Föryngring

ormbräken hot mot föryngring

33 inlägg 12116 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728071 Hyggesbränning brukar aldrig gå så djup så att örnbräken eller Ljung bränd bort. Tror nog då mer en kraftigare markberedning med grävare. Är det gran som ska upp är invers en bra åtgärd när väl bra på tall med men granen älskar inversmarkberedning.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Granstorp  
#728078 Har snart gått över mina brandhyggen och sprutat tallen med Trico. Kan meddela att örnbräken både överlevt skogsbranden och växer som aldrig förr! Börjar mer och mer inse vilket arbete jag har framför mig för att förhindra att plantorna kvävs av allt övrigt som fullständigt skjuter upp överallt! Blir troligen en fin blandskog av det till sist om man tänker sig för vid kommande röjningar!

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Sjögården  
#728104
Tåndemåla skrev:
Sjögården skrev:Vet inte om forskningen visar hur mycket örnbräken och bredbladiga gräs hålls nere av en tät fröställning.
Min erfarenhet är att det nästan är nödvändigt.
Och att man markbereder och sår/planterar direkt även om forskningen säger att man skall vänta tre år på mycket tallkott.
Hur gör ni?

Är det mycket örnbräken ser jag ingen möjlighet att få upp en självföryngring även om skärmen är tät.
Här är det mer att få plantorna etablerade så fort som möjligt. Hugga sommar markbereda höst planter vår och hoppas man vinner ett år innan örnbräken påverkar för mycket. ViltbehNdla både gran och tall första hösten och år två trampa plantorna så brukar det funka. Men det som är tufft här på höglandet kan vara rent för hövligt på ostkusten.🙄

Med ett så varierat landskap vi har på ostkusten har de flesta hyggen flera olika boniteter och också varierande problem med gräs och örnbräken.
Använder mig av alla tre föryngringsmetoderna på en gång vilket fungerar bäst.
En tät fröställning drar rätt mycket kväve vilket håller igen problemen med oönskad vegetation.
Får man sedan igång självföryngrad björk att röja i så bruka det lösa sig vartefter.
Men ingen billig resa att föryngra om man nu skulle räkna sin tid men skog blir det.. 😉

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728151 Det är till att plantera samma vår som det är avverkat.

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

jannee  
#728161 Som grädde på moset kommer sedan snytbaggen, år ett men framförallt år två att gnaga på duktigt.
"Enda" lösningen är att plantera stora barrotsplantor, men vilka har tid och energi till detta?
Vill det sig nu lika illa som det varit de 3 senaste försomrarna torkar dessa stora djävlar bort sig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

norrskog  
#728190 Vi får väl göra som EU vill. Ta ut ett träd om året

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

ÅsaNisse  
#728210 Jag var ute och trampade bräken nu innan snön kommer och letade plantor. Jag satte 50/50 gran och tall där det tidigare stått enbart gran då det är lite torrare mark på en kulle men döm om min förvåning när jag knappt hittar några tallplantor alls. De står inte döda utan är bara borta. Cirka 70% saknas. Kan det vara hjort som drar upp hela plantorna för det har kommit ganska mycket sådana odjur sedan en granne släppt ut ett 20-tal de senaste åren.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Sjögården  
#728211 Japp, det är dovhjort, de rensar årsplantorna.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

HannuRöj  
#728212 👍 Det är doften av färska tallstubbar som snytbaggarna leter efter så om en ren granskog ska föryngras så går det värkligen bra att plantera så fort som möjligt. Någon annanstans doftar säkert tall och senare kommer dom inte till hygget och barka plantorna.

😥 Vilt misstänker jag med, men även sork kan äta plantorna så det blir bara en kort stubb kvar och de väljer tallarna bland granarna om boda finns, ÅsaNisse.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728220
HannuRöj skrev:👍 Det är doften av färska tallstubbar som snytbaggarna leter efter så om en ren granskog ska föryngras så går det värkligen bra att plantera så fort som möjligt. Någon annanstans doftar säkert tall och senare kommer dom inte till hygget och barka plantorna.

😥 Vilt misstänker jag med, men även sork kan äta plantorna så det blir bara en kort stubb kvar och de väljer tallarna bland granarna om boda finns, ÅsaNisse.

Du har ingen skillnad på gran och tall när det gäller att locka snytbaggar. Men de har bättre förutsättningar i tallstubbar.
Det är alkoholer i avverkningsrester som lockar baggarna

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

HannuRöj  
#728231
Tåndemåla skrev:
HannuRöj skrev:👍 Det är doften av färska tallstubbar som snytbaggarna leter efter så om en ren granskog ska föryngras så går det värkligen bra att plantera så fort som möjligt. Någon annanstans doftar säkert tall och senare kommer dom inte till hygget och barka plantorna.

😥 Vilt misstänker jag med, men även sork kan äta plantorna så det blir bara en kort stubb kvar och de väljer tallarna bland granarna om boda finns, ÅsaNisse.

Du har ingen skillnad på gran och tall när det gäller att locka snytbaggar. Men de har bättre förutsättningar i tallstubbar.
Det är alkoholer i avverkningsrester som lockar baggarna

👍 Aha! Detta hade jag förståt lite fel eller fått fel iformerad.

Jag hade ett rent granbestånd som blev blåst omkull strax efter gallring och det planterade jag direkt efter avverkning. Vi skotade slutavverkningsgrotet bort och gallringsgrot hade hunnit torka så det kanske gjorde att inga snytbaggar fanns 🤔.

Så det är väl lite så att risk för misslyckat föryngring kan inte undvikas. Jag skulle nog plantera så fort som möjligt, om mellan ogräset och insekterna måste väljas..
😉 Men det vet jag inte är det rätt val i södern.

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

jannee  
#728238 Normalt avverkar jag vinter och påföljande vår (försommar).
Markbereder påföljande höst.
Planterar sedan behandlade plantor höst om tids hinns eller följande vår.
Påföljande sommar/höst oftast inga problem (ytterst sällan några gnag), men det är NÄSTA år eventuella angrepp märks och kan märkas väl.
Det är då bräknet börjar komma men det är framförallt år 3 bräknet verkligen kommit igång för att bara bli frodigare för varje år. Ibland närmare TVÅ meter högt.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Söderläge  
#766945 Vi har stora problem med ormbunkar här nere hos oss. Det är mattor medormbunke som lätt kan nå två meters höjd ett par år efter föryngring på ett hygge. Ett annat problem är även mängder med hallonris... Det enda som håller bort dessa (vad jag vet) är ju mekaniskt arbete, förutom på de ytor där framförallt björken sprutar upp.

Eftersom ormbunkarna döljer alla stackars små plantor under sig så är röjsåg inte alltid lämplig. Jag har efterhand förfinat förbättrade varianter av träsvärd som faktiskt gör jobbet ganska bra. Ströläkt, ca 5*1,2 cm och 120 cm lång. Hårt jobb men du kan skippa gymmet en dag och får bort ganska mycket ormbunke och hallonris utan att skada dolda plantor.

Förövrigt min första post på forummet...

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Erre  
#766947 Välkommen till dom skrivande medlemmarna. 👍

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Söderläge  
#766950
Erre skrev:Välkommen till dom skrivande medlemmarna. 👍


Tackar

Jag har läst ett bra tag här och inspireras av den blandade kunskapen och erfarenheten som finns här

Finns det någon bra tråd för att presentera sig? ( Utan bild dock)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).