Skogsnyheter

Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

98 inlägg 17703 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729290 Om det ska göras bokslut varje år på kolsänkan, vilket organ ska stå för kontrollen och vem ska betala?

Att man sätter sig på tvären med detta komme ju från eu:s byråkrati när det gäller gårdsstödet, detta gör att små brukare sopas bort för dom drunknar i byråkrati, likaså var det många äldre bönder som inte hade så bra koll på datorer och diverse papper, men när man ska ploga eller slå, det hade dom verkligen koll på.

Återigen finns det ett färdigt förslag? Eller är allt gissningar?

Angående klimatkrisen så säger ju Björn Ferry sanningen, - hur många fler kan vi bli? Jorden blir ju inte större.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#729293 Förslaget till en "certifiering" (hur man ska säkra att systemet håller) kommer vårvintern 2022 enligt EU själva.

Sedan kommer det troligtvis finnas flertalet fristående företag som kommer, mot ersättning, att hjälpa till med affären. Min personliga förhoppning är att EU tar fram en "standard" för hur det ska fungera och sedan släpper lös marknadskrafterna så affären sköts på en fri marknad. Då kommer entreprenörer att dra nytta av detta och se egen intäktsmöjlighet. https://cccnordic.se/ är nog bland de första i startgroparna gissar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729295
Fredrik Reuter skrev:Jag befarar inte Uvskogen utan återger bara och i den kontext att det verkar som att FN och EU tar detta på allvar och kommer då troligtvis också "lätta på lädret" i frågan.


Jag vet att du bara återger ur rapporter. Det jag försöker säga att vi människor har en tendes att framhäva det som skapar otrygghet i stället för det som skapar glädje.
Man återge olika saker och det finns förstås en mängd rapporter av olika slag som kan citeras och ge en inte fullt så dystopisk bild som du lyfter fram.
Vi som varit med ett tag kan ju minnas många exempel där det dystopiska inte blev, lika lite som det glättiga. Vi hamnade mittemellan som så ofta. Tänk på exempelvis "ozonhålet". Tror vi alla har att vinna på att faktiskt vara lite mittemellan i det vi lyfter fram 😀
Läs och lyssna gärna på:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Torbjörn Johnsen  
#729296 När det gäller hotet om förtunnat ozonlager så avvärjdes ju det framgångsrikt tack vare att användningen av Freoner upphörde. Inte p g a att vi "väntade tills det skulle gå över". Här finns mer info samt även info om att det tyvärr börjar dyka upp freoner i atmosfären igen. Gissa vem som är skurken den här gången?

https://www.forskning.se/2021/02/10/ozo ... a-utslapp/

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729297
Torbjörn Johnsen skrev:När det gäller hotet om förtunnat ozonlager så avvärjdes ju det framgångsrikt tack vare att användningen av Freoner upphörde. Inte p g a att vi "väntade tills det skulle gå över". Här finns mer info samt även info om att det tyvärr börjar dyka upp freoner i atmosfären igen. Gissa vem som är skurken den här gången?

https://www.forskning.se/2021/02/10/ozo ... a-utslapp/


Ja just det, precis det jag säger. Genom att inte låta sig förlamas av dystopiska tankar-"åncest" som fick då också, så jobbade de flesta på mez att åstadkomma en förändring i tillförsikt om att en framtid finns.,
Det är sådana budskap vi behöver sprida, inte katastrofscenarier. Det gör ingen som helst nytta.
Så, nu har jag sagt vad jag tycker, och delvis tror, i den här frågan. Frågan om klimatångest alltså.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729301
Fredrik Reuter skrev:Förslaget till en "certifiering" (hur man ska säkra att systemet håller) kommer vårvintern 2022 enligt EU själva.

Sedan kommer det troligtvis finnas flertalet fristående företag som kommer, mot ersättning, att hjälpa till med affären. Min personliga förhoppning är att EU tar fram en "standard" för hur det ska fungera och sedan släpper lös marknadskrafterna så affären sköts på en fri marknad. Då kommer entreprenörer att dra nytta av detta och se egen intäktsmöjlighet. https://cccnordic.se/ är nog bland de första i startgroparna gissar jag.


