Motorsåg och handhållet

Mystifesiskt fel Partnerkub

13 inlägg 1580 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mystifesiskt fel Partnerkub

jlhp  
#729766 Har en Partnerkub R22 eller R522 som ofta startar på tre ryck och går nästan som ett schweiziskt urverk. Men, bara med toppkåpan lös, så snart jag trycker dit den eller skruvar fast den stannar den. Upprepat det en 10-20 gånger, likadant hver gang. Loss med kåpan så går den, fast med kåpan så stannar den. Kan inte se några fel på dödarsladden eller något annat. Provat att rucka på lite av varje med kåpan av, går så fint så, ända tills jag sätter fast kåpan... Funkar med kåpan på plats, bara den ligger löst, trycker jag fast den med handen eller om jag skruvar fast den med skruven så, stopp.
Tacksam för tips och idéer om vad det kan vara. Måhända det är ett "arttypiskt" fel som fler råkat ut för?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

tallen100  
#729768 Låter som att den inte får tillräckligt med luft när kåpan kommer på. Är luftfiltret rent?

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

jlhp  
#729775 Hmm, hyffsat, tvivlar på det som orsak, men tack för tipset, ska definitivt prova att blåsa rent det lite bättre. Tar till mig av alla idéer :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

Williamm  
#729780 Kolla tändkabeln, det kan vara att den trycks mot cylindern och har en skada i höljet så det jordar där och inte blir någon gnista.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

johan eriksson  
#729782 Högst troligt något med tändkabeln, ser misstänkt ut vid böjen som ser nertryckt ut.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

Williamm  
#729787
johan eriksson skrev:Högst troligt något med tändkabeln, ser misstänkt ut vid böjen som ser nertryckt ut.

Det brukar ju vara tajt under kåpan på dem, och min har en reparation med el bit slang för just de problemet.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729806 Tändkbeln jordas nånstas.
Klassiskt fel.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

jlhp  
#729887 Tack, jag har också tittat misstänksamt på tändkabeln länge. Gillar inte hur den ser klämd, nästan smält ut, där den ligger mot kylflänsarna.
Provade därför att trycka med en mejsel på den utan att det hände nåt. Sovit på saken och kom på att jag ska prova att trycka med mejseln jordad...
Ska också prova att isolera den på något sätt som du är inne på William. Håller med om att den har det lite trångt.
Tändkabelfokus tills vidare, tack alla för goda tips så långt! Återkommer med resultat :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

Williamm  
#729891
jlhp skrev:Tack, jag har också tittat misstänksamt på tändkabeln länge. Gillar inte hur den ser klämd, nästan smält ut, där den ligger mot kylflänsarna.
Provade därför att trycka med en mejsel på den utan att det hände nåt. Sovit på saken och kom på att jag ska prova att trycka med mejseln jordad...
Ska också prova att isolera den på något sätt som du är inne på William. Håller med om att den har det lite trångt.
Tändkabelfokus tills vidare, tack alla för goda tips så långt! Återkommer med resultat :-)

Kolla också att kåpan inte klämmer sladdarna till stoppknappen. Det kan vara där det jordar ut.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

jlhp  
#730166 Provade att trycka med jordad mejsel där tändkabeln såg misstänkt ut i fredags kväll. Visade sig lätt att få mycket gnistor där på det viset! Föga förvånande ville sågen dö samtidigt, faktiskt är jag snarare förundrad över att den kunde gå så pass bra som den gjorde.

Igår begåvades den med en "ny" bättre begagnad tändkabel och vid provstarten startade den på andra rycket! Nu går den fint :-) Verkar inte reagera på att bli vänd lite hur som helst på tomgång heller vilket jag tolkar som att det inte är akut att byta packboxar heller.

Dödarsladden ser fin ut och ligger fint i urtaget i kåpan.

Jag är i sanning imponerad över att en snart 50 årig såg kan gå så bra. Jag tror knappt den varit använd de senaste 30 åren eller så. Det kan nog vara så att den aldrig behövt några större reparationer. Definitivt en "keeper", i alla fall för mig som bara kommer att använda den lite då och då på fritiden. Efter några timmars arbete med den blir jag mäkta imponerad över de som mäktade med att jobba med en sådan tung klump på heltid år ut och år in då när det begav sig. Men, det är klart, då när den var ny tyckte man väl att det var en fantastiskt nätt och smidig maskin jämfört med 12 kg bestarna som var bara några år tidigare på 60-talet. Tanken hissnar!

Och stort tack än en gång för alla goda råd från alla engagerade!!! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730168 Det är rätt många som har dessa igång o kör med härikring.
Inget märkligt för de är riktigt välgjorda.
Bränsle effektiva med om man ser till vedhögens storlek/liter bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

jlhp  
#730255 Ok, kul! Jo, jag har också börjat inse att Partner gjorde riktigt bra grejer en gång i tiden, alltid kul med nya insikter.

Jo, jag blev också imponerad av hur mycket ved jag kunde kapa per tank. R22/R522 var/är nog riktigt lyckad på det viset, men nu har jag börjat drömma om att få tag på en R23/R523 också...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mystifesiskt fel Partnerkub

totte  
#730269 Kan bara instämma! Det har inte gjorts driftsäkrare sågar sedan 70-talet. Partners enda svaghet var första generationen tyristortändning. Annars skall det mycket till för att ta död på en sån. Har en R19 själv, jobbar fint på vedbacken. Får bara spö av Jonsered 621. En sån borde du ha också 😊

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).