silva Illuminatio Mea
Sågverk (mindre)
Projekt: DiY Sågverk
tor 26 aug 2021, 12:18#724930pröva med siliconspray eller ptfe på glidplasten. Du måste få en hinna som släden glider på.

tor 26 aug 2021, 12:42#724933
Typ sådär kan du bygga om din med billiga lager😉
Själv ska jag ha samma princip fast runt en I-balk på 7m😇
Benz0187 skrev:Hmm… hmm…
https://youtu.be/ZbUr5etg-xk
Typ sådär kan du bygga om din med billiga lager😉
Själv ska jag ha samma princip fast runt en I-balk på 7m😇
tor 26 aug 2021, 15:37#724945Om du tänker använda kullager så behöver du också komma på ett sätt att skrapa bort sågspånet från skenan, annars bygger det bara på med komprimerat sågspån. Det finns två grundprinciper, antingen någon form av fjäderstål eller borste som skrapar "rälsen" eller någon form av "låda" som träs över kullagret och där gravitationen ger tillräckligt med tryck för att skrapa bort spånet. Mitt sågverk har fyra "lådor" över de fyra kullagren och det fungerar bra.
lör 28 aug 2021, 20:16#725293Börjar hämta mig efter mitt bakslag, samt att jag får sona för mina misstag 
Förut tyckte jag rälsen va rak, eller tillräckligt rak. Faktum är att jag var så het på att bygga, det har helg OCH jag hade inget murarsnöre…. Och det vart hyfsat men tillräckligt snett.
Gör om gör rätt. Satte snöre och mätte, skillnaden var 6mm på bredaste / smalaste stället på rälsen.
Nya designen på rälsen och stödet är att det ska sitta 20x20mm stålprofil med kullager på ovansidan och undersidan. Dessutom ska det rulla 4st kullager inuti rälsen för att minska vridningen.
På utsidan ska dom undre kullagren vara justerbara i höjdled.
Ta bort dom misslyckade plyfastöden.
Alla är kapade och justerade.
Nu är det rakt!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Förut tyckte jag rälsen va rak, eller tillräckligt rak. Faktum är att jag var så het på att bygga, det har helg OCH jag hade inget murarsnöre…. Och det vart hyfsat men tillräckligt snett.
Gör om gör rätt. Satte snöre och mätte, skillnaden var 6mm på bredaste / smalaste stället på rälsen.
Nya designen på rälsen och stödet är att det ska sitta 20x20mm stålprofil med kullager på ovansidan och undersidan. Dessutom ska det rulla 4st kullager inuti rälsen för att minska vridningen.
På utsidan ska dom undre kullagren vara justerbara i höjdled.
Ta bort dom misslyckade plyfastöden.
Alla är kapade och justerade.
Nu är det rakt!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tor 02 sep 2021, 07:27#725790Har det hänt något mer på projektet?
tor 02 sep 2021, 09:27#725806Har jobbat rätt mkt på sistone samt att jag varit tvungen att ta hand om ved som legat ett tag. Ska i dagarna hämta ut lite paket, kullager etc. Uppdatering kommer snart!
Kul att det finns några som följer projektet
Kul att det finns några som följer projektet
TS
tor 02 sep 2021, 09:50#725811Jag tycker det är spännande👍
Lånare lite utrymme å teasa mitt projekt.
7m lång hea balk, egendesignad släde med 6st nylonhjul (2 st lager per hjul) varav 4 på ovansidan och 2 under. Stocklyftarna blir saxdomkrafter med en vinkeljärnskratta på så stocken kan ”huggas” fast. Allt kommer i en egen tråd framöver😉
Lånare lite utrymme å teasa mitt projekt.
7m lång hea balk, egendesignad släde med 6st nylonhjul (2 st lager per hjul) varav 4 på ovansidan och 2 under. Stocklyftarna blir saxdomkrafter med en vinkeljärnskratta på så stocken kan ”huggas” fast. Allt kommer i en egen tråd framöver😉
tor 02 sep 2021, 11:38#725829Du gör det riktigt med andra ord 
Jag har inte så mkt skog och kommer inte så så mkt, därav ville jag göra en enklare variant.
Ska bli kul att följa ditt projekt.
Jag har inte så mkt skog och kommer inte så så mkt, därav ville jag göra en enklare variant.
Ska bli kul att följa ditt projekt.
TS
fre 17 sep 2021, 15:23#727914Uppdatering!
Har gått ett tag sedan min senaste inlägg. Detta beror dels på besvikelsen att min träräls+träsläde inte gick så bra.
Hela anledningen till att göra hela sågverket helt i trä är för att jag har absolut ingen erfarenhet av att bygga i metall. Har aldrig svetsat. Dom få gånger man har borrat i metall så går dom av, blir slö och tar en jävla tid.
Jag insåg att jag måste lägga till lösningar av metall för rälsen och släden, vilket först blev en besvikelse… sedan vände det. Nu är det dags att ta tag i detta.
Började fundera rejält, gjorde skisser, fundera mera.
Köpte mig en beg mig svets, plus tillbehör på amazon och började!
Nu har jag äntligen (skelettet till) en släde som rullar lätt, är stum i höjdled, sidleds och vridning.
Bifogar lite bilder på den oslipade, olackade, ofärdiga grunden till släden. Kommer bygga in den i plywood. 4st kullager ska sitta på undersidan för att hindra den för att lyfta.
Vill skicka en VARNING till alla er svetsfog-fantaster därute. Ska slipa ner fogarna och sätta dit lite förstärkningar.
Skapa konto
Har gått ett tag sedan min senaste inlägg. Detta beror dels på besvikelsen att min träräls+träsläde inte gick så bra.
Hela anledningen till att göra hela sågverket helt i trä är för att jag har absolut ingen erfarenhet av att bygga i metall. Har aldrig svetsat. Dom få gånger man har borrat i metall så går dom av, blir slö och tar en jävla tid.
Jag insåg att jag måste lägga till lösningar av metall för rälsen och släden, vilket först blev en besvikelse… sedan vände det. Nu är det dags att ta tag i detta.
Började fundera rejält, gjorde skisser, fundera mera.
Köpte mig en beg mig svets, plus tillbehör på amazon och började!
Nu har jag äntligen (skelettet till) en släde som rullar lätt, är stum i höjdled, sidleds och vridning.
Bifogar lite bilder på den oslipade, olackade, ofärdiga grunden till släden. Kommer bygga in den i plywood. 4st kullager ska sitta på undersidan för att hindra den för att lyfta.
Vill skicka en VARNING till alla er svetsfog-fantaster därute. Ska slipa ner fogarna och sätta dit lite förstärkningar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
fre 17 sep 2021, 16:55#727931Blir ju asgrymt ju 😀
Ser riktigt bra ut för att var mindre än en månad in i svetskonsten 👍 👍 👍 👍 👍
Ser riktigt bra ut för att var mindre än en månad in i svetskonsten 👍 👍 👍 👍 👍
fre 17 sep 2021, 17:21#727937Första gången idag faktiskt. Drog några punkter för några veckor sedan när jag köpte svetsen
TS
mån 01 nov 2021, 17:37#733716Hur går det för dig??

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).