Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 150934 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#732695 Den har samma bredd med 22,5" fälgar. Det är bara diametern som blir större.

Weimer är överlag kunniga på hydraulik. Men just hydrauliken till drivningen tror jag inte de designat helt själva. När jag ifrågasatte om växelventilen var nödvändig blev svaret; "vet inte, prova". Och det visade sig att den var överflödig.

Weimer har i alla fall diffbroms på sin drivning. Det är inte riktigt alla som har, och det är ganska hopplöst utan. Körde ett tag med flödesdelaren bortplockad under felsökningen...

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#732731 Jag köpte nr1 när de nya 12tons vagnarna kom, den är utrustad med drift, 6700 kranen och teleskopisk stödben. Jag har kört ca 1800 m3, ca 230lass å den håller! Jag har satt nordlockbrickor på infästning till grind och stödben, lagt i slang å vätska i däcken, inget annat. 👍

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#732732 Jo förresten, jag har bytt tätningarna i vridhuset oxå.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

MF förare  
#732771 Kändes lugnande att höra, då blir ja nog nöjd! 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#732845 Kör ni med traktorns hydraulik eller pump å tank på kärran? Gjutjärnspump eller aluminium? 540 eller 1000 varv på tappen? Många frågor som dykt upp. 🙂
Jag har 2 olika traktorer så funderar på att köra pumpen på 540 varv. Likaså Funderar jag på Gjutjärnspump. Men d kanske är överdrivet lyxigt? Tycker ni att drivning / krankörning funkar bra med extern pump? Vill ju kunna köra kranen på ganska lågt varv men drivningen bör ju funka på lite högre oxå. Känns d lagom anpassat på era vagnar?

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Bert1  
#732862 Har du 1000 varv med på traktorn? Så borde det väl funka med en pump för 540 för då kan du ju köra på tomgång el lite mer vid bara lastning behöver du sen ha lite mer varv på motorn vid förflyttning så är det ju bara och växla om pto till 540

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#732866 Jag har 540 och 1000 på en traktor å 540 och 540E på den andra. Därför jag vill ha en pump gjord för 540. Men jag gissar att kranen kräver mindre olja än drivningen. Så att d därför går att krana på lägre varv kontra körnig med driv.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Bert1  
#732868 På min Valtra så är det ca 1100 på motorn för och få 540 på 1000 växeln

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#732934 Frågan som först måste besvaras är vilket flöde du vill ha vid vilket motorvarv på traktorn och om den orkar detta med det tryck som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#732959 Jag vet ju egentligen varken flöde på kran eller drivning. Så frågan var mera ställd huruvida ni Weimer ägare tycker att era kärror funkar. Just ang hydrauliken. Jag antar att det är nått som weimer anpassar delvis efter ekipage och köparens traktor. Jag har bett om en pump som helst skall gå på 540 tappen och passa bra till både kran och drivningen på kärran.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#732961 Tillverkare brukar ha ganska bra koll på vad som passar.
För drivningen får man räkna på vilken fart man vill att den ska gå i vid vilket varvtal. Det har att göra med hur fort traktorn går på den växel man ämnar bruka. Tillverkare bör ha koll på förhållandet mellan flöde och hastighet.
Flöde till kran vet ju tillverkaren vad som rekommenderas. Jag föredrar att ligga i överkant eller över, men det har ju lite med hur man kör att göra också. Och vad ventilerna tillåter.

Egen hydraulik är oavsett väldigt trevligt om traktorns egna inte har tillräcklig fart.

Jag är bara delvis Weimerägare eftersom jag köpte boggiställ med drivningen för att anpassa detta till en befintlig vagn. Hydraulik anpassat efter detta. Finns en tråd om detta.

Avatar Fallback

Re: Weimer

skogslaban  
#732993 Jag har en We-12 med drift sedan 2017 och separat pump Casappa Gr 3 22cc. Detta med växel till så kör jag på 1000 varvs uttaget. Har en Valmet 505 som traktor varvtalet på traktorn vid lastning ligger på 1000 varv.
Skall jag köra driften på kärran så är traktorn lite för svag så kan bara köra den bitvis annars så orkar inte traktorn.
Kör på 1an låg och hare.

Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732996
skogslaban skrev:Jag har en We-12 med drift sedan 2017 och separat pump Casappa Gr 3 22cc. Detta med växel till så kör jag på 1000 varvs uttaget. Har en Valmet 505 som traktor varvtalet på traktorn vid lastning ligger på 1000 varv.
Skall jag köra driften på kärran så är traktorn lite för svag så kan bara köra den bitvis annars så orkar inte traktorn.
Kör på 1an låg och hare.

Hur blir de när du ska backa?

Avatar Fallback

Re: Weimer

skogslaban  
#732997 Det är inga problem, det är när man kör lite längre upp för en backe som traktorn är för svag. En grej till har du 2 kraftuttag på din traktor så bör du tala med Urban på Weimer för att få en speciell dragstång. Jag knäckte växellådan som hydraulpumpen sitter på när jag körde ner i en gammal kolbotten.

Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732998 Tänkte mest att du har en helt annan utväxling på backen på -05 serien

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).