysta arterna anses vara knutna till skogen och genom detta kan de påverka en planerad avverkning av skog, det som brukar kallas en begränsning av pågående markanvändning.

Under årens lopp har vi också sett uppmärksammade rättsfall där skogsägare nekats avverkning för att inte en fridlyst art ska skadas. I kölvattnet av detta har, efter att nyckelbiotoperna nyligen pausats, en stark oro blossat upp hos privata skogsägare.

Det hela handlar om att ju äldre skogen blir desto högre sannolikhet för att hitta fridlysta arter och genom detta få ett avverkningsförbud. Orkidén knärot har uppmärksammats som allt vanligare i äldre skogar under senare tid och för några år sedan blev både lavskrika och bombmurkla uppmärksammade i artskyddssammanhang. Gemensamt är att de omfattas av artskyddsförordningen trots att de klassificeras olika.

Nu finns tyvärr ingen öppen statistik som visar på hur många avverkningar som påverkas av artskyddet. Vi ställde frågan till Skogsstyrelsen som återkom med svar. Svar som nu föranleder denna text och statistiken återfinns nedan.

En negativ snöbollseffekt

Om systemet just nu fallerar som många ger uttryck för så finns det kortsiktigt kanske bara en vinnare — skogsindustrin. Detta då skogsägare av rädsla väljer att anmäla skog “som skulle kunna riskeras att låsas in” för avverkning. Görs detta systematiskt så sjunker virkespriserna eftersom utbudet på virkesmarknaden stiger (jämför med granbarkborreangreppen) och dessutom kan också skogsägaren missa värdefull tillväxt om skogen avverkas innan den kulminerat i tillväxt.

Nationellt kan det i ytterligheten innebära att avverkningsnivån blir extra hög under den tid denna företeelse finns. Det påverkar Sveriges rapportering till FN:s klimatpanel (LULUCF). Dessutom finns en risk att de som propagerar för ökat skydd av skog i Sverige enkelt får vatten på sin kvarn om att artskyddet måste stärkas än mer.

Detta kan alltså vara en mycket viktigt fråga som måste diskuteras. Data från Skogsstyrelsen om hur många avverkningar som faktiskt påverkas av artskyddet är då relevant att ha med.

Olika typer av “förbud” genom artskydd

I stort kan man säga att det finns två lagkrav som styr artskyddet vid föryngringsavverkning. Man kan säga att det är tvåstegsraket där §30 i Skogsvårdslagen styr den så kallade intrångsbegränsningen. Här kan Skogsstyrelsen genom lagen åberopa att upp till 10 % av det tänkta virkesvärdet från avverkningen — utan ersättning — kan användas för att ändra eller minska den tänkta avverkningen som gjorts i anmälan.

Skulle det vara så att 10 % inte anses räcka så kommer §12.6 i Miljöbalken istället in. Denna ger Skogsstyrelsen rätten att via samråd besluta egentligen allt från 10 % till 100 % av virkesvärdet. I Miljöbalken finns ingen intrångsbegränsning och här finns idag troligtvis ett problem med den ekonomiska ersättningen vid större intrång.

Hur många avverkningar påverkas då av artskyddet?

Sett till den debatt som varit i Skogssverige senaste åren och den ångest skogsägare uttrycker för att “hålla äldre skog” så kan man nog säga att statistiken går stick i stäv. Under 2020 anmäldes knappt 64.000 föryngringsavverkningar till Skogsstyrelsen för avverkning. 222 av dessa var föremål för artskyddet av Skogsstyrelsen varav 38 fall med beslut genom Miljöbalken.

Det betyder att 0,35 % av alla avverkningsanmälningar var föremål för artskyddet där 0.29 % reglerades via intrångsbegränsningen (max 10 % av virkesvärdet) och 0,06 % av avverkningsanmälningarna reglerades enligt Miljöbalken.

Värt att notera är att Skogsstyrelsen tyvärr inte har någon statistik som bryter upp fallen som berörts av Miljöbalken. Fall som innefattar Miljöbalken kan vara allt ifrån att beskriva vilken tid på året som avverkningen får utföras till att omfatta ett totalförbud av den anmälda avverkningen.

