Traktorer och processorer

Ta av traktorhjul

14 inlägg 3953 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta av traktorhjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727703 Kan man, säkert, ta av och flytta på, ett bakhjul på traktorn utan att ha en speciell hjullyft? Ja och få tillbaka det också förstås
I så fall hur?

Behöver av med ett för att komma åt att serva hydrauliken och filtret. Det måste tyvärr göras utomhus också så har lite bråttom före snön och kylan....



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Camaro1969  
#727704 det går nog bra.

bara lyfta lagomt högt, lossa hjulet, rulla iväg däcket...
om marken är plan vill säga

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Grålle52  
#727719 Har du inte en Bison att lyfta med? Bakhjul är tunga!

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Bert1  
#727723 Tänk på och lyft aldrig högre än det är precis däcket släpper från marken
Sen ett spett till hjälp och vaxa med så brukar det gå
Men visst är det ett 650/38 eller hjulvikter på så för säkerhetens skull be nån hjälpa dig

Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727728 Förstår inte problemet, bara att ta det varligt.

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727732
bengt.a skrev:Förstår inte problemet, bara att ta det varligt.


För den som och gjort saker förut är det förstås, kanske, aldrig ett problem. Men någon som aldrig tagit av ett traktorhjul förut så känns det bra att fråga erfaret folk om deras råd före man agerar. Har lärt mig att, för min del, brukar gå bättra då.

Så tack alla ovan för goda råd och ska nog ta Bison och säkra med en stropp i hjulet till kran.

(En omedelbar erfarenhet jag fick dra är att någon krafthylsa storlek 38 hade jag inte. En sådan gick på 260 kr på Swedol)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

jannee  
#727733 Se bara till att du befinner dig på ett plant underlag och att du kan rulla undan hjulet och ställa det utan att du behöver lägga omkull det, om i så fall blir det enkelt att sätta tillbaka det.
Med en kofot är det sedan enkelt att justera om ifall att inte hålet exakt matchar bultarna.
Ett simpelt hjälpmedel är annars ett rör som går igenom fälgen men över bultarna, med detta är det enkelt att göra eventuella justeringar.

Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

tallen100  
#727742 När hjulet ska på tillbaka så baxar du inte in det helt, utan lutar det in mot navet så det står säkert, sen tar du två spett, fram och bak under hjulet och lyfter försiktigt så brukar det gå lätt att få på det.
Titta först så att hjulbultarna och hålen ser ut att bli någorlunda mitt för varandra innan du lyfter.

Och be gärna någon om hjälp att hålla i hjulet medans du lyfter med spetten.

Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727761
Uvskogen skrev:
bengt.a skrev:Förstår inte problemet, bara att ta det varligt.


För den som och gjort saker förut är det förstås, kanske, aldrig ett problem. Men någon som aldrig tagit av ett traktorhjul förut så känns det bra att fråga erfaret folk om deras råd före man agerar. Har lärt mig att, för min del, brukar gå bättra då.

Så tack alla ovan för goda råd och ska nog ta Bison och säkra med en stropp i hjulet till kran.

(En omedelbar erfarenhet jag fick dra är att någon krafthylsa storlek 38 hade jag inte. En sådan gick på 260 kr på Swedol)

Jo, mest att man är van att skruva i blå hallen, ute. Dela traktor här och där på grusplan.

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727783 Framförallt måste du komma ihåg när du lyfter att traktorer har pendelaxel fram. Det kan ju kännas frestande att sätta en domkraft mitt under hitchen och lyfta men då kan traktorn vicka åt sidan.

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Erre  
#727811
0470 skrev:Framförallt måste du komma ihåg när du lyfter att traktorer har pendelaxel fram. Det kan ju kännas frestande att sätta en domkraft mitt under hitchen och lyfta men då kan traktorn vicka åt sidan.

Bra råd. 👍
Sätt domkraften under trumpeten på den sidan du vill ha upp.

Användarvisningsbild

Re: Ta av traktorhjul

Dalmark  
#732444 Hej.Använd en eller två pallbockar också, lita aldrig på en domkraft.Och en eller två träkarlar vid framaxeln. Ta det varligt. Mvh Dag.

Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

Amatörhuggare 62  
#732552 Och om vikter, bara sitter.
Ena sidan fälgen.
Så väger hjulet snett.
Å kan bli, som en stor, Slagfälla !!
Så var rädda, om er .

Avatar Fallback

Re: Ta av traktorhjul

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732607 Märktes en enorm skillnad när jag bytte från radialer till diagonaler som är 14 lagrade skogsdäck.
Radierna stod snällt rakt upp även med 160kg vikter och var lätta att rulla medan skogsdäcken har så rund skuldra att de fick passas varje cm de skulle flyttas från bakaxeln

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).