Traktorer och processorer

Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

10 inlägg 3094 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Magesp  
#727854 Har bytt knappar för Hi shift i växelspakarna. Hi-shiftfunktionen funkar, men kopplingspedalen blir kvar i halvläge. Först när jag bryter strömmen till magnetventil (Y15 på elritningen) så går pedalen tillbaks. Kan problemet ha något med K24, (Styrrelä, Hishift) att göra. Verkar som om den skall kunna bryta stömmen till Y15 vi vissa förhållanden. 🚜



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727928 Smörj pedalen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Fredi  
#727960 Y15 skall vara strömförande så länge farten är under 4km/h Pedalen skall gå snabbt upp till dragläge sedan långsamt. Detta går att justera med de 2 rattarna på hi-shift ventilen. Den bakre justerar det långsamma läget under 4 km/h och den andra snabba läget då traktorn rörs över 4km/h. Pröva att skruva ut den bakre lite och se om pedalen går upp då? Snabba farten fungerar på nummer och gruppväxelspaken då du kör över 4km/h, På fram/backspakens hishift knapp är det alltid lågfart alltså Y 15 alltid strömförande oberoende av hastighet på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Bert1  
#727968 Grannen har haft liknande problem med sin då har det hjälpt och vrida upp den högra justerskruven nåt varv när du har den igång och kollar man så har pedalen gått helt upp.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

ÅsaNisse  
#728015 I mitt fall när detta fenomenet hände så var det packningarna i cylindern som strulade. En ny cylinder fixade felet.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Fredi  
#728018
ÅsaNisse skrev:I mitt fall när detta fenomenet hände så var det packningarna i cylindern som strulade. En ny cylinder fixade felet.


Var det i hi-shift cylindern eller arbetscylindern det strulade? Var det arbetscylindern så steg knapppast pedalen upp tillbaka när du klämde ner den med foten heller??

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Magesp  
#728019 Eftersom jag har haft fel på kopplingsknappen på spak 1-4 så har aldrig magnetventil Y15 fått ström, och således inte varit i funktion under 4km/h. Jag har tyckt att det har varit ryckig start. Därmed har jag strypt ventil Y15 till max för att få till smygstart. Nu gjorde jag som Fredi👍👍👍👍 föreslog, och nu kommer kopplingspedalen lugnt och försiktigt upp. Jag har fått en ny traktor. Tack för gott råd😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Erre  
#728055 Fredi är grym på Valtra. 💪

Avatar Fallback

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

ÅsaNisse  
#728059
Fredi skrev:Var det i hi-shift cylindern eller arbetscylindern det strulade? Var det arbetscylindern så steg knapppast pedalen upp tillbaka när du klämde ner den med foten heller??

Jag kallar det för huvudcylindern och ....nej pedalen kom inte upp om jag trampade på den heller.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6300 Hi-shift, pedal kvar i halvläge

Fredi  
#728081 Ja är felet där så blir pedalen onormal vid "manuell" tryckning men är felet i hi-shiftcylinder eller annat där så kommer pedalen upp om allt mekaniskt är i skick. Ofta är det slitage eller torrt i pedalens leder eller hjälpcylinder som @Skogsola nämnde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).