Jaha, spontant så ser jag bara att det är ännu fler som ska ha "lön" från min skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#729303 Det är väl kanon i så fall, precis så marknadsekonomin ska fungera! Men det viktiga är att din lönsamhet blir bättre och det kan vi nog med facit i hand efter virkesprisdiskussionerna vi haft på Skogsforum kunna säga att det är svårt att sänka den ytterligare. Inte specifikt din då, den vet jag inget om, men sett till en hel bransch. Ja, du förstår nog hur jag menar.

Det kan också finnas tecken på att det kan bli bra. Ta bara priserna på skogsfastigheterna i relation till virkespriset. Du kan idag tjäna dubbelt upp om du låter skogen stå (i ökat virkesförråd och på en fastighetsmarknad som vida sprungit om virkespriserna). Att det då kommer möjlighet till ytterligare intäkter gör det spännande. Jag tror inte skogsägarna ska nöjda med hur det ekonomiska läget ser ut idag. Och mycket kommer från kostnadsjakten i skogsnäringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729318
Fredrik Reuter skrev:Det är väl kanon i så fall, precis så marknadsekonomin ska fungera! Men det viktiga är att din lönsamhet blir bättre och det kan vi nog med facit i hand efter virkesprisdiskussionerna vi haft på Skogsforum kunna säga att det är svårt att sänka den ytterligare. Inte specifikt din då, den vet jag inget om, men sett till en hel bransch. Ja, du förstår nog hur jag menar.

Det kan också finnas tecken på att det kan bli bra. Ta bara priserna på skogsfastigheterna i relation till virkespriset. Du kan idag tjäna dubbelt upp om du låter skogen stå (i ökat virkesförråd och på en fastighetsmarknad som vida sprungit om virkespriserna). Att det då kommer möjlighet till ytterligare intäkter gör det spännande. Jag tror inte skogsägarna ska nöjda med hur det ekonomiska läget ser ut idag. Och mycket kommer från kostnadsjakten i skogsnäringen.


Jodå, jag tror alla vill öka sin lönsamhet.
Det är en dålig jämförelse med markpriserna, att marken ökar i värde är ju inget som sätter mat på bordet, däremot blir det lättare att låna.

Hur menar du att man ”tjänat” pengar på det? Tjänade pengar det är det som kommer in på kontot enligt mig, men vi kanske räknar olika.

Likaså dom vars hus ökat med miljoner på senare år, det har man ju bara glädje av när man säljer.

Hela handeln med utsläppsrätter är väl ganska så komplicerad va?

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729320 https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... ol-bn.html

Detta är ju ganska intressant med tanke på att ”EU tar detta på högsta allvar” att då lägga ner fungerande kärnkraft och elda kol som aldrig förr….. ja tyvärr så sjunker trovärdigheten ganska rejält.

Men några investerare blir rika.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

Fredrik Reuter  
#729323 Det beror var man hämtar info kanske?

Här är det tvärtom: https://www.reuters.com/world/europe/po ... 021-09-20/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729327
Fredrik Reuter skrev:Det beror var man hämtar info kanske?

Här är det tvärtom: https://www.reuters.com/world/europe/po ... 021-09-20/


Vad jag läser så är Tjeckien arga för att gruvan ligger väldigt nära gränsen, och dom är oroliga för miljöskador, koldioxid nämns ju inte någonstans, problemet är gruvan, inte att kol eldas.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

WarPeter  
#729359
Lars Lundqvist SLU skrev:Om en skogsägare ska få betalt för skogens roll som kolsänka så kommer hen naturligtvis också få betala vid de tillfällen den blir en kolkälla, eller hur? Utsläppsrätter fungerar ju åt båda hållen. Den som drabbas av stormskador eller barkborreangrepp skulle då få betala för kolminskningen i sin skog, ovanpå kostnaderna för att ta rätt på det skadade virket. Och varje avverkning skulle belastas med en avgift för att kolförrådet sänkts. Låter det troligt?