Det kan vara intressant att diskutera flera saker i denna fråga. En kan vara, var du som skogsägare medveten om att endas 0,6 promille av fjolårets avverkningsanmälningar begränsades genom artskyddet i miljöbalken? Eller har du hört eller trott att det skulle vara högre?

Sedan är frågan om inte pudelns kärna ändå är att inte politiker avsatt pengar för ersättning till dessa fall? Artskyddsförordning är till delar styrd av EU-rätten och således något som inte kan justeras nationellt. Borde det inte finnas avsatt rejält med ersättning för de skogsägare som drabbas av begränsning av pågående markanvändning?

I denna kontext kan tråden Centern på väg att ge skogsägarna en judaskyss? komma in. Är det en utopi att Centern (och nu också LRF) propagerar för “frivillighet” utan ersättning när lagkraven ändå styrs av EU-rätt?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

Sjögården  
#733310 Virkesinköparna i mitt område törs knappt köpa in skog över 80 år. Stoppade avverkningar dagen innan sex veckor gått, stämplade rotstockar som inte får huggas,snabba ryck när maskinernas rutter måste ändras, dispensansökningar som tar år att avgöra.
Allt för en liten fridlyst orkidéer med över 650 fynd på två år i vår kommuns område.
Skogsägarna byter strategi och det kostar pengar för alla. Inte tjänar skogsindustrin på den utvecklingen. Den biologiska mångfalden är störst förlorare då skogen kommer slutavverkas för 70 årsåldern eller med höggallringar ner till vad lagen tillåter.
Kontraproduktivt var ordet 🙃

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#733313 Ok, ska vi läsa det som att Skogsstyrelsens statistik inte stämmer?
Kollar gärna upp det i så fall.

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#733317 Kollar Artportalen någon gång i veckan .
Det räcker.. 😉

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733326 Du missar helt att skogsbruket måste kolla av Artportalen mm och många av dessa skogar blir inte anmälda. Eller anmälda med redan generös lämnad hänsyn så den kan gå igenom. Bara jag har hittat 20-25 olika lokaler detta året där det mesta blivit no/ns. I några fall är det möjligt att få till en hänsynsytor och med det begränsa området så avverkning kan genomföras

Användarvisningsbild

Sjögården  
#733327 Här brukar naturvården bifoga uppmaning till Skogsstyrelsen att det skall ta ett beslut om avverkningens genomförande så att de skall kunna överklaga.
Hoppas att Tåndemåla inte tycker att jag missade.
Jag har rätt bra koll vad som händer.Någon eller ett par veckor efter avverkningsanmälan kommer fynden av knärot upp i Artportalen.
Dagen innan sex veckor gått ringer Skogsstyrelsen.
Sedan är det igång.. 😉

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733331 Det är olika från län till län hur de gör. Vet att det är klart mycket svårare i länet öster om det jag är verksamt i.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#733372 Så är det 😉

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733376 Just dom 6 promillena tycker jag är viktiga att diskutera.
Så här skrev jag i ett inlägg för några år sedan.

" Ett problem med myndigheter (speciellt om dom sitter långt ifrån personen det berör och inte har någon fysisk kontakt ) är att man bara blir en siffra i statistiken.
Dom inser inte vad problemet är, det är ju bara några få av tusentals avverknings anmälningar om året.
Bengt som är en av dom här få instämmer kanske inte i att det ej är ett problem, han är 62 år och har snart tänkt gå i pension .
Nu när det är bra priser tänker han avverka för att kunna gå i pension tidigare, men det blir stopp för det hittas en sällsynt fågel .
Tillsluta får Bengt rätt att avverka men då är han redan 65 och har ändå precis gått i pension, okej tänker han, jag kan ju ändå få lite guldkant på tillvaron med hjälp av pengarna från avverkningen.
Ett halvår senare är Bengt död, han fick en hjärtattack antagligen på grund av all stress han har fått utstå under dom senaste åren.
Men myndighets personen ser fortfarande inte något problem, för Bengt syns ju knappt i statistiken han är bara en liten liten pinne längst ner i grafen.
Så det jag tror man får försöka göra det är att synliggöra Bengt och dom andra få som blir drabbade. "

För mig personligen skulle det inte vara några problem att avstå 6 promille utan ersättning, skulle kanske kunna acceptera 5% också men vid 10% går nog gränsen.

