Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 57183 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon Yukon & Waipoua I & II

halvproffs  
#437813
traktorz skrev:Har haft gamla och tunga sågskyddsbyxor från Jonsered och Blåkläder, men favoriten idag är Oregon Waipoua, sommar som vinter. Ser att den nu kommit i en uppgraderad variant, Oregon Waipoua II. Har även en Oregon Yukon, den billigare varianten utan kevlarförstärkningarna. Alla med samma fina luftiga stretchtyg.


Håller med till 100%.synd att det är så svårstavat och uttalat namn :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Sågomanen  
#437818 Oregons byxor är faktiskt riktigt fina, särskilt för de priserna. Även kedjor och svärd håller hög kvalitet. Jag tycker de kan börja tillverka egna motorsågar \M/

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437839
Sågomanen skrev:Oregons byxor är faktiskt riktigt fina, särskilt för de priserna. Även kedjor och svärd håller hög kvalitet. Jag tycker de kan börja tillverka egna motorsågar \M/

Oregon har ju en batterimotorsåg på programmet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Peteflamingstar  
#437876 Köpte dessa byxor från Skogmas egna fabrikat, tycker de fungerar bra. Helt ok pris om man jämför med pfanner eller Husqvarnas värstingar.
http://www.skogma.se/b2c/images/prodimages/900/282405.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

dirtypete  
#444894 Har tittat runt lite börjar va dax å byta ut huggarbyxorna. Fastnat lite för stihls x-fit byxor nån som vet om man kan använda dom tillsammans med högre kängor typ jalas sågskyddskängor eller måste man ha lägre modellerna?

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444970 Jag hade x-fit med stövlar, vilket var trångt men gick. Borde gå bra med kängor då?

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

axwell  
#444971
traktorz skrev:av traktorz » mån 13 feb 2017, 19:38
Har haft gamla och tunga sågskyddsbyxor från Jonsered och Blåkläder, men favoriten idag är Oregon Waipoua, sommar som vinter. Ser att den nu kommit i en uppgraderad variant, Oregon Waipoua II. Har även en Oregon Yukon, den billigare varianten utan kevlarförstärkningarna. Alla med samma fina luftiga stretchtyg.


Utökade med ett par till med den svårstavade Oregonmodellen, nu med benfickor.
Kollade först på SWEDOL, där skulle dom gå på drygt 1300 inkl. minus 15%.
Skulle ändå till Granngårdens granne, priset på granngården blev då 995 inkl. minus 12%.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731723 Snöat in lite på Phanners kläder. Funderar på byxor och jackan uppe till höger
1634235809_dsc_1136.jpg

Någon här som har något att säga om dom?

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#731727
Erre skrev:Snöat in lite på Phanners kläder. Funderar på byxor och jackan uppe till höger
1634235809_dsc_1136.jpg

Någon här som har något att säga om dom?


Gillar Pfanners huggarkläder skarpt. Är inne på min andra uppsättning (sedan 2007 eller 2008).

Har jackan uppe till höger i bild. Farsan har motsvarande fast med EN471-klassning, men den har sämre dragkedjor (svårare att få ner en smartphone) till bröstfickorna p.g.a. de påsydda reflexbanden.

Gillar att jackan har ett lager som ger en isolerande luftspalt över axlarna och dessutom tycker jag att det hjälper till att fördela trycket lite extra från t.ex. röjselen.

Kör med de kevlarförsärkta huggarbyxorna (mycket tåliga men de är lite styvare än de "vanliga", men inte som jag stör mig på - har ju själv valt dem). Bra att man kan välja på tre benlängder per midjestorlek på Pfanners huggarbyxor; normal, -5 cm och +7 cm.

Edit: Den kevlarförstärkta modellen heter Gladiator Extreme och den vanliga Ventilation.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 14 okt 2021, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Williamm  
#731730
Erre skrev:Snöat in lite på Phanners kläder. Funderar på byxor och jackan uppe till höger
1634235809_dsc_1136.jpg

Någon här som har något att säga om dom?

Enligt proffshuggarna i Österike är det de ända märket att köpa. Dem är nog "top of the line"

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731732 Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Williamm  
#731736
Erre skrev:Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.

Är det någon sam kan förklara varför alla ska ha huggarjackor? Jag förstår det inte..

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731738 Timbermen light alternativt standard är de enda huggarbyxor som jag kommer fortsätta köpa då de helt enkelt är de överlägset bästa brallor som jag hittills har använt. Glöm inte att köpa till de svarta hängslena med kardborrefastsättning som brallorna är förberedda för.. :-bd https://skogma.se/klader-och-skydd/sagskydd/

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731740
Williamm skrev:
Erre skrev:Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.

Är det någon sam kan förklara varför alla ska ha huggarjackor? Jag förstår det inte..

För ett antal år sedan fanns speciella huggarjackor med ett förlängt ryggstycke som avvisade vatten och snöglopp från att hamna rätt på röven vilket dagens ” huggarjackor ” inte gör..💦💦🙂 Dagens ” huggarjackor ” har dessvärre inte konstruerats av någon som har praktisk erfarenhet av manuellt skogsarbete då fickorna är totalt felplacerade på i stort sett samtliga modeller. En traditionell huggarjacka hade enbart två bröstfickor där det rymdes första förband samt snusdosa..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731741
anersimyra skrev:Timbermen light alternativt standard är de enda huggarbyxor som jag kommer fortsätta köpa då de helt enkelt är de överlägset bästa brallor som jag hittills har använt. Glöm inte att köpa till de svarta hängslena med kardborrefastsättning som brallorna är förberedda för.. :-bd https://skogma.se/klader-och-skydd/sagskydd/

Har sneglat lite på dom med. 😀
Alternativ 2 än så länge. Men fler kanske är inne på din linje.
Nästan samma pris. 300kr billigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).