Och "god ekologi" måste i såna fall rimligen kvantifieras, exempelvis genom dokumenterad förekomst av en hotad art. Men samma sak där - den som fått betalt för att en hotad art finns på fastigheten måste rimligen betala tillbaka om arten försvinner.

Dessutom måste båda typerna av ersättning bygga på ett väl utbyggt system av objektiv uppföljning och dokumentation, dvs en omfattande adminstration och förmodligen byråkrati i form av en ny statlig myndighet. Och pengarna till det tas naturligtvis ut i form av skatt på exempelvis avverkat virke.


I EUs skogsstrategi skriver man ganska mycket om att använda system för automatisk övervakning utvecklingen av Europas skogar. Med de verktyg som finns idag, (laserscanning och sateliter) så kan det väl inte vara jättesvårt att registrera en skogsägares förändrade virkesförråd och använda detta som grund för bidrag/usläppsrätter för kolsänka?

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

isteskog  
#729360 Och automatisk övervakning med laserscanning och satelliter är något som vi tycker är bra? Storebror ser dig tycker jag det börjar likna mer och mer .... Nä, fy f-n för den utvecklingen..... 👎

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729361 Jag tillhör också en av dom som tror att framtidens byggande antagligen inte kommer att bestå av så mycket sågad trävara.
Hus byggandet i dag utförs på nästan samma sätt som vi gjorde för hundra år sedan.
Vist det har kommit många hjälpmedel som underlättar arbetet men det är fortfarande en arbetsintensiv process med relativt liten rationaliserings grad.
Att bygga på det sättet som vi gör i dag med många olika material och delar som sammanfogas till ett hus bidrar nog till att göra byggprocessen svår rationaliseringsbar, särskilt när man använder trä som är rätt så levande och inte ett så mått noggrant material.

Av den anledningen skulle jag kunna tänka mig att framtidens byggnation utförs av en ”mobil 3d skrivare” som printar ut golv, väggar, tak av ett material som både har bärförmåga, isolerar och varken brinner eller ruttnar.
Efter som jag är skogsägare hoppas jag att detta material kommer att komma från skogen.
Ett sådant material skulle antagligen också vara lättare att återanvända, bara att mala ner och printa ut igen. Återanvända är nog något vi måste lära att använda oss mer av.

Förstår inte alltid pratet om kort och långlivade träprodukter där det sistnämnda är det eftersträvansvärda.
Jag ska snart byta panel på ett hus där den gamla panelen troligtvis kommer att sluta som ved på ett värmeverk och då kan man ställa sig frågan hur mycket kol den nya panelen lagrar när den bara ersatte en redan existerande kolinlagring som nu blir koldioxid.
Och om jag köper ett nytt köksbord inte ställer jag det ovanpå det gamla.

Så länge som vi fortsätter att konsumera i samma takt så måste väl det viktigaste för att minska växthus effektens verkningar vara att ersätta olja och kol med förnybara material.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk 2.0 — tiderna förändras

r93  
#729368
jl skrev:Förstår inte alltid pratet om kort och långlivade träprodukter där det sistnämnda är det eftersträvansvärda.
Jag ska snart byta panel på ett hus där den gamla panelen troligtvis kommer att sluta som ved på ett värmeverk och då kan man ställa sig frågan hur mycket kol den nya panelen lagrar när den bara ersatte en redan existerande kolinlagring som nu blir koldioxid.
Och om jag köper ett nytt köksbord inte ställer jag det ovanpå det gamla.

Så länge som vi fortsätter att konsumera i samma takt så måste väl det viktigaste för att minska växthus effektens verkningar vara att ersätta olja och kol med förnybara material.


Jag håller med, ska man lagra kol, så måste det ju vara för ”evigt” annars kvittar det ju.

Vi har ju något som heter returpapper, där papper och kartong blir nya produkter, sex gånger går det att återvinna samma fiber.

Högen med returträ på återvinningsstationen mals och eldas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).