Men det är just risken, risken att bli en av dom få personer som får stora inskränkningar i sitt brukande, som gör att jag tyvärr ibland aktivt gör åtgärder i skogen som missgynnar biologisk mångfald.
Åtgärder som jag antagligen aldrig skulle gjort om jag bara hade riskerat några procents ekonomiskt bortfall.

Att belysa dessa få individer är något jag tycker man bör försöka göra, visa alla som inte är skogsägare att någon stans längst nere i statistiken finns en människa. En människa som kanske inte har så stora ekonomiska resurser, en människa som har kämpat med att bruka sin skog efter bästa förmåga.
Någon som nog faktiskt ofta bryr sig om naturen, men av rädsla att förlora allt väljer att utföra åtgärder som går emot hans åsikter och moraliska värderingar.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#733377 Har inga problem med de avsättningar jag gör frivilligt, till och med lite glad över att gå och titta till dem men när någon ger sig på mina planerade avverkningar i ren produktionsskog då blir jag ond..
Har inga problem med myndigheterna heller ,de gör bara sitt jobb.
Men ideella naturvården har en egen agenda och det har slagit över.. 😉

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jl skrev:Just dom 6 promillena tycker jag är viktiga att diskutera.
Så här skrev jag i ett inlägg för några år sedan.

" Ett problem med myndigheter (speciellt om dom sitter långt ifrån personen det berör och inte har någon fysisk kontakt ) är att man bara blir en siffra i statistiken.
Dom inser inte vad problemet är, det är ju bara några få av tusentals avverknings anmälningar om året.
Bengt som är en av dom här få instämmer kanske inte i att det ej är ett problem, han är 62 år och har snart tänkt gå i pension .
Nu när det är bra priser tänker han avverka för att kunna gå i pension tidigare, men det blir stopp för det hittas en sällsynt fågel .
Tillsluta får Bengt rätt att avverka men då är han redan 65 och har ändå precis gått i pension, okej tänker han, jag kan ju ändå få lite guldkant på tillvaron med hjälp av pengarna från avverkningen.
Ett halvår senare är Bengt död, han fick en hjärtattack antagligen på grund av all stress han har fått utstå under dom senaste åren.
Men myndighets personen ser fortfarande inte något problem, för Bengt syns ju knappt i statistiken han är bara en liten liten pinne längst ner i grafen.
Så det jag tror man får försöka göra det är att synliggöra Bengt och dom andra få som blir drabbade. "

För mig personligen skulle det inte vara några problem att avstå 6 promille utan ersättning, skulle kanske kunna acceptera 5% också men vid 10% går nog gränsen.

Men det är just risken, risken att bli en av dom få personer som får stora inskränkningar i sitt brukande, som gör att jag tyvärr ibland aktivt gör åtgärder i skogen som missgynnar biologisk mångfald.
Åtgärder som jag antagligen aldrig skulle gjort om jag bara hade riskerat några procents ekonomiskt bortfall.

Att belysa dessa få individer är något jag tycker man bör försöka göra, visa alla som inte är skogsägare att någon stans längst nere i statistiken finns en människa. En människa som kanske inte har så stora ekonomiska resurser, en människa som har kämpat med att bruka sin skog efter bästa förmåga.
Någon som nog faktiskt ofta bryr sig om naturen, men av rädsla att förlora allt väljer att utföra åtgärder som går emot hans åsikter och moraliska värderingar.

Detta borde in i dagstidningarna som en insändare, mycket bra beskrivet.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#733385 En återtagen anmälan inom sexveckorsperioden syns inte i statistiken (?)

Jag vet om några skogsägare som gjort det pga knärot som plötsligt poppat upp i artportalen.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#733389 Det är åtskilliga som gör så om man är vaken på fynden som kommer in i Artportalen.
Klokt agerat! 😉

Användarvisningsbild

p till p  
#733606 Det skulle väl gå ann om det inte fans barkborrar.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#733612 Tyvärr bryr sig inte den ideella naturvården det minsta om avverkningen är orsakad av barkborren.
Drar man tillbaka sin avverkningsanmälan kan man hugga det mesta av granen i våra blandbestånd som gallring.
Sen kan man hoppas att knärotsinventerarna lagt ner verksamheten till det är dags att ta resten.
Eller att knäroten flyttat på sig.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).