Föryngring

ormbräken hot mot föryngring

33 inlägg 12098 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ormbräken hot mot föryngring

Nils-Åke  
#715980 Jag har idag varit ute och inventerat föryngringar.
På många ställen breder ormbräken ut sig och kväver allt annat.
Är det vanligt eller bara på mina marker i småland.
Finns drt något att göra?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

JensSkoog  
#715982
Nils-Åke skrev:Jag har idag varit ute och inventerat föryngringar.
På många ställen breder ormbräken ut sig och kväver allt annat.
Är det vanligt eller bara på mina marker i småland.
Finns drt något att göra?

Trampa, trampa och åter trampa :((

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

jannee  
#715983 Jag kör med treudden och slår av toppen på bräkenet, därefter brukar plantorna klara sig.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

JensSkoog  
#716005
jannee skrev:Jag kör med treudden och slår av toppen på bräkenet, därefter brukar plantorna klara sig.

Det var ett bra tips, @jannee :-bd
Har några gånger körd brunnsröjning med treudden där skiten har hotat med
att ta över totalt. Det svåre eller tråkiga är bara att man får konsentrera sig
hårdt om man inte ska ta en och annan granplanta i processen. Annars mår
ju inte granen allt för illa av att dom får en barndom under "tak".

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Emanuel90  
#716025 Här är en till som kämpar mot örnbräken, nu är det planterad tall som är 15cm hög under örnbräken som är 160cm. Mitt vapen är en käpp av hassel med bra snärt i, dom faller som käglor vid en strike och det är lätt att pilla bort med käppen det som lägger sig över plantan.
Men frågan är när bästa tidpunkten är att göra detta, man kanske skulle göra det lite senare så att det inte riskerar att komma ny bräken under sommaren.
Plantorna skulle väl klara att stå i skugga några veckor till men det är viktigt att det inte lägger sig bräken över dom i höst sen..
I framtiden ska jag slå ner örnbräken efter avverkning, kanske kan man då undvika att dom små fläckarna blir stora områden för det blir dom fort när dom får tillgång till ljus

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

paavo25  
#716037 Jo, häromkring, speciet skuggigare ställ så ka den förstöra, tramppa nu redan, sedan augusti, sedan ännu senhöst.

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716038 Det gäller att vara på dem innan de blir för höga och man fortfarande kan hitta plantan, gäller speciellt tall täckrot. Jag brukar brunnsröja med en slykniv.

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Sjögården  
#716039 Har börjat plantera hybridlärk på de områden som jag vet blir örnbräken i stor omfattning på. Den hinner upp om man markberett ordentligt och inte hjortarna hinner feja ner dem.
Sätter man gran brukar de med tiden komma över örnbräkentäcket, i synnerhet om man får någon frostnatt i maj. Det blev inget av det i år.
Men tall där det finns örnbräken eller bredbladigt gräs, nej nej nej, det går inte..

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716073 Ormbunke och hallonris kommer förvånande fort efter avverkning.

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

norrskog  
#727997 Ormbunke borde räknas som invasiv art .

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Sjögården  
#728012 Vet inte om forskningen visar hur mycket örnbräken och bredbladiga gräs hålls nere av en tät fröställning.
Min erfarenhet är att det nästan är nödvändigt.
Och att man markbereder och sår/planterar direkt även om forskningen säger att man skall vänta tre år på mycket tallkott.
Hur gör ni?

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

anersimyra  
#728051 Växten går utmärkt att använda till bränsle och betalades i England det dubbla priset mot ett lass gott hö..🙂

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Sjögården  
#728053 Hörde om två bönder som av någon anledning bytte fru med varandra.
Den ene ville ha ett lass hö emellan..
Apropå ingenting… 😉

Användarvisningsbild

Re: ormbräken hot mot föryngring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728057
Sjögården skrev:Vet inte om forskningen visar hur mycket örnbräken och bredbladiga gräs hålls nere av en tät fröställning.
Min erfarenhet är att det nästan är nödvändigt.
Och att man markbereder och sår/planterar direkt även om forskningen säger att man skall vänta tre år på mycket tallkott.
Hur gör ni?

Är det mycket örnbräken ser jag ingen möjlighet att få upp en självföryngring även om skärmen är tät.
Här är det mer att få plantorna etablerade så fort som möjligt. Hugga sommar markbereda höst planter vår och hoppas man vinner ett år innan örnbräken påverkar för mycket. ViltbehNdla både gran och tall första hösten och år två trampa plantorna så brukar det funka. Men det som är tufft här på höglandet kan vara rent för hövligt på ostkusten.🙄

Avatar Fallback

Re: ormbräken hot mot föryngring

alias  
#728065
Tåndemåla skrev:
Sjögården skrev:Vet inte om forskningen visar hur mycket örnbräken och bredbladiga gräs hålls nere av en tät fröställning.
Min erfarenhet är att det nästan är nödvändigt.
Och att man markbereder och sår/planterar direkt även om forskningen säger att man skall vänta tre år på mycket tallkott.
Hur gör ni?

Är det mycket örnbräken ser jag ingen möjlighet att få upp en självföryngring även om skärmen är tät.
Här är det mer att få plantorna etablerade så fort som möjligt. Hugga sommar markbereda höst planter vår och hoppas man vinner ett år innan örnbräken påverkar för mycket. ViltbehNdla både gran och tall första hösten och år två trampa plantorna så brukar det funka. Men det som är tufft här på höglandet kan vara rent för hövligt på ostkusten.🙄


Har själv funderat kring nyttan av en ordentlig hyggesbränning på tallmarker med bräken.

Om man planerar ordentliga begränsningslinjer med ren mineraljord med hjälp av grävmaskin och eldar vinkelrätt mot vindriktningen så att eldfronten rör sig långsamt så borde ju elden gå tillräckligt djupt för att även påverka bräkenets rötters vitalitet.

Tänker dock att det är klart olämpligt på mossjordar där det kan skapa pyreldar i marken.

Är det någon som har erfarenheter av en hyggesbrännings (eller oavsiktlig brands) inverkan på bräkenets utbredning och vitalitet